Page 1 of 4

e21 m50b25 rebuild

Posted: Sun Sep 18, 2011 1:23 pm
by e21bart
zoals jullie weten ben ik begonnen met de bekende m50b25 ombouw, ik heb hier al wat over verteld in mijn voorsteltopic, maar nu ik weet hoe ik foto's up kan loaden, ga ik hier maar eens echt aan de slag met een update, na veel maar dan ook veel lezen, internetten, fotos bekijken en rondbellen, kan ik aan de slag :)

na aankoop de auto meteen op assteunen gezet, en begonnen met demonteren.
Image

de oude motor moet wijken voor een iets langer exemplaar ;)
Image

tijdens het demonteren snel even een foto gemaakt en snel weer verder gegaan
Image

kort daarop een blauwe e36 325 coupe gekocht, kmstand ongeveer 196000, de motor word deels gereviseerd dus dat geeft niet zo heel veel problemen. de auto heb ik volledig gedemonteerd, er zaten alleen nog ramen in toen de carosserie naar de sloperij ging.
Image

de auto met de heftruck op de aanhanger gelepeld, en weggebracht. ik kreeg er niets meer voor, de sloperij kan hier natuurlijk geen winst op maken ;) maar ben wel van het kenteken af :)
Image

na de carterpan gewisseld te hebben voor een e34 model, met de oliebulk vooraan, de motor erin gelepeld, dit hield trouwens pittig wat in, waarschijnlijk omdat de bak er nog aanzat. maar uiteindelijk is alles goedgekomen en hangt hij erin:D
Image

de achteras van de m535i die ik op heb gehaald bij ivo christov, een aardige gozer met onwijs veel e28 spul! moet even op maat gemaakt worden, iets uit de dorpel geslepen en de as een stukje korter gemaakt( ongeveer 1.5cm aan elke kant )

de dorpel:
Image

de achteras:
origineel:
Image

een stukje eraf:
Image

en dicht gelast door mijn collega en even netjes afgewerkt.
Image

Ondertussen de volvo remklauwen even gepast, staat erg dik onder de e21! ben even naar Leeuwenkamp techniek geweest in alkmaar, daar heb ik een revisiesetje besteld voor de remklauwen, en even geïnformeert over het afdraaien van remschijven en het maken van custom goodridge remslangen.
Image

Ik ben nu in afwachting van Thijsse, deze gaat de motorsteunen van zijn e21 m50 namaken en opsturen, dit scheelt mij een hoop werk en ik kan niet lassen :$ Een collega van me gaat de subframebussen van de 5 serie achteras draaien. Deze moeten iets hoger zijn als de as en de boutgaten komen uit het midden, een foto volgt ongetwijfeld. Ondertussen kan ik een begin maken met het combineren van de 2 tellerbakken. Dit heb ik gezien op de site van jeremy vos en vind ik zeer netjes staan.

waarschijnlijk ben ik wel iets vergeten, maar dit was het tot nu toe

Edit: topic titel iets aangepast

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Sep 18, 2011 1:49 pm
by jamesV
dat gaat lekker dus! :thumbsup

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Sep 18, 2011 2:04 pm
by Wondermike
ik kreeg er niets meer voor, de sloperij kan hier natuurlijk geen winst op maken
Bij de oudijzer boer krijg je daar nog wel 60 - 80 euro voor (en een vrijwaringsbewijs)

Verder goed bezig! Ik ben vooral benieuwd naar de ophanging van de achteras

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Sep 18, 2011 2:13 pm
by loentje
Zeer goed bezig, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!

groeten loentje

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Sep 18, 2011 2:21 pm
by e21bart
@wondermike: klopt ja maar dan had ik de papieren zelf op moeten sturen en ik wou er dat weekend graag van af
De achteras zit er hopelijk met ongeveer 2 weken op, de fotos zet ik online als ik klaar ben, maar het word wel een vette ophanging met het 25% sperr wat ik er bij heb :D

@loentje: Ik ben zelf ook heel benieuwd ik hoop dat ik in mei volgend jaar bij de SM 2012 ben met de auto :D

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Sep 18, 2011 3:00 pm
by uwbuurman
goed aan de gang dus! Ben nieuwd naar de volgende foto's!

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Sep 18, 2011 11:39 pm
by e-einundzwanzig
Goed bezig! ik ga dit draadje volgen!

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Wed Sep 21, 2011 6:01 pm
by e21bart
even een kleine update:

Ik heb gister een gebruikt spaggethi(of hoe je dat ook mag schrijven...) spruitstuk op de kop getikt :) even schoonmaken en heel misschien powdercoaten of verchromen, heeft iemand hier ervaring mee. is het je geld waard, of kan je hem beter zelf spuiten of in de zwarte hammerite verfen, voor zo lang dat blijft zitten.

