Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
De slangen van het koelsysteem door mijn schutbord zijn andersom aangesloten. Het idee hiervan was volgens de vorige eigenaar dat een e21 een kachelkraan heeft die volledig sluit, en dit zou de circulatie stopzetten. Door de slangen andersom aan te sluiten hou je altijd circulatie, maar dus ook altijd warme lucht uit de kachel. In de zomer kun je natuurlijk wel de slangen gewoon kortsluiten zodat je kachel helemaal niet meer werkt.
Maar een m20b20 heeft toch hetzelfde koelsysteem als mijn m21 diesel (immers hetzelfde onderblok). En volgens mij hebben diesels minder warmte ontwikkeling dan benzine motoren.
Kan iemand me wat meer uitleggen over wat het principe is van die volledig sluitende kachelkraan, en hoe dit dan wel gewoon kan icm een m20? Ik denk eraan om het gewoon op de normale manier aan te sluiten, dat blok zal toch ook niet zomaar te warm worden.
En is echt zo dat je de hele circulatie stopzet als je de kachel op koud zet?
Maar een m20b20 heeft toch hetzelfde koelsysteem als mijn m21 diesel (immers hetzelfde onderblok). En volgens mij hebben diesels minder warmte ontwikkeling dan benzine motoren.
Kan iemand me wat meer uitleggen over wat het principe is van die volledig sluitende kachelkraan, en hoe dit dan wel gewoon kan icm een m20? Ik denk eraan om het gewoon op de normale manier aan te sluiten, dat blok zal toch ook niet zomaar te warm worden.
En is echt zo dat je de hele circulatie stopzet als je de kachel op koud zet?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
Nee hoor gewoon dikke bullshit de kachel loopt via een bypass anders zou elke auto binnen no time temperatuurproblemen krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
He dat probleem heb ik ook dat er alleen maar warme lucht uitkomt. Volgens mij liggen de aansluitslangen wel goed. Als ik het goed begrijp zit de binnenkachel achter het dashboard ?
Voordat het dashboard los gaat, iemand nog tips voor het loshalen en inspectie bij de kachel ?
Voor mijn gevoel zit er nog wel een kabel aan de warme/koude lucht bediening.
Voordat het dashboard los gaat, iemand nog tips voor het loshalen en inspectie bij de kachel ?
Voor mijn gevoel zit er nog wel een kabel aan de warme/koude lucht bediening.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
Eerst even goed kijken voordat je alles losgooit.
De kabel die jouw warme lucht geeft zit aan een klep in de koelwaterslang. Doe dit eerst eens controleren voordat je de gehele kachel eruit gaat halen.
De kabel die jouw warme lucht geeft zit aan een klep in de koelwaterslang. Doe dit eerst eens controleren voordat je de gehele kachel eruit gaat halen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
Ik heb de slangen omgedraaid en nu werkt het gewoon naar behoren. 
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
oke net even gekeken maar de klep werkt niet denk ik. De kabel beweegt gewoon , ook op de klep en zou de klep moeten sluiten. echter de klep sluit blijkbaar van binnen niet of hij zou idd andersom aangesloten moeten zijn.
hmmm lastig. Als ik die klep eraf haal om te controleren dan loopt natuurlijk dat koelwater eruit. Waar zou ik dat kunnen stoppen/afklemmen ?
hmmm lastig. Als ik die klep eraf haal om te controleren dan loopt natuurlijk dat koelwater eruit. Waar zou ik dat kunnen stoppen/afklemmen ?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
Afklemmen kun je niet. Je kunt het enigszins beperken door de andere slang van de kachel dicht te knijpen maar het blijft uit je motor komen.
Zo'n probleem is het niet maar je moet dan even opnieuw opvullen en ontluchten van je koelsysteem.
Zo'n probleem is het niet maar je moet dan even opnieuw opvullen en ontluchten van je koelsysteem.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
oke bedankt peter!
aan de slag ermee.
aan de slag ermee.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Werking kachel bij E21? (icm koeling motor)
Stukje pijp in de juiste diameter er tijdelijk even tussen zetten, waterleiding oid?
Regards/groeten, Jeroen