Page 1 of 2
318 automaat op lpg
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:18 pm
by jeroen beverdam
hallo ,ik zie dat mijn e 21 is gespot dus het is tijd dat ik me voorstel. Ik ben Jeroen Beverdam enik ben sinds 4 weken een e 21 fan.De auto was aanvankelijk bedoeld om mijn reiskosten te drukken,maar werd al gauw een hobby-auto.
Zijn er meer 318 automaat rijders op dit forum? Zo ja: wat verstoken jullie (ik doe 1:7 op lpg) en wat is er over van jullie topsnelheid (120 op lpg ,150 op benzine)
Ik hoor het graag! Jeroen Beverdam
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:29 pm
by Wilmo
Zou een handgeschakelde bak het iets beter doen in het verbruik? Ik heb hetzelfde blok...
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:44 pm
by jeroen beverdam
je bedoelt automaat en gas? Een handbak is per defenitie zuiniger (geen slipverlies in de koppeling) V1000 is voor 4-5-
en automaat nl hetzelfde ,maar een automaat heeft minstens 3% slipverlies. maar..... wat is nu eigenlijk de echte topsnelheid van een 318 automaat .Ik vond ergens op het net 165 voor handbak en 160 voor automaat met een verbruik van 1:9,8 voor handbak en 1:8.8 voor automaat .Is dit corrct of optimistiesch ?
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:48 pm
by Jeroen
Welkom hier!
Die waarden zijn wel realistisch, maar voor een nieuwe auto. Na de nodige jaren en dan ook nog LPG erop, 1:7 lijkt me veel en dat zou na wat TLC wel 1:8 moeten kunnen worden, maar veel beter zal 't niet worden (aut en LPG) vrees ik.
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sat Dec 03, 2011 11:11 pm
by jeroen beverdam
ben pas geleden nog bij de garage geweest om de ontsteking te laten nakijken ,is op tijd gezet.Ook stond de gasafstelling prima(1,5 % co ) de monteur vertelde dat magerder zetten de auto alleen maar slomer maakt . Op benzine loopt hij prima en vind ik hem helemaal niet sloom gezien zijn leeftijd en automaatbak. Overigens heeft de vorige eigenaar de choke uitgeschakeld (en ik weer in werking gesteld)en de aanzuigbuis aan het luchtfilter uit de rijwind geplaatst. het schijnt dat dat voor gas noodzakelijk is.Heb ik voor lpg wel een choke nodig en kan de originele aanzuigbuis tussen luchtfilterhuis en grille weer gewoon gemonteerd worden of is dit een slecht idee?
Ik heb weing verstand van lpg installaties,is nieuwe materie voor me.
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sun Dec 04, 2011 12:06 am
by Thijsse
op lpg moet je pas overschakelen als je blok warm is, dus dan doet die choke al niks meer, en die aanzuigbuis kan gewoon in de rijwind
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sun Dec 04, 2011 12:54 am
by Peter V.
Thijsse wrote:op lpg moet je pas overschakelen als je blok warm is
Dat is in een ideale situatie maar zal bijna niemand doen. Mijn ervaring is zelfs dat de meeste nog proberen op gas koud te starten en zo min mogelijk op benzine te draaien.
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sun Dec 04, 2011 2:06 pm
by Wilmo
Waarom zou je niet 'mogen' starten op lpg?
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sun Dec 04, 2011 5:25 pm
by Thijsse
Wilmo wrote:Waarom zou je niet 'mogen' starten op lpg?
het mag wel, maar je hebt 2 nadelen
1 je verdamper is nog koud, dus verdampt je gas niet goed dus looptie kut, in de winter heb je kans dat je verdamper dichtvriest
2 je benzinesysteem staat stil, dus rot je brandstofpomp en je injectoren vast
en peter, het klopt inderdaad dat iedereen 100% op gas probeert te rijden, deed ik ook bij mn e21, had er nieteens meer een benzinesysteem inzitten, maar in de winter is dat niet te doen
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:00 pm
by uwbuurman
welkom hier! Plaats zelf ook gerust heel veel foto's van je bolide, daar houden we van!
