Page 1 of 2
andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 4:37 pm
by Jerre
Allemaal,
ben net de trotse bezitter van een 315 uit 81 geworden.
mijn eerste verandering is om het origineel staal te vervangen door lichtmetaal.
heb een setje bbs van de E30 in 14 duim liggen en reeds herspoten.
de achterste passen perfect maar de voorste lopen aan tegen de stuurstangen
hoeveel millimeter moet ik mijn spoor verbreden om dit op te lossen en weet iemand waar ik goede (nieuwe of tweedehands) spoorverbreders kan vinden.
alvast bedankt.

Re: andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 5:15 pm
by Jeroen
Dat is 6.5J ET30 en dan zou je naar een ET van ca 13mm moeten. Dus 17mm eraf, gedeeld door twee is ongeveer de dikte van je spacer. Heb het nooit geprobeerd met die velgen, een 5mm spacer zou kantjeboord zijn, een 10mm spacer zou zeker goed moeten zijn. Let er wel op dat je dan ook langere bouten nodig hebt om voldoende in de flens van de naaf te kunnen draaien.
Verder:
- als je dezelfde bandenmaat hebt gebruikt voor en achter moet je die spacers wel voor en achter gebruiken
- standaard E30 bandenmaat is in omtrek/diameter net te groot (185/70-14 oid)
Re: andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 5:18 pm
by RJ
Als eerste: gefeliciteerd met je aankoop!
Wat is de ET waarde van deze BBS velgen? (zal rond de 35 liggen schat ik zo? 14" Kroonkurkjes zitten namelijk ook op ET 35).
Ik weet dat bij 15" velgen een ET waarde van 12 of 13 passend is voor de E21.
Hoe dit verder ik zijn werk gaat met spacers enzo, heb ik geen ervaring mee. Ik zou alleen geen hele goedkope spacers / bouten kopen (ik verwacht dat je dadelijk langere bouten nodig hebt) i.v.m kwaliteit.
Volgens mij heb je daarnaast meerdere soorten spacers; je hebt er die je als opvulring gebruikt (met 4 gaten erin) en je hebt er volgens mij die je eerst op de naaf vastbout en dan de velg weer op de spacer vastbout.
Verder zijn de meningen verdeeld over het gebruik van spacers: de een rijdt er al jaren mee, de ander waagt zich er niet aan. Maar dat moet je natuurlijk gewoon zelf beslissen
Denk dat ze je bij menig automaterialenzaak / autobanden handel wel kunnen helpen.
groeten, Roel
Re: andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 5:46 pm
by Jerre
liggen nu 195/60/R14 op
achteraan raken ze niet
enkel vooraan verbreders van 10 mm is een optie of moet ik dan achteraan mee verbreden?
Re: andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 6:51 pm
by Jeroen
Achter moet je zeker mee verbreden anders is je sporing hopeloos in de war en dat stuurt voor geen meter, kan zelfs onveilig zijn.
Ik denk dat die banden ruimschoots te hoog zijn, als je dan inveert met iets insturen beginnen ze al in je voorschermen te happen vrees ik.
Re: andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 8:05 pm
by Jerre
zeker al bedankt voor de tips
ik zal dus achteraan mee verbreden
banden passen wel hoor,
op bijgevoegde foto staan nog oude banden op
origineel: 165/70/R13
nu: 195/60/R14
is bijna zelfde omtrek, zelfs in orde om zo naar belgische keuring te rijden volgens gelijkvormigheidsattest
indien nog niet lukt probeer ik vooraan een iets smallere band ,185, want het is de band die raakt en niet de velg natuurlijk
Re: andere velgen
Posted: Thu Dec 29, 2011 9:18 pm
by Peter V.
Jerre wrote:indien nog niet lukt probeer ik vooraan een iets smallere band ,185, want het is de band die raakt en niet de velg natuurlijk
Als je voor een ET30 velg monteert denk ik echt dat ook de velg tegen de spoorstangkogel komt. Wij hebben spacers op de 316 gehad en dan alleen aan de voorzijde. Deze waren met speciale bouten geleverd om de spacers op de naaf te zetten. In de spacers zat dan schroefdraad waar men weer het wiel mee vastzette en wel met de originele bouten. Het is maar wat je wil maar wij hebben bewust gekozen om ze eraf te halen en gewoon passende velgen te zoeken.
Omtrent de dikte van de spacer is trouwens niet alleen een rekensommetje naar de ET13 van standaard 13 inch BMW E21 maar heeft uiteraard ook te maken met de breedte van de velg (J-waarde) Als deze ook een hoge waarde heeft zal je meer moeten verbreden.
