318 automaat op lpg

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

318 automaat op lpg

Post by jeroen beverdam »

hallo ,ik zie dat mijn e 21 is gespot dus het is tijd dat ik me voorstel. Ik ben Jeroen Beverdam enik ben sinds 4 weken een e 21 fan.De auto was aanvankelijk bedoeld om mijn reiskosten te drukken,maar werd al gauw een hobby-auto.
Zijn er meer 318 automaat rijders op dit forum? Zo ja: wat verstoken jullie (ik doe 1:7 op lpg) en wat is er over van jullie topsnelheid (120 op lpg ,150 op benzine)
Ik hoor het graag! Jeroen Beverdam


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by Wilmo »

Zou een handgeschakelde bak het iets beter doen in het verbruik? Ik heb hetzelfde blok...
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by jeroen beverdam »

je bedoelt automaat en gas? Een handbak is per defenitie zuiniger (geen slipverlies in de koppeling) V1000 is voor 4-5-
en automaat nl hetzelfde ,maar een automaat heeft minstens 3% slipverlies. maar..... wat is nu eigenlijk de echte topsnelheid van een 318 automaat .Ik vond ergens op het net 165 voor handbak en 160 voor automaat met een verbruik van 1:9,8 voor handbak en 1:8.8 voor automaat .Is dit corrct of optimistiesch ?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 318 automaat op lpg

Post by Jeroen »

Welkom hier!

Die waarden zijn wel realistisch, maar voor een nieuwe auto. Na de nodige jaren en dan ook nog LPG erop, 1:7 lijkt me veel en dat zou na wat TLC wel 1:8 moeten kunnen worden, maar veel beter zal 't niet worden (aut en LPG) vrees ik.
Regards/groeten, Jeroen
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by jeroen beverdam »

ben pas geleden nog bij de garage geweest om de ontsteking te laten nakijken ,is op tijd gezet.Ook stond de gasafstelling prima(1,5 % co ) de monteur vertelde dat magerder zetten de auto alleen maar slomer maakt . Op benzine loopt hij prima en vind ik hem helemaal niet sloom gezien zijn leeftijd en automaatbak. Overigens heeft de vorige eigenaar de choke uitgeschakeld (en ik weer in werking gesteld)en de aanzuigbuis aan het luchtfilter uit de rijwind geplaatst. het schijnt dat dat voor gas noodzakelijk is.Heb ik voor lpg wel een choke nodig en kan de originele aanzuigbuis tussen luchtfilterhuis en grille weer gewoon gemonteerd worden of is dit een slecht idee?
Ik heb weing verstand van lpg installaties,is nieuwe materie voor me.
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by Thijsse »

op lpg moet je pas overschakelen als je blok warm is, dus dan doet die choke al niks meer, en die aanzuigbuis kan gewoon in de rijwind
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 318 automaat op lpg

Post by Peter V. »

Thijsse wrote:op lpg moet je pas overschakelen als je blok warm is

Dat is in een ideale situatie maar zal bijna niemand doen. Mijn ervaring is zelfs dat de meeste nog proberen op gas koud te starten en zo min mogelijk op benzine te draaien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by Wilmo »

Waarom zou je niet 'mogen' starten op lpg?
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by Thijsse »

Wilmo wrote:Waarom zou je niet 'mogen' starten op lpg?

het mag wel, maar je hebt 2 nadelen
1 je verdamper is nog koud, dus verdampt je gas niet goed dus looptie kut, in de winter heb je kans dat je verdamper dichtvriest
2 je benzinesysteem staat stil, dus rot je brandstofpomp en je injectoren vast

en peter, het klopt inderdaad dat iedereen 100% op gas probeert te rijden, deed ik ook bij mn e21, had er nieteens meer een benzinesysteem inzitten, maar in de winter is dat niet te doen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 318 automaat op lpg