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Mon Dec 05, 2011 7:57 pm
by jeroen beverdam
zondag de aanzuigbuis terug geplaatst in de originele positie ,vanochtend om 5.15 vertrokken naar mn werk.......auto loopt bezopen! Dus bij het tankstation bij mij in de buurt de andere aanzuig buis (lag nog achterin) teruggezet waarna de auto weer goed liep,schijnt voor lpg dus toch zo te moeten.Ik ben er ook achter dat ik ergens een waterlekkage heb,de vloerbedekking rechtsachter was vanmiddag drijfnat.Ondertapijt op die plek verwijderd maarben nog niet veel wijzer,kan zo gauw geen leksporen ontdekken , de bodem is zo te zien ook nog goed(ik kijk tegen de originele kleur aan zonder rare gaten of kleurverschillen) de tunnel is droog,onder de achterbank is ook alles droog ,dus het water moet van onder of opzij binnenkomen. Zitten er in een E 21 ergensrubber doppen die verdwenen kunnen zijn ? Mijn lada samara had er 4 in de bodemplaat waarvan er ook eens 1 verdwenen was met een vergelijkbaar resultaat........
Wie weet er iets van?
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Mon Dec 05, 2011 9:26 pm
by Peter V.
Positie van de aanzuigbuis veranderen van koude lucht naar relatief warme lucht (uitlaatspruitstuk/motorruimte) heeft dan niets ander te maken dan dat je een andere dichtheid van lucht heb. Het kan ook zijn dat je LPG verdamper niet optimaal werkt en dat de koude lucht met relatief koude LPG (lees vloeibaar) een probleem oplevert. Heb jij een elektrisch verwarmde en/of koelwater verwarmd exemplaar?
De bodem van de E21 heeft ook een soort stoppen maar die zijn ongeveer 15 cm doorsnede en zijn zeker roestgevoelig. Eentje bij de voorzijde en eentje aan de achterzijde per kant dus 4 in totaal in het interieur. Heb je ook de rugleuning verwijderd om je wielkast verder te bekijken?
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Tue Dec 06, 2011 6:04 pm
by jeroen beverdam
Ik kwam vanmiddag in de regen naar huis gereden en heb ontdekt dat het water via het rechter achterraam naar binnen lekt,er hing nl. een waterdruppel aan het zij-asbakje en toen ik dit verwijderde en doorreed werd het beeld al duidelijker. thuis aangekomen een en ander afgedroogd en het bleef sijpelen.
ik moest toch nog naar de garage (uitlaat lek en dus moet de auto op de brug) en overlegd met de monteur.......... uitlaat wordt gerepareerd en de ruit opnieuw gemonteerd en afgekit
wordt vervolgd
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Tue Dec 06, 2011 7:44 pm
by 323baur
jeroen beverdam wrote: Mijn lada samara had er 4 in de bodemplaat waarvan er ook eens 1 verdwenen was met een vergelijkbaar resultaat........
Wie weet er iets van?
De wát...die had ik eindelijk uit mijn geheugen gebannen..
Je hebt wel lef om te melden dat je eigenaar bent geweest van zo'n stuk blik
Maarre - on topic - ik ben bang dat je flensranden van de zijramen redelijk roestig zullen zijn als hij daardoor lekt.
Ik zou dat snel gaan bekijken - Dus: ramen eruit! Kitten is uitstel van executie!!!
Re: 318 automaat op lpg
Posted: Wed Dec 07, 2011 4:06 pm
by jeroen beverdam
Gisteren met de monteur zelf even goed bekeken,hij vermoedt dat de ruit er al eens is uitgeweest en niet goed is teruggeplaatst . De ruit ging er in ieder geval vandaag uit om het probleem te onderzoeken en op te lossen
off topic : lef heb ik zeker,begonnen op mijn 22 ste met 2xlada,2x hyundai,3x vw kever ondertussen een picasso voor het gezin en nu opmijn bijna 47 ste een verlaagde 318 en ik durf nog gewoon over straat ook !!!