Trillingen in stuur
Trillingen in stuur
Al sinds ik mijn auto in bezit heb zit er een (stevige) trilling in het stuur tussen de 75-85 km/u.
Onder die snelheid is er niks, en daarboven ook geen enkele trilling. De auto is niet nerveuzer ofzo, het stuur lijkt gewoon te trillen. Als ik m'n handen van het stuur haal gaat 'ie ook zichtbaar heen en weer.
Nu heb ik gelezen dat dit een bekend probleem is bij E21's, en dat er een relatief simpele oplossing voor is. Ik kan echter niet meer vinden waar ik dit heb gelezen, of wat de oplossing was.
Hier weet vast wel iemand wat het is, kan iemand mij hiermee helpen?
Onder die snelheid is er niks, en daarboven ook geen enkele trilling. De auto is niet nerveuzer ofzo, het stuur lijkt gewoon te trillen. Als ik m'n handen van het stuur haal gaat 'ie ook zichtbaar heen en weer.
Nu heb ik gelezen dat dit een bekend probleem is bij E21's, en dat er een relatief simpele oplossing voor is. Ik kan echter niet meer vinden waar ik dit heb gelezen, of wat de oplossing was.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Trillingen in stuur
Als het uitsluitend bij een bepaalde snelheid is, is het doorgaans toch echt onbalans en niet rubbers of andere oorzaken van de E21 shimmy. Pasvlakken vlak en schoon, vrij van roest? Passing van het hart van de velg goed? Geen hoogteslag in de band, geen slag in de velg? Op wat voor balanceerapparaat gebalanceerd? In de fijn-stand of kwikshit grof? En heel basic, komt 't van voor of achter? Minder of erger met gas los of remmend bij die snelheid?
Regards/groeten, Jeroen
Wow wat een vragen! haha. Nee aan de velgen kan het niet liggen, hij heeft het al sinds ik 'm heb, en heeft sindsdien op 2 verschillende sets velgen gestaan.
Gas of remmen maakt niet uit. Remmen zijn ook zeker 100% recht, die zitten er pas net op. Lijkt van voren te komen, maar zoals gezegd voel ik het alleen in het stuur, niet in de wielen of rest van de auto.
De auto is niet uitgelijnd sinds ik 'm heb... Nou hoop ik over een maandje Gaz coilovers eronder te hebben, en dan zal 'ie sowieso opnieuw uitgelijnd moeten worden, dus dan hoop ik dat het eruit is...
Ik heb echter niet het vermoeden dat het uit de ophanging of banden komt, eerder uit het stuurhuis o.i.d.
Gas of remmen maakt niet uit. Remmen zijn ook zeker 100% recht, die zitten er pas net op. Lijkt van voren te komen, maar zoals gezegd voel ik het alleen in het stuur, niet in de wielen of rest van de auto.
De auto is niet uitgelijnd sinds ik 'm heb... Nou hoop ik over een maandje Gaz coilovers eronder te hebben, en dan zal 'ie sowieso opnieuw uitgelijnd moeten worden, dus dan hoop ik dat het eruit is...
Ik heb echter niet het vermoeden dat het uit de ophanging of banden komt, eerder uit het stuurhuis o.i.d.
- Jeroen
- Site Admin
Opkrikken en controleren op speling werkt in dat geval beter dan hier veel vragen oproepen
speling op het stuurhuis of versleten rubbers van stabi or draagarm kan natuurlijk heel goed hoewel dat toch meestal wel leidt tot een iets grilliger optreden van onbalans.
Regards/groeten, Jeroen
Bij mij is het tussen de 80 en de 100, alleen met de vorige velgen niet. Gek genoeg gekomen na uitlijnen en balanceren. Gekke is ook dat het soms bijna weg is en soms extra erg. 
Ik zat te denken aan de toplagers van je veerpoten... hebben die enig effect hierop?
- Jeroen
- Site Admin
Kijk dat bedoel ik met een grillig verloop en dan moet je zeker bij de rubbers zijn, icm gewoon balanceren want met je vorige velgen had je 't tenslotte niet. Nu moet je rekenen dat een lichte onbalans er zo lekker aan staat te trekken dat de ruimte op rubbers gaat opvallen.Kogando wrote:Bij mij is het tussen de 80 en de 100, alleen met de vorige velgen niet. Gek genoeg gekomen na uitlijnen en balanceren. Gekke is ook dat het soms bijna weg is en soms extra erg.
Neuh eigenlijk nul. Dan heb je veel eerder al last gehad van een flink knakkend geluid bij sturen/inveren en dan nog levert dat eigenlijk geen noemenswaardige speling op als je rijdt.bartgouda wrote:Ik zat te denken aan de toplagers van je veerpoten... hebben die enig effect hierop?
Regards/groeten, Jeroen
Okay, kan sowieso geen kwaad om al die rubbers eens even te verfrissen aan de voorkant. Wel ff kijken hoe dat zit want ben dat alleen gewend bij de E30. 
Dat klopt, heb ik ook gelezen (weet alleen niet meer waar en hoe). Heb alle rubbers vervangen aan de voorzijde en soms heeft de wagen het nog steeds. Meestal inderdaad bij genoemde snelheden. Het stoort me niet (meer)...bartgouda wrote:Al sinds ik mijn auto in bezit heb zit er een (stevige) trilling in het stuur tussen de 75-85 km/u.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Jeroen
- Site Admin
Vanuit mijn overtuiging dat de ruimte van de stabi op de draagarm de oorzaak is (daarom gaan die rubbers ook nog eens niet lang mee), heb ik bij de Baur aan beide zijden een extra ring uitgeboord en geplaatst om zo de stabi beter op te sluiten. Stuurt strakker, geen shimmy, voelt ook op snelheid nog prima aan (had in juni de GPS nog op 212 staan heuveltje af). Tegelijkertijd de voorste stabirubbers vervangen evenals de draagarmen dus die hebben ook vers rubber.

Regards/groeten, Jeroen
Daar moet ik ook maar eens naar kijken dan... de rubbers van de draagarmen zijn me nog niet gelukt, niet normaal hoe vast die zooi zit.Jeroen wrote:Vanuit mijn overtuiging dat de ruimte van de stabi op de draagarm de oorzaak is (daarom gaan die rubbers ook nog eens niet lang mee), heb ik bij de Baur aan beide zijden een extra ring uitgeboord en geplaatst om zo de stabi beter op te sluiten. Stuurt strakker, geen shimmy, voelt ook op snelheid nog prima aan (had in juni de GPS nog op 212 staan heuveltje af). Tegelijkertijd de voorste stabirubbers vervangen evenals de draagarmen dus die hebben ook vers rubber.