Restauratie Body Off of inlassen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Restauratie Body Off of inlassen

Post by Smartie »

Voor een goede beoordeling voor ik met de restauratie begin een paar vragen

Wat zijn de voordelen van een Body Off restauratie?
De andere optie is de rotte delen vervangen en buitenkant netjes maken voor spuiten.
Binnenkant wordt in de antiroest gezet en met de spuitbus in kleur gebracht.

Voordelen Body Off:
Grondigheid, alles kan perfect
Gemak, je kan overal beter bij
Perfectie, auto kan geheel aangepast worden aan de eigen wensen

Nadelen Body Off:
Tijd, alles moet eruit
Geld, je komt meer tegen en dat wil je ook in orde
Ruimte, er is langere tijd een loods nodig

svp lijstje kopieren en aanvullen
Je mag het zo pietluttig aanvullen als jezelf wilt.
Liever zelfs, aangezien ik anders vast punten vergeet.
Last edited by Smartie on Thu Mar 24, 2011 4:54 pm, edited 1 time in total.


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by loentje »

Om wat voor auto gaat het? E21 lijkt me helder, maar welk type?

groeten loentje
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Smartie »

Een '78 320/6
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Peter V. »

Waar het altijd op uitkomt is:

*Hoeveel tijd wil je erin steken?
*Hoeveel geld wil je uitgeven?
*Wat kan je zelf?

Je zegt dat je meer slechte plekken tegen komt bij een off body. Ik neem aan dat dit ook de bedoeling is, je gaat niet een halve opknapbeurt geven en het dan wel een restauratie noemen. Je zult echt alles van de cas dan moeten aanpakken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Jeroen »

Body off gaat natuurlijk langer mee. Je moet je alleen afvragen met welk doel je dan in de auto gaat investeren. Tenzij je veel zelf kunt doen gaat er aan het eind van de rit altijd meer geld in zitten dan als je gelijk een hele nette auto koopt. In eerste instantie lijkt het mee te vallen maar tel maar na als je eindelijk klaar bent. Dan nog, als je ernstig verknocht bent aan de auto en je wilt 'm zelf nog lange tijd houden kun je prima voor body off gaan. Als je denkt dat je 'm met een paar jaar weer weg wilt doen, dan kan 't financieel niet uit. Tenzij je veel zelf kunt doen...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Wondermike »

Volgens mij kan je een E21 helemaal niet "body-off" restaureren.
Dat is een term waarbij je het chassis en de carrosserie kan splitsen zoals bij een kever (en veel oude modellen) gedaan wordt.
zo ff zeuren was dat. :mrgreen:

Nu serieus, ik heb je auto een paar keer gezien en daar zit natuurlijk wel werk aan.
omdat je ook met de bedrading aan de gang wilt en het dashboard zou ik persoonlijk de auto helemaal strippen.
Zo kan je alle plekken gelijk goed aanpakken en je kan overal lekker bij.

Nadeel is hoe en waar ga je dat doen?
Heb je zelf de spullen en de kennis of moet je alles uitbesteden?
En verder wat jeroen zegt, wat is je plan met de auto voor de toekomst.
Er staan voor 2 a 3 duizend euro's leuke E21's te koop en sommige hiervan zijn in prima staat.
Hier kan je niet voor restaureren.

Maar ik weet dat je heel enthousiast bent dus ga ik er van uit dat het wel goed gaat komen :thumbsup
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by loentje »

Idd, als je gaat restaureren moet je het voor jezelf doen en moet de auto het waard zijn, deze waarde kan je op twee manieren bepalen:
- emotioneel
- financieel

Een 320/6 financieel restaureren is (op dit moment) nog niet interessant, dus zou het om emotionele waarde zijn. Dus puur een auto die je voorlopig nog wil koesteren. Anders is inlassen en oprijden op dit moment een betere optie.

Ik wil mijn 2000 touring gaan restaureren, financieel zal het niet interessant zijn, maar deze auto is in mijn ogen zo bijzonder dat een restauratie loont en ik ben niet van plan hem te verkopen.


Groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Peter V. »

een indicatie voor een verkoopwaarde van een perfecte E21?

Ik heb nu een redelijk uniek exemplaar 320/6, waar heus wel wat aan te vinden is maar deze is hooguit de helft van waarde dan een vergelijkbare 323i. Een 323i gaat dan voor ongeveer 10 tot 12000 euro.

Dus je moet het doen voor jezelf!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Wondermike »

Een 323i gaat dan voor ongeveer 10 tot 12000 euro.
En een Baur? ........ :playcar
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:
Een 323i gaat dan voor ongeveer 10 tot 12000 euro.
En een Baur? ........ :playcar
De mijne mag je ook voor dat bedrag meenemen.......special price for you my friend: Half the price :wha
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by uwbuurman »

Het is inderdaad gewoon een kwestie van ratio versus emotie. Mijn 323i blijft, dus gaat 'ie helemaal kaal. Maar voor dewinst moet je het niet doen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by 323baur »

Precies! Vroeger wilde ze alleen maar kleine autootjes. Inmiddels vind ze het allemaal prima, sterker: zodra ik er weer een gekocht heb weet ze precies na een ritje wat er rammelt en niet in orde is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Smartie »

Dank voor de vele reacties.

Heb een mooie ruimte met brug en een kennis met kennis die hij wil overdragen.
Ook zijn er contacten met een spuiter/ iemand die de auto spuitklaar maakt.
Ben zelf ook niet echt onhandig, en vooral leergierig.

Doe het wel echt voor mezelf. Vindt het een leuke mooie auto. Rijdt goed en kan mooi meekomen in het verkeer.
Wil er naast tijd ook zeker wel geld in investeren. Geld bereken ik heel anders.
Ga er van uit dat ik er na restauratie 5 tot 10 jaar mee rij.
Denk aan 500 euro afschrijving per jaar, zonder onderhoud enzo, deze investeer ik dus in de auto om ervan te kunnen gaan genieten.
Momenteel gaat de wagen al 30 jaar mee en wil niet na 5 of 10 jaar weer half werk moeten doen.
Dat is voor mij de belangrijkste reden om niet voor half werk te kiezen.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by Wondermike »

Nou dan is dat duidelijk :thumbsup

Je weet wat je wilt en hoe. En dan is iedere E21 het waard!
Hou ons op de hoogte van de vorderingen.

Wel NA 23 april beginnen toch :wink:
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Restauratie Body Off of inlassen

Post by loentje »

idd, je bent van plan om nog lang met de bmw door te rijden, emotioneel belang is dus groter dan commercieel belang....

dus succes :thumbsup
Post Reply