trilingsdemper

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Co
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP

trilingsdemper

Post by Co »

Hi guys,

Ik wil voor het eerst zelf de distributieriem vervangen. Alleen: hoe krijg je de trillingsdemper eraf? Hoe voorkom je dat de motor meedraait, zelfs in de versnelling en handrem erop beweegt de motor te veel mee om de cenrale bout eraf te krijgen.

Ik heb er trouwens een dubbele poelie op zitten, komt die automatisch mee eraf, of moet ik die eerst verwijderen?

Thanks,

Marco

BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: trilingsdemper

Post by Jeroen »

Marco,

Mooi dat de centrale bout nog vast zit, want die hoeft ook niet los! Er omheen zitten 6 boutjes (dopje 13). Als je die losmaakt dan kun je zowel de extra poelie als de trillingsdemper wegnemen. Trillingsdemper zit weleens goed vast, even wat tikjes rondom met een kunststof of rubber hamer is voldoende om 'm los te krijgen. Het is aan te bevelen de 6 boutjes te vervangen.
Regards/groeten, Jeroen
Co
Upcoming E21 fanatic

Post by Co »

Gelukt!! Dank.

Over boutjes gesproken, waar kan ik die het beste halen? De ijzerhandel heeft gegalvaniseerde boutjes en die roesten nogal snel, zeker vergeleken met de orginele messingkleurige bouten. Bestellen bij bijv. W&N lijkt me wat overdreven, ben ik weer 3 dagen verder.

Groeten, Marco
BMW E30 325e Touring
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Volgens mij gingen deze nog per stuk bij de dealert, zo niet dan heb ik ze waarschijnlijk op voorraad. En een goede ijzerwarenzaak (dus niet de DHZ ketens met doorgaans b-kwaliteit) heeft ze ook wel (denk dat bijv E-Norm Gerritse Nijkerk of vd Ham IJzerwaren Nijkerk wel betere spullen heeft). Ik kijk vanavond wel even of ik ze heb.
Regards/groeten, Jeroen
Co
Upcoming E21 fanatic

Post by Co »

Nou, ik heb de hele boel alweer in elkaar zitten! Ik ga de volgende apk niet halen wegens te verregaande roest (op diverse plekken), helaas... dus gewoon maar dezelfde boutjes gebruikt. Maar bedankt!! We hebben hier op de Isselt ook ´n Gerritse zitten dus da´s mooi.
Operatie geslaagd overigens, is toch altijd spannend de eerste keer.

Groetjes, Marco
BMW E30 325e Touring
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mooi! Ik had 't nog even nagekeken maar in mei gingen ze nog per stuk bij Ekris trouwens. Maar tis goed gegaan, ik heb ook al eens meegemaakt dat 4 van de zes kaduuk gingen, ben je zoveel langer aan het klooien... voor de volgende keer dan maar!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply