contact blijft hangen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
chiel
Newbee
Posts: 7
Joined: Mon Feb 21, 2011 11:40 am

contact blijft hangen

Post by chiel »

Zo, alweer een paar weken verder en al flink opgeschoten. Nieuwe koppeling, koppelingscilinder, distributie met spanrol, waterpomp, thermostaat, viscokoppeling, grote beurt, 2 nieuwe banden, draagarmen voor, remmen gangbaar gemaakt. Net nog een gebroken tandwiel in de tellerbak vervangen dus al met al lekker bezig!

Nu heb ik dus sinds een paar dagen een probleem met het contactslot. Bij contact uit en dus ook sleutel eruit blijft hij in de contact aan stand staan, stand 2 geloof ik. Uitzetten is koppeling laten schieten of min pool eraf. Zodra je de pool er weer opzet hoor je een aantal relais klikken. O.a. entlastungrelais en eentje onder het luchtfilterhuis, zal we brandstofafsluiter zijn. Zelf als ik de stekker onder het dashboard van het contactslot afkoppel is er geen verandering. Die zal dus wel goed zijn neem ik aan.

Zie ik een relais over het hoofd? Heeft wel wat last van water in dashboardkastje dus kan het zijn er ergens sluiting is veroorzaakt?

Ik kan natuurlijk de hele boel doormeten maar misschien kent iemand de symptomen en de stap in de goede richting.

Alvast bedankt mensen.


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: contact blijft hangen

Post by uwbuurman »

Goed bezig in ieder geval!!! Zal vast iets van sluiting zijn, maar weet het ook niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: contact blijft hangen

Post by Peter V. »

Het feit is dus dat je de motor niet kunt afzetten met je contactsleutel?

Wat je allemaal hoort klikken als je de accu weer aansluit klopt wel.
Bij de carburateur zijn dat o.a. de elektronische afslagsproeiers.

Wat je bedoeld met het verwijderen van de stekker van het slot begrijp ik niet goed. Ik ga ervan uit dat als je de verbinding verbreekt oftewel de spanning van nummer 30 van je contactslot afhaalt dat de motor stopt (dit is hetzelfde als de accu losgooien).

Het lijkt bijna of jouw contact dus altijd ingeschakeld staat Wellicht is er iets in het elektrische deel wat blijft "plakken".

Water in je dashboardkasje is niet leuk maar geeft niet dit probleem. Je heb daar nagenoeg geen bedrading zitten wat dit kan veroorzaken denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: contact blijft hangen

Post by uwbuurman »

met je eens Peter, maar als er rechts water lekt, dan kan dat links ook... Duidelijk dat er geen sluiting ontstaat in het dashbordkastje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: contact blijft hangen

Post by Jeroen »

Tsja sluiting is nou niet echt een BMW kwaal, bij geen enkel model al leg je ze onder water. Als de motor blijft lopen met zelfs het hele contactslot (schakelaar) afgekoppeld is er of heel veel gerommeld met de bedrading of wellicht een relais wat blijft hangen?
Regards/groeten, Jeroen
chiel
Newbee
Posts: 7
Joined: Mon Feb 21, 2011 11:40 am

Re: contact blijft hangen

Post by chiel »

Nou... Ik ben eruit gekomen hoor. Er heeft ooit een startonderbreker opgezet. Na het inbouwen van de nodige nieuwe delen onder de motorkap kwamen we een losse draad tegen en een kabeloogje zonder draadje erin op de pluspool.... Blijkt dus via een aantal omwegen rechtstreeks op de plus van de bobine uit te komen!
Lekker suf van me om daar niet eerder aan te denken zeg. Ook een beetje jammer dat ze niet de moeite hebben genomen om alle draden te verwijderen na het uitbouwen van het kreng! Gewoon de draad uit het kabeloogje trekken en lekker ernaast laten bengelen, fijn!

Bedankt voor het meedenken allemaal

groet,

Chiel
Post Reply