Re: andere velgen
Posted: Fri Dec 30, 2011 1:14 pm
by bartgouda
Jeroen wrote:Dat is 6.5J ET30 en dan zou je naar een ET van ca 13mm moeten. Dus 17mm eraf, gedeeld door twee is ongeveer de dikte van je spacer. Heb het nooit geprobeerd met die velgen, een 5mm spacer zou kantjeboord zijn, een 10mm spacer zou zeker goed moeten zijn. Let er wel op dat je dan ook langere bouten nodig hebt om voldoende in de flens van de naaf te kunnen draaien.
Dit klopt niet helemaal Jeroen... de dikte van spacers hoeft niet door 2en gedeeld te worden.
Ik heb even voor je zitten rekenen aan de hand van mijn eigen velgen, die passen namelijk precies naast de stuurstang. Deze zijn 14x7 et 25 met een 15 mm spacer, dus ET10.
Als jouw velgen echt 6,5J et30 zijn (dit moet je even nakijken, mijn velgen zijn namelijk ook voor een e30 en zijn et25, dit moet ergens op de velg staan.) kom je ongeveer 15mm tekort.
Je kan voor zo krap mogelijk gaan en 15mm monteren, maar je kan ook op zeker spelen en 20mm monteren. Als je dit doet moet je achter ook minimaal zo'n dikke spacer plaatsen. Het past sowieso binnen je wielkasten (nog even los van de banden.) dat is dus geen probleem. Verder zou ik willen adviseren om te kijken naar spacers die je eerst op de flens monteert, waarna je de velg weer op de spacer monteert, zoals hierboven ook al beschreven werd. Dit is naar mijn mening het superieure systeem t.o.v. de "schijven".
Re: andere velgen
Posted: Fri Dec 30, 2011 4:56 pm
by Jerre
Ben toch even de garage in gedoken om alles na te meten/kijken:
originele velgen:
ET 29
5 J
speling: weinig:
nieuwe velg:
ET 30
6 1/2 J
verschil: 1.5 inch, min in verschil in ET, delen door 2= 18,5 mm
dan behoud ik dezelfde speling als nu
oplossing:
http://www.spoorverbreder-shop.nl/bmw/e ... 3_227.html
iemand ervaring met deze leverancier
of heeft er iemand verbreders liggen van 20 mm die weg mogen
ik kies inderdaad liefst voor de versie met centreer-rand
laat maar weten.
Re: andere velgen
Posted: Fri Dec 30, 2011 5:19 pm
by bartgouda
Je originele velgen kunnen geen ET29 zijn hoor... dat past niet. Originele E21 velgen zijn 5,5 of 5J(in jouw geval dus 5J) en een ET van 13.
De ET-waarde is de afstand van het montagevlak van je velg t.o.v. het middel van de velg. Dit is best lastig te meten, dus je kunt beter uitgaan van die ET13 die hier genoemd word.
Je komt gelukkig wel tot de goed conclusie, namelijk 20mm spacers.
Ik ken de leverancier niet, maar dat zijn wel degenen die je moet hebben. Ze zijn wel erg duur, je komt in totaal ruim over de 200 euro uit. Kun je daarvoor niet beter een ander setje velgen kopen?
Spoorverbreders van het andere systeem zijn rond de 70 euro per 2 stuks.
Je kan natuurlijk ook nog even op marktplaats kijken.
Re: andere velgen
Posted: Fri Dec 30, 2011 6:47 pm
by Jerre
bizar,
dit zijn twee foto's van de velgen die erop stonden bij aankoop:
en ik zou de spoorverbreders inderdaad liever tweedehands vinden.
ander setje velgen is een optie maar deze zijn juist herspoten op de avondschool en er liggen al nieuwe banden op.
we zullen wel zien.
Re: andere velgen
Posted: Fri Dec 30, 2011 6:49 pm
by bartgouda
Oké... dat is raar, dat scheelt een centimeter verder naar binnen...
Iemand die weet hoe dit zit?
Re: andere velgen
Posted: Fri Dec 30, 2011 11:03 pm
by e21bart
Ik denk dat het e30 stalen velgen zijn, deze et waarden komen redelijk in de buurt van e30 namelijk.
Maar de berekening zou idd moeten kloppen als je van et 29 uit gaat.
Re: andere velgen
Posted: Sat Dec 31, 2011 12:36 pm
by RJ
Als dat zo is, dan zou je dus zowel 13" als 14" velgen op de auto gehad hebben...

Re: andere velgen
Posted: Sat Dec 31, 2011 1:26 pm
by Jeroen
E30 is nooit op 13" staal geleverd maar op 14". ET29 is standaard voor 5x13's op een E21, 5.5x13's hadden ET18.