carbarateur probleem
carbarateur probleem
Hallo mensen
Ik heb een Bmw e21 1800 met solex carb
Inmiddels 1100000 gelopen
De auto liep stationair beroerd, stotterde af en toe, om de 10 sec een kleine stotter.
Ik dacht in de eerste instantie dat het de ontsteking was.
uiteindelijk aan de co schroef gedraaid en nu loopt hij goed alleen heb ik de co schroef zo ver naar buiten moeten draaien dat hij nu als ik gas geef soms weg vlat. alsof hij smoort?
wie heeft hier ervaring mee?
ik heb geen viergastester dus zal hem eens af laten stellen door een garage die dat soort apparatien in huis heeft echter ben ik bang dat hewt nog ergens anders aan kan liggen
graag jullie mening
groeten Tjeerd
Ik heb een Bmw e21 1800 met solex carb
Inmiddels 1100000 gelopen
De auto liep stationair beroerd, stotterde af en toe, om de 10 sec een kleine stotter.
Ik dacht in de eerste instantie dat het de ontsteking was.
uiteindelijk aan de co schroef gedraaid en nu loopt hij goed alleen heb ik de co schroef zo ver naar buiten moeten draaien dat hij nu als ik gas geef soms weg vlat. alsof hij smoort?
wie heeft hier ervaring mee?
ik heb geen viergastester dus zal hem eens af laten stellen door een garage die dat soort apparatien in huis heeft echter ben ik bang dat hewt nog ergens anders aan kan liggen
graag jullie mening
groeten Tjeerd
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: carbarateur probleem
Meten is weten, eerst statische ontstekingstijdstip controleren en viergastest doen, de meetwaarden vertellen je dan vanzelf of en nog meer aan de hand is. Gaan graven in een auto die op de hand is afgesteld is zinloos.
Regards/groeten, Jeroen
Re: carbarateur probleem
Update,
Ontsteking is inmiddels afgesteld
en co is afgesteld
dit doet de motor nu:
gas geven no problem, 120 rijden no problem.
stationair, geeft hij om de 3 sec een stotter.
en hij valt soms bij het afremmen tot stilstand letterlijk uit.
Ik heb al gecontroleerd of de rembekrachtiger lek is: nope.
Hebben jullie enig idee?
moet de carb mischien afgesteld worden dmv luchtschroef?
ohw en de stationair elector dingetje op de carb is ook goed, die klikt als ik het contact aan zet
graag jullie hulp
groeten
Ontsteking is inmiddels afgesteld
en co is afgesteld
dit doet de motor nu:
gas geven no problem, 120 rijden no problem.
stationair, geeft hij om de 3 sec een stotter.
en hij valt soms bij het afremmen tot stilstand letterlijk uit.
Ik heb al gecontroleerd of de rembekrachtiger lek is: nope.
Hebben jullie enig idee?
moet de carb mischien afgesteld worden dmv luchtschroef?
ohw en de stationair elector dingetje op de carb is ook goed, die klikt als ik het contact aan zet
graag jullie hulp
groeten
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carbarateur probleem
luchtschroef is geen optie je heb immers de CO bijgesteld. Je afstelling van de gasklep kan nog parten spelen. hoever is je CO-schroef nu uitgedraaid? Koud/warm geen verschil?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: carbarateur probleem
Ik heb de auto zojuist een beurt gegeven:
Olie + Olie filter
Brandstoffilter
automaat olie
bougies
luchtfilter
-tevens de bougie kabel doorgemeten
allemaal genoeg weerstand
-nog even voor de zekerheid het statisch onstekingstijdstip gecontroleerd, volgens mij goed.
-de bobine is volgens mij ook goed
-5000 km geleden heb ik de rotor, verdelerkap, condensator en contactpuntjes al vervangen
Hij loopt nu weer iets beter maar nog niet goed.
Hij valt alsnog soms uit als ik afrem tot stilstand.
en stationair hele licht plof, stotter achtig.
ik kan evt een filmpje ervan maken
ik heb wat fotos gemaakt van de carb
de co shroef zit tevens redelijk diep in de carb gedraait.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Kun je hier wat mee?
Groeten
Olie + Olie filter
Brandstoffilter
automaat olie
bougies
luchtfilter
-tevens de bougie kabel doorgemeten
allemaal genoeg weerstand
-nog even voor de zekerheid het statisch onstekingstijdstip gecontroleerd, volgens mij goed.
-de bobine is volgens mij ook goed
-5000 km geleden heb ik de rotor, verdelerkap, condensator en contactpuntjes al vervangen
Hij loopt nu weer iets beter maar nog niet goed.
Hij valt alsnog soms uit als ik afrem tot stilstand.
en stationair hele licht plof, stotter achtig.
ik kan evt een filmpje ervan maken
ik heb wat fotos gemaakt van de carb
de co shroef zit tevens redelijk diep in de carb gedraait.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Kun je hier wat mee?
Groeten
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: carbarateur probleem
Hoewel ik de bougiekabels niet direct wil uitsluiten denk ik in eerste instantie aan een vacuumlek, idd ook gezien de stand van je co-schroef. Grootste kanshebber is de voetpakking van de carb, zie ook het topic van James. En misschien dat Peter ook nog wel wat kan bedenken?!
Regards/groeten, Jeroen
Re: carbarateur probleem
ik ben indd ook al achtief opzoek geweesd naar vacumm lekjes, dacht in de eerste instantie aan de rembekrachtiger. deze slang is ook vervangen en hij lekt niet.
maar mischien indd de pakkingen, hier zijn vast setjes voor te krijgen niet?
maar mischien indd de pakkingen, hier zijn vast setjes voor te krijgen niet?
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: carbarateur probleem
Ik denk inderdaad dat er voor de gehele carburateur een reparatiekit te krijgen is met nieuwe pakkingen, vlotter en naald etc. Deze gewoon bij de dealer kost een 100 euro.
Dat is best veel geld maar ik heb het voor de 2B4 van onze 316 ook besteld en het is wel kwaliteit. Er zijn vast wel leveranciers die nog een ander soort pakkingset leveren maar een goede 50-75 euro ben je wel kwijt.
Bij Walloth en Nesch heb je een set voor 66 euro excl bezorging. Controleer ook of je alle slangen op de juiste plaats heb zitten en of je vacuumvervroeging/verlating van de ontsteking werkt.
Dat is best veel geld maar ik heb het voor de 2B4 van onze 316 ook besteld en het is wel kwaliteit. Er zijn vast wel leveranciers die nog een ander soort pakkingset leveren maar een goede 50-75 euro ben je wel kwijt.
Bij Walloth en Nesch heb je een set voor 66 euro excl bezorging. Controleer ook of je alle slangen op de juiste plaats heb zitten en of je vacuumvervroeging/verlating van de ontsteking werkt.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: carbarateur probleem
zuigt ie niet ergens valse lucht aan?
en de stationairsproeier al ooit doorgeblazen over vervangen? Anders heb ik nog wel zo'n caburateurtje liggen alleen weet zo niet de staat ervan.
groeten loentje
en de stationairsproeier al ooit doorgeblazen over vervangen? Anders heb ik nog wel zo'n caburateurtje liggen alleen weet zo niet de staat ervan.
groeten loentje