Page 1 of 1

323i tik ...

Posted: Fri Jul 22, 2011 6:51 pm
by Avinash-e21
Beste e21 leden ....

ik heb recentelijk een 323i gekocht..

Alleen heb ik een kleine tikje bij het geven van vermogen(gas), ben dus zsm naar een prof geweest om te laten constateren wat het " kan " zijn !
Hij kon bij het starten al horen dat het de drijfstang lagers waren.
Nou vraag ik me dus af wie hier eerder ervaring mee heeft gehad ? en of eventueel nuttige informatie had wat bij de vervanging nog meer van toepassing zou kunnen komen.
Er zijn ook verschillende maten zo heb je een Overmaat nodig bij speling op de huidige drijfstang dit kan 0,25 of 0,50 mm

op de welbekende sites staan ze onder de naam connecting rod bearings. prijs verschil bij bavautosport van 60 $ tot Schmiedmann 155 euro
Ook zag ik connectie lagers moet dit er dan ook bij vervangen worden ?

De prof zei dat ik het best alles kon vervangen... ( oke leuk wat is alles :P )

hoop dat jullie meer weten !

Re: 323i tik ...

Posted: Fri Jul 22, 2011 11:38 pm
by e21bart
Als het een klein tikje is lijkt het mij eerder 1 of meerdere klepstoters, een drijfstanglager moet je duidelijk horen tussen ongeveer 3000-3500 toeren. Ik hoop voor je dat het geen drijfstanglager is dit kost veel geld als je het niet zelf kunt en veel tijd als je het wel zelf kunt ;)

Gr en succes bart

Re: 323i tik ...

Posted: Sun Jul 24, 2011 3:05 pm
by uwbuurman
ikzelf heb ook een 323i tik... Image

Re: 323i tik ...

Posted: Mon Jul 25, 2011 11:52 am
by loentje
Ik heb nog wel een blokje liggen van een 323i!

groeten loentje

Re: 323i tik ...

Posted: Mon Jul 25, 2011 12:03 pm
by Jeroen
Dat gaat iig bakken met geld schelen tov een 323i met tik, is eigenlijk niet de moeite waard om die uit elkaar te gaan trekken als je 'm standaard wilt laten. Alleen lagerschalen vervangen heeft geen zin als 'ie al tikt, redelijke kans dat er leuke schade is aan de krukas en als dat er toch onderuit moet, dan wil je de zuigers er ook wel uit hebben. Denk dat ik dan een ander blok zou overwegen, zeker als die 'spelend te zien' is bij Leon.

Re: 323i tik ...

Posted: Mon Jul 25, 2011 12:09 pm
by Bempie21
Ik had dat toen bij een Golf3 die voor reparatie kwam. Het was geen tik maar meer een TOK TOK TOK of TAK TAK TAK... :D
Bleek dus een 1 drijfstanglager volledig eruit was gedraaid.
Waar de drijfstanglager tussen had moeten zitten was de Krukas en de krijfstang beschadigd....
Bij zon probleem komt eigenlijk meer bij kijken. Niewe krukas en drijfstang is toch wel een must.
Ik heb hem toen alsnog wel kunnen maken nadat ik deze 2 weer gepolijst had en een lager van 0.25 tussen had gedaan.
Geluid was toen voorbij maar bleek toen de kop ookal verheen was. No Compression. :( Hoop dat dit bij jou ook niet het probleem is... :(
0.25 is het meest gangbare voor de 323I

Re: 323i tik ...

Posted: Sun Aug 28, 2011 7:21 pm
by Avinash-e21
Oké bedankt voor alle info


Was even voor een lange tijdweg maar heb niet stil gestaan, ben namelijk op zoek gegaan naar een compleet andere onderblok en kwam toen bij een m20 b23 van een e30

Ik heb wat rond gevraagd zo bleek dus dat :

23 6 EB van een e21 is met 141 pk

23 6 EC van een e30 is met 150 pk

Zijn deze onderblokken uitwisselbaar of is dat niet mogelijk ?

Ook heb ik nu een onderblok gevonden met de volgende code : 127 88 49 kan iemand hieruit halen wat voor onderblok dit is EC of EB of dat dit past op m'n huidige kop van mijn e21 m20b23.

Hoop dat jullie hier meer van weten dan ik weet

Re: 323i tik ...

Posted: Sun Aug 28, 2011 8:37 pm
by gerrit323
de eb en ec onderblokken zijn uitwisselbaar, zelfs de verschillende cilinderkoppen (type 200 en type 731) van beiden motoren passen probleemloos op de k-jet aansluiting

Gerrit

Re: 323i tik ...

Posted: Sun Aug 28, 2011 11:22 pm
by Thijsse
heb nog een onderblokje met 2000 km op de teller liggen mocht t zijn... ligt wel al een jaar stil nu

Re: 323i tik ...

Posted: Mon Aug 29, 2011 4:11 pm
by Avinash-e21
Dit is nou goed nieuws..!!
Kon ik wel gebruiken na al die tegenslagen, thanks voor de info ..!

Mocht ik die onderblok van je nodig hebben stuur ik je wel even een pm,
Wat wil je er eigenlijk voor hebben ? En 2000 km ..? Denk eerder 200.000 ?