Image

Image

voorderest nog weinig gedaan helaas :(

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Wed Sep 21, 2011 8:46 pm
by bartgouda
e21bart wrote:even een kleine update:

Ik heb gister een gebruikt spaggethi(of hoe je dat ook mag schrijven...) spruitstuk op de kop getikt :) even schoonmaken en heel misschien powdercoaten of verchromen, heeft iemand hier ervaring mee. is het je geld waard, of kan je hem beter zelf spuiten of in de zwarte hammerite verfen, voor zo lang dat blijft zitten.

Image

Image

voorderest nog weinig gedaan helaas :(
Ik zou 'm even opschuren en dan met hittebestendige (zwarte) lak spuiten.
Verchromen vind ik zelf nooit zo mooi en kost waarschijnlijk een vermogen. Gepolijst vind ik dan wel weer mooi maar dat gaat niet lukken op dit materiaal denk ik.
Weet je al hoe je het gaat doen met die volvo-remmen? Ga je de originele schijven gebruiken of niet? Ik zit nu nog een beetje krap maar ik zou toch wel graag die originele schijven en klauwen van je overnemen.

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Thu Sep 22, 2011 12:39 am
by e21bart
Ik ben er uit hoor! Voor de zekerheid nog ff passen en dan kan je de schijven en klauwen overnemen! :)

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Oct 09, 2011 1:34 pm
by e21bart
het is weer zondag, dus weer even tijd om de computer op te starten ;)
dus weer even een kleine update:

ben met een kennis van me even aan het meten geslagen, de bussen van het achtersubframe worden gedraaid:D :D
en ik verwacht over een aantal werkdagen ook de motorsteunen van Thijsse :D
het echte werk kan dus bijna beginnen met een paar daagjes vrij van het werk komt het hopelijk al een heel eind.

vanuit belgie de e12 wielnaven binnen gekregen:D en het blijkt gelukkig allemaal te passen op de 323i voorpoten
Image

op aanraden van de forumvrienden even een e28 525 remschijf opgehaald om te passen. even een klein beetje reclame, ik in de auto naar Auto Molenaar in heerhugowaard, vraag naar de remschijf en toen ze er een hadden gevonden, tja het is er niet erg opgeruimt, vroeg ik dus wat ik ze verschuldigd was, zegt ie zit wel goed als je alleen hoef te passen zie ik hem wel weer eens terug! prachtig :D past perfect, omdat ik waarschijnlijk toch spacers moet gebruiken, kan ik hier een ring op persen om de remschijven goed te laten passen, weer een probleem opgelost, en anders kan de ring altijd nog op de naaf geperst worden. heb nieuwe remschijven besteld van het merk Zimmerman, rij ik ook mee op de e36 en zelfs na het beesje even flink de sporen te hebben gegeven geen klachten, nu alleen de schijven nog even laten afdraaien en dan kan de voorkant in elkaar.
Image

De volvo klauwen uit elkaar gepeld, schoongemaakt en een revisiesetje gemonteerd, deze zijn nu ook weer tegen elke klus opgewassen

ondertussen aan het schilderen geslagen, de achterdraagarmen en volvo klauwen zijn nu klaar, de achter remklauwen (origineel e28 535) ga ik van de week borstelen en schilderen. hammerite is topspul ;)
Image

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Oct 09, 2011 3:06 pm
by Jeroen
Leuke vooruitgang! Even voor alle duidelijkheid, welke schijven (voor welk type) ga je nu gebruiken? Als E12 naven rechtstreeks passen, kun je dan zonder aanpassingen of ringen niet ook een 280mm geventileerde E12 schijf plaatsen?

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Oct 09, 2011 5:41 pm
by e21bart
Ik gebruik e28 525 voor en achter. Deze schijf had ik geleend van molenaar. Ik weet niet of de e12 ook schijven heeft met 'een hoge hoed'. Ik ging uit van het verhaal van e einundzwansich, omdat dit zeker goed zou komen.

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Oct 09, 2011 6:07 pm
by 323baur
Dik respect hoor. Ik denk dat er best wat mensen blij zijn met jouw uitvindingen. Remmerij upgrade komt zo in een ander daglicht te staan.
Ik ben benieuwd naar je volgende posting.

Re: e21 m50b25 dit keer met fotos ;)

Posted: Sun Oct 09, 2011 6:12 pm
by Wondermike
Ik volg het ook met veel aandacht.

Maar met de E12 naaf kan je dus een E28 schijf monteren maar dan ben je er nog niet.
De montage punten van de remklauw zijn vast, en je hebt volvo klauwen.
Die hoef je nu niet te slotten waardoor je een paar mm meer schijf kan gebruiken. Maar is dat dan het werk waard?
Of mis ik nu wat?