Post by uwbuurman »

welkom hier! Plaats zelf ook gerust heel veel foto's van je bolide, daar houden we van!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by jeroen beverdam »

zondag de aanzuigbuis terug geplaatst in de originele positie ,vanochtend om 5.15 vertrokken naar mn werk.......auto loopt bezopen! Dus bij het tankstation bij mij in de buurt de andere aanzuig buis (lag nog achterin) teruggezet waarna de auto weer goed liep,schijnt voor lpg dus toch zo te moeten.Ik ben er ook achter dat ik ergens een waterlekkage heb,de vloerbedekking rechtsachter was vanmiddag drijfnat.Ondertapijt op die plek verwijderd maarben nog niet veel wijzer,kan zo gauw geen leksporen ontdekken , de bodem is zo te zien ook nog goed(ik kijk tegen de originele kleur aan zonder rare gaten of kleurverschillen) de tunnel is droog,onder de achterbank is ook alles droog ,dus het water moet van onder of opzij binnenkomen. Zitten er in een E 21 ergensrubber doppen die verdwenen kunnen zijn ? Mijn lada samara had er 4 in de bodemplaat waarvan er ook eens 1 verdwenen was met een vergelijkbaar resultaat........
Wie weet er iets van?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 318 automaat op lpg

Post by Peter V. »

Positie van de aanzuigbuis veranderen van koude lucht naar relatief warme lucht (uitlaatspruitstuk/motorruimte) heeft dan niets ander te maken dan dat je een andere dichtheid van lucht heb. Het kan ook zijn dat je LPG verdamper niet optimaal werkt en dat de koude lucht met relatief koude LPG (lees vloeibaar) een probleem oplevert. Heb jij een elektrisch verwarmde en/of koelwater verwarmd exemplaar?

De bodem van de E21 heeft ook een soort stoppen maar die zijn ongeveer 15 cm doorsnede en zijn zeker roestgevoelig. Eentje bij de voorzijde en eentje aan de achterzijde per kant dus 4 in totaal in het interieur. Heb je ook de rugleuning verwijderd om je wielkast verder te bekijken?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by jeroen beverdam »

Ik kwam vanmiddag in de regen naar huis gereden en heb ontdekt dat het water via het rechter achterraam naar binnen lekt,er hing nl. een waterdruppel aan het zij-asbakje en toen ik dit verwijderde en doorreed werd het beeld al duidelijker. thuis aangekomen een en ander afgedroogd en het bleef sijpelen.

ik moest toch nog naar de garage (uitlaat lek en dus moet de auto op de brug) en overlegd met de monteur.......... uitlaat wordt gerepareerd en de ruit opnieuw gemonteerd en afgekit
wordt vervolgd
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 318 automaat op lpg

Post by 323baur »

jeroen beverdam wrote: Mijn lada samara had er 4 in de bodemplaat waarvan er ook eens 1 verdwenen was met een vergelijkbaar resultaat........
Wie weet er iets van?

De wát...die had ik eindelijk uit mijn geheugen gebannen..
Je hebt wel lef om te melden dat je eigenaar bent geweest van zo'n stuk blik :loll

Maarre - on topic - ik ben bang dat je flensranden van de zijramen redelijk roestig zullen zijn als hij daardoor lekt.
Ik zou dat snel gaan bekijken - Dus: ramen eruit! Kitten is uitstel van executie!!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic
Posts: 51
Joined: Sat Dec 03, 2011 9:53 pm

Re: 318 automaat op lpg

Post by jeroen beverdam »

Gisteren met de monteur zelf even goed bekeken,hij vermoedt dat de ruit er al eens is uitgeweest en niet goed is teruggeplaatst . De ruit ging er in ieder geval vandaag uit om het probleem te onderzoeken en op te lossen

off topic : lef heb ik zeker,begonnen op mijn 22 ste met 2xlada,2x hyundai,3x vw kever ondertussen een picasso voor het gezin en nu opmijn bijna 47 ste een verlaagde 318 en ik durf nog gewoon over straat ook !!!
Post Reply