Page 1 of 1

Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Wed Jan 18, 2012 10:38 pm
by uwbuurman
Mijn remleiding is rot, althans een deel van de lange leiding naar achter. Wat is nu het handigste om deze te verwijderen? Bij de achterremmen de leidingen los en dan leeg laten lopen? Of gewoon bij de ABSpomp los halen? Wil liever niet alles onder de remvloeistof.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Wed Jan 18, 2012 11:44 pm
by Peter V.
Gewoon leiding loskoppelen en leeg laten lopen. Wel even zorgen dat je remvloeistof niet op lakwerk komt. Hierna de nieuwe leiding monteren. ik zou als het niet nodig is de leiding bij de ABS-unit laten zitten. Je moet toch alles verversen en ontluchten. ( kan gelijk met de remklauw revisie toch?)

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Thu Jan 19, 2012 11:37 am
by uwbuurman
dank je Peter. Het is echter 1 leiding, van de ABSpomp naar het verdeelblokje achteraan. Ik ga eerst de leiding verwijderen, een nieuwe laten maken aan de hand van de oude en dan weer plaatsen. gelijktijdig de remmen reviseren en ik moet nog 4 slangetjes bestellen van de leiding naar de remklauw. Die wil ik toch ook maar vervangen.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Thu Jan 19, 2012 11:52 am
by Jeroen
uwbuurman wrote:...en ik moet nog 4 slangetjes bestellen van de leiding naar de remklauw. Die wil ik toch ook maar vervangen.
Voor de zekerheid... rondom heb je er 6 nodig:

2x voor
2x achter van vaste leiding chassis naar vaste leiding draagarm
2x achter van vaste leiding draagarm naar klauw

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Fri Jan 20, 2012 1:09 pm
by uwbuurman
Ja klopt Jeroen, had ik gezien. Alles wordt vervangen, dank voor de headsup! remleidingen alles vanaf de ABSpomp.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Mon Feb 06, 2012 4:29 pm
by Smartie
Hoe laat je die remleiding maken dan, op het droge zegmaar.
Of trek je die er vanaf de motorruimte onder en buig je in model?

Misschien leuk wat zijn de remwaardes op de remmentestbank.

Wil namelijk wel eens een idee hebben wat een 323 en 320 standaard en met volvo/wilwood remmen.
De weg actie heeft mij niet echt overtuigd voor een ombouw.

Iemand geintresseerd om de waardes ook op te geven om te vergelijken?
Is een apk test dus de gegevens zijn te krijgen.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Mon Feb 06, 2012 5:17 pm
by bartgouda
Ik ben bang dat met remweg er zeer beperkende factoren zijn in de vorm van banden, gewicht en ondergrond...
De pure remkracht van je remmen is niet zo belangrijk zolang je je voorwielen nog kan blokkeren met remmen.
Het grootste voordeel van grotere remmen is dat ze niet zo snel heet zullen worden en dat je een groter moment op kan wekken (grotere arm t.o.v. de naaf) waardoor je banden met heel erg veel grip nog zou kunnen blokkeren.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Mon Feb 06, 2012 8:27 pm
by Peter V.
Smartie wrote:Misschien leuk wat zijn de remwaardes op de remmentestbank.

Iemand geintresseerd om de waardes ook op te geven om te vergelijken?
Is een apk test dus de gegevens zijn te krijgen.
Dit is ook puur afhankelijk hoe hard men het pedaal intrapt. Voor de APK is belangrijk het remverschil tussen links en rechts. Uiteraard moet er voldoende remvertraging zijn maar ik ben bang dat menig APK-mannetje alleen maar naar het verschil gaat kijken.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Tue Feb 07, 2012 9:14 am
by Smartie
Er staat hier ergens een foto van voorbereiding alpen vorig jaar.
Daarop staan verschillende auto's met remafstanden.
Persoonlijk vind ik de verschillen buiten de wilwoods om beperkt.
Goede remmen zijn belangrijk maar origineel is ook fijn.
Heb de volvo ombouw in mijn hoofd maar ben nog niet overtuigd vandaar.

Ja, er zijn idd erg veel APK prutsers. Gelukkig zit ik bij een goede.
Die keurt zo streng, vraag ik express omdat de auto 30 jaar is en ik geen gezeik achteraf wil.
Ik keur ook elk jaar, hoeft niet maar wil graag veilig de weg op.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Tue Feb 07, 2012 9:32 am
by Jeroen
Ik denk dat E21 remmen, mits recent gereviseerd, al heel leuk functioneren voor het doorsnee straatgebruik. Ze voelen niet aan als de remmen van een moderne auto maar daar zit dan ook meer dan 30 jaar verschil in (stand der techniek ten tijde van de ontwikkeling) dus niks geks aan. Evengoed kunnen ze prima mee.

Ga je er iets veeleisender mee om of bijv de bergen ermee in dan is een upgrade voor wel aan te bevelen. Denk dat het niet zo heel veel uit maakt of je Wilwood of Volvo neemt, met de Wilwoods is wel het onafgeveerde gewicht fors lager wat de stuurbalans ten goede komt maar daar zit ook een kostenplaatje aan.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Tue Feb 07, 2012 9:05 pm
by uwbuurman
Jeroen, klopt wel, maar ik heb rondom schijfremmen in de 323i. Ik kan daarmee prima de bergen in. Het gaat er in de alpen wel vaak ruig aan toe bij jullie, maar dat moet toch ook wel kunnen?

Over de nieuwe remleidingen, die maak ik van koper, dat is met de hand wel in model te maken. Staal, daar is dat erg lastig bij.

Re: Remleiding vervangen *bleed the brakes!*

Posted: Tue Feb 07, 2012 9:49 pm
by Jeroen
Koos,

Op zich moet dat ook wel kunnen, al zal de vertraging wat minder zijn en zullen ze nog iets eerder warm worden. Maar warm worden ze toch wel!

Wat mijn minimum vereisten zouden zijn:
- vers gereviseerde klauwen
- verse schijven en blokken
- verse vloeistof DOT 5.1

Ik zou wel zorgen voor blokken die beter hittebestendig zijn dan OEM want dat verglaast of brokkelt af. Ferodo DS2500 is een mooi blok voor het stevigere straatwerk. Natuurlijk zijn er betere blokken voor trackday werk enzo, maar die hebben doorgaans wel een aantal nadelen voor gebruik op straat, zoals:
- aanzienlijk snellere slijtage remschijven
- moeten warmgeremd worden om enige vertraging te bereiken
- remstof vaak agressiever voor de velgen