323i tik ...

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Avinash-e21
Newbee
Posts: 15
Joined: Fri Mar 25, 2011 9:28 am

323i tik ...

Post by Avinash-e21 »

Beste e21 leden ....

ik heb recentelijk een 323i gekocht..

Alleen heb ik een kleine tikje bij het geven van vermogen(gas), ben dus zsm naar een prof geweest om te laten constateren wat het " kan " zijn !
Hij kon bij het starten al horen dat het de drijfstang lagers waren.
Nou vraag ik me dus af wie hier eerder ervaring mee heeft gehad ? en of eventueel nuttige informatie had wat bij de vervanging nog meer van toepassing zou kunnen komen.
Er zijn ook verschillende maten zo heb je een Overmaat nodig bij speling op de huidige drijfstang dit kan 0,25 of 0,50 mm

op de welbekende sites staan ze onder de naam connecting rod bearings. prijs verschil bij bavautosport van 60 $ tot Schmiedmann 155 euro
Ook zag ik connectie lagers moet dit er dan ook bij vervangen worden ?

De prof zei dat ik het best alles kon vervangen... ( oke leuk wat is alles :P )

hoop dat jullie meer weten !


Never drive faster than you're guardian angel can ..!!!
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: 323i tik ...

Post by e21bart »

Als het een klein tikje is lijkt het mij eerder 1 of meerdere klepstoters, een drijfstanglager moet je duidelijk horen tussen ongeveer 3000-3500 toeren. Ik hoop voor je dat het geen drijfstanglager is dit kost veel geld als je het niet zelf kunt en veel tijd als je het wel zelf kunt ;)

Gr en succes bart
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i tik ...

Post by uwbuurman »

ikzelf heb ook een 323i tik... Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i tik ...

Post by loentje »

Ik heb nog wel een blokje liggen van een 323i!

groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i tik ...

Post by Jeroen »

Dat gaat iig bakken met geld schelen tov een 323i met tik, is eigenlijk niet de moeite waard om die uit elkaar te gaan trekken als je 'm standaard wilt laten. Alleen lagerschalen vervangen heeft geen zin als 'ie al tikt, redelijke kans dat er leuke schade is aan de krukas en als dat er toch onderuit moet, dan wil je de zuigers er ook wel uit hebben. Denk dat ik dan een ander blok zou overwegen, zeker als die 'spelend te zien' is bij Leon.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: 323i tik ...

Post by Bempie21 »

Ik had dat toen bij een Golf3 die voor reparatie kwam. Het was geen tik maar meer een TOK TOK TOK of TAK TAK TAK... :D
Bleek dus een 1 drijfstanglager volledig eruit was gedraaid.
Waar de drijfstanglager tussen had moeten zitten was de Krukas en de krijfstang beschadigd....
Bij zon probleem komt eigenlijk meer bij kijken. Niewe krukas en drijfstang is toch wel een must.
Ik heb hem toen alsnog wel kunnen maken nadat ik deze 2 weer gepolijst had en een lager van 0.25 tussen had gedaan.
Geluid was toen voorbij maar bleek toen de kop ookal verheen was. No Compression. :( Hoop dat dit bij jou ook niet het probleem is... :(
0.25 is het meest gangbare voor de 323I
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
Avinash-e21
Newbee
Posts: 15
Joined: Fri Mar 25, 2011 9:28 am

Re: 323i tik ...

Post by Avinash-e21 »

Oké bedankt voor alle info


Was even voor een lange tijdweg maar heb niet stil gestaan, ben namelijk op zoek gegaan naar een compleet andere onderblok en kwam toen bij een m20 b23 van een e30

Ik heb wat rond gevraagd zo bleek dus dat :

23 6 EB van een e21 is met 141 pk

23 6 EC van een e30 is met 150 pk

Zijn deze onderblokken uitwisselbaar of is dat niet mogelijk ?

Ook heb ik nu een onderblok gevonden met de volgende code : 127 88 49 kan iemand hieruit halen wat voor onderblok dit is EC of EB of dat dit past op m'n huidige kop van mijn e21 m20b23.

Hoop dat jullie hier meer van weten dan ik weet
Never drive faster than you're guardian angel can ..!!!
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i tik ...

Post by gerrit323 »

de eb en ec onderblokken zijn uitwisselbaar, zelfs de verschillende cilinderkoppen (type 200 en type 731) van beiden motoren passen probleemloos op de k-jet aansluiting

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: 323i tik ...

Post by Thijsse »

heb nog een onderblokje met 2000 km op de teller liggen mocht t zijn... ligt wel al een jaar stil nu
Avinash-e21
Newbee
Posts: 15
Joined: Fri Mar 25, 2011 9:28 am

Re: 323i tik ...

Post by Avinash-e21 »

Dit is nou goed nieuws..!!
Kon ik wel gebruiken na al die tegenslagen, thanks voor de info ..!

Mocht ik die onderblok van je nodig hebben stuur ik je wel even een pm,
Wat wil je er eigenlijk voor hebben ? En 2000 km ..? Denk eerder 200.000 ?
Never drive faster than you're guardian angel can ..!!!
Post Reply