Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by uwbuurman »

Mijn remleiding is rot, althans een deel van de lange leiding naar achter. Wat is nu het handigste om deze te verwijderen? Bij de achterremmen de leidingen los en dan leeg laten lopen? Of gewoon bij de ABSpomp los halen? Wil liever niet alles onder de remvloeistof.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Peter V. »

Gewoon leiding loskoppelen en leeg laten lopen. Wel even zorgen dat je remvloeistof niet op lakwerk komt. Hierna de nieuwe leiding monteren. ik zou als het niet nodig is de leiding bij de ABS-unit laten zitten. Je moet toch alles verversen en ontluchten. ( kan gelijk met de remklauw revisie toch?)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by uwbuurman »

dank je Peter. Het is echter 1 leiding, van de ABSpomp naar het verdeelblokje achteraan. Ik ga eerst de leiding verwijderen, een nieuwe laten maken aan de hand van de oude en dan weer plaatsen. gelijktijdig de remmen reviseren en ik moet nog 4 slangetjes bestellen van de leiding naar de remklauw. Die wil ik toch ook maar vervangen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Jeroen »

uwbuurman wrote:...en ik moet nog 4 slangetjes bestellen van de leiding naar de remklauw. Die wil ik toch ook maar vervangen.
Voor de zekerheid... rondom heb je er 6 nodig:

2x voor
2x achter van vaste leiding chassis naar vaste leiding draagarm
2x achter van vaste leiding draagarm naar klauw
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by uwbuurman »

Ja klopt Jeroen, had ik gezien. Alles wordt vervangen, dank voor de headsup! remleidingen alles vanaf de ABSpomp.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Smartie »

Hoe laat je die remleiding maken dan, op het droge zegmaar.
Of trek je die er vanaf de motorruimte onder en buig je in model?

Misschien leuk wat zijn de remwaardes op de remmentestbank.

Wil namelijk wel eens een idee hebben wat een 323 en 320 standaard en met volvo/wilwood remmen.
De weg actie heeft mij niet echt overtuigd voor een ombouw.

Iemand geintresseerd om de waardes ook op te geven om te vergelijken?
Is een apk test dus de gegevens zijn te krijgen.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by bartgouda »

Ik ben bang dat met remweg er zeer beperkende factoren zijn in de vorm van banden, gewicht en ondergrond...
De pure remkracht van je remmen is niet zo belangrijk zolang je je voorwielen nog kan blokkeren met remmen.
Het grootste voordeel van grotere remmen is dat ze niet zo snel heet zullen worden en dat je een groter moment op kan wekken (grotere arm t.o.v. de naaf) waardoor je banden met heel erg veel grip nog zou kunnen blokkeren.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Peter V. »

Smartie wrote:Misschien leuk wat zijn de remwaardes op de remmentestbank.

Iemand geintresseerd om de waardes ook op te geven om te vergelijken?
Is een apk test dus de gegevens zijn te krijgen.
Dit is ook puur afhankelijk hoe hard men het pedaal intrapt. Voor de APK is belangrijk het remverschil tussen links en rechts. Uiteraard moet er voldoende remvertraging zijn maar ik ben bang dat menig APK-mannetje alleen maar naar het verschil gaat kijken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Smartie »

Er staat hier ergens een foto van voorbereiding alpen vorig jaar.
Daarop staan verschillende auto's met remafstanden.
Persoonlijk vind ik de verschillen buiten de wilwoods om beperkt.
Goede remmen zijn belangrijk maar origineel is ook fijn.
Heb de volvo ombouw in mijn hoofd maar ben nog niet overtuigd vandaar.

Ja, er zijn idd erg veel APK prutsers. Gelukkig zit ik bij een goede.
Die keurt zo streng, vraag ik express omdat de auto 30 jaar is en ik geen gezeik achteraf wil.
Ik keur ook elk jaar, hoeft niet maar wil graag veilig de weg op.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Jeroen »

Ik denk dat E21 remmen, mits recent gereviseerd, al heel leuk functioneren voor het doorsnee straatgebruik. Ze voelen niet aan als de remmen van een moderne auto maar daar zit dan ook meer dan 30 jaar verschil in (stand der techniek ten tijde van de ontwikkeling) dus niks geks aan. Evengoed kunnen ze prima mee.

Ga je er iets veeleisender mee om of bijv de bergen ermee in dan is een upgrade voor wel aan te bevelen. Denk dat het niet zo heel veel uit maakt of je Wilwood of Volvo neemt, met de Wilwoods is wel het onafgeveerde gewicht fors lager wat de stuurbalans ten goede komt maar daar zit ook een kostenplaatje aan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by uwbuurman »

Jeroen, klopt wel, maar ik heb rondom schijfremmen in de 323i. Ik kan daarmee prima de bergen in. Het gaat er in de alpen wel vaak ruig aan toe bij jullie, maar dat moet toch ook wel kunnen?

Over de nieuwe remleidingen, die maak ik van koper, dat is met de hand wel in model te maken. Staal, daar is dat erg lastig bij.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Post by Jeroen »

Koos,

Op zich moet dat ook wel kunnen, al zal de vertraging wat minder zijn en zullen ze nog iets eerder warm worden. Maar warm worden ze toch wel!

Wat mijn minimum vereisten zouden zijn:
- vers gereviseerde klauwen
- verse schijven en blokken
- verse vloeistof DOT 5.1

Ik zou wel zorgen voor blokken die beter hittebestendig zijn dan OEM want dat verglaast of brokkelt af. Ferodo DS2500 is een mooi blok voor het stevigere straatwerk. Natuurlijk zijn er betere blokken voor trackday werk enzo, maar die hebben doorgaans wel een aantal nadelen voor gebruik op straat, zoals:
- aanzienlijk snellere slijtage remschijven
- moeten warmgeremd worden om enige vertraging te bereiken
- remstof vaak agressiever voor de velgen
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply