Hoi Allen,
Dit kan wellicht een heel kort topic worden maar toch.
Ik ben in het bezit van 13 inch BBS-wielen en 15 inch BBS-wielen. Nu is het al bekend dat de BBS-wielen langere wielbouten nodig hebben dan de standaard E21 stalen velg en turbine (alpinalook) wielen.
Wat blijkt is dat de 15 inch BBS-wielen nog dikker zijn dan de 13 inch wielen.
Eigenlijk wil ik weten wat de veilige marge is van de hoeveelheid aan windingen dat een wielbout in de naaf moet zitten?
WIELBOUTEN
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
WIELBOUTEN
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: WIELBOUTEN
Geen idee, maar ik zou dan toch maar een origineel BBS setje erin draaien. Geen risico mee nemen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: WIELBOUTEN
Ik heb verschillende dingen gelezen. Wat Ite zegt, dan heb je de goede lengte. Waar kan je die trouwens kopen?
Zelf was ik van de zomer bij een garage ergens in Noord Holland die nog oude airco's vulde. Was van een erg aardige man die zei niet veel klanten meer te krijgen voor oude airco's, en al die klanten van gezicht te onthouden. Bij mij in de buurt kon ik de wielbouten niet vinden, dus vroeg ik of hij ze had. Toen kwam die met wat verschillende maten, en de juiste zat er tussen. Prijs was ook goed, weet niet meer hoe veel.
Zelf was ik van de zomer bij een garage ergens in Noord Holland die nog oude airco's vulde. Was van een erg aardige man die zei niet veel klanten meer te krijgen voor oude airco's, en al die klanten van gezicht te onthouden. Bij mij in de buurt kon ik de wielbouten niet vinden, dus vroeg ik of hij ze had. Toen kwam die met wat verschillende maten, en de juiste zat er tussen. Prijs was ook goed, weet niet meer hoe veel.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: WIELBOUTEN
Ik ben dit effe voor jouw gaan nameten Peter, vooraan heb ik een draadlengte van 5cm ze komen er dan een heel stuk door, achteraan heb ik een draadlengte van 4cm en dan schroef je ze 7 wikkelingen vast, als je ze langer neemt achter lopen de draadeinden tegen de remschoenen van de handrem aan
Gerrit
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: WIELBOUTEN
Bij mijn 13 inch BBS wielen komen de wielbouten 23 mm uit de velg. Het probleem is dat het schroefdraad bij de naaf van de auto iets dieper begint maar dat gaat dan goed.
Bij de 15 inch BBS komen de wielbouten er 17 mm uit en dit betekent dat ik aan de voorzijde van de auto maar 5 windingen vastschroeft. Mijn bouten hebben 38 mm schroefdraad en dit is dan vanaf het conische deel gemeten.
Ik weet niet of 5 windingen voldoende is.
@Michel, als ik dus langere bouten wil dan heb ik er 16 nodig. Ik kan hier in Breda er wel aankomen maar dat duurt even. Dit betekent dat ik dan de meeting op 13 inch BBS moet gaan doen. Jawel de onderdelen zijn binnen dus morgen gelijk monteren en deze week nog herkeuren.
Bij de 15 inch BBS komen de wielbouten er 17 mm uit en dit betekent dat ik aan de voorzijde van de auto maar 5 windingen vastschroeft. Mijn bouten hebben 38 mm schroefdraad en dit is dan vanaf het conische deel gemeten.
Ik weet niet of 5 windingen voldoende is.
@Michel, als ik dus langere bouten wil dan heb ik er 16 nodig. Ik kan hier in Breda er wel aankomen maar dat duurt even. Dit betekent dat ik dan de meeting op 13 inch BBS moet gaan doen. Jawel de onderdelen zijn binnen dus morgen gelijk monteren en deze week nog herkeuren.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
