Ruimte tussen koelfan en radiator

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
r@n-d
E21 Pro

Ruimte tussen koelfan en radiator

Post by r@n-d »

Goedendag allemaal,

Even een vraag: hoeveel ruimte hebben jullie gem. tussen de koelfan en de radiator (type 2)?

Bij mij is dit heel erg krap namelijk en zie dus ook wel flinke sporen op de radiator van de koelfan. Ik heb hier maar 1,5cm ruimte.
Voor de motorswap had ik helemaal geen probleem daarmee. Ik heb de afstand toen niet gemeten, maar had totaal geen sporen op de radiator. Heb al naar de ophanging van de motor,
versnellingsbak en cardanas gekeken. Maar kan niet echt zeggen dat deze nou veel ruimer (verder naar voren) zijn gemonteerd, als hierin al te sjoemelen valt...
Zit het misschien in de waterpomppoelie? dat deze te ver naar voren zit, al kan ik de fan ook niet veel meer dan 5mm dichter tegen het blok aan monteren ivm de afstand tot de krukaspoelie.

Hoor graag wat van jullie... In het ergste geval wordt t een elec. fan. Alleen dan kan ik mijn nieuwe viscokoppeling met koelfan weggooien en die zijn niet al te goedkoop :wtf
Vervolgens moet ik dan een elec. fan erop monteren en aan zien te sluiten... Nu moet ik alleen voor de mooiigheid een nieuwe radiator zien te vinden...

Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Ruimte tussen koelfan en radiator

Post by Jeroen »

Er is maar 1 maat M20 motor dus verschil kan er niet zijn en 1,5 cm is zat ruimte. Alleen als je vin de radiateur raakt dan komt er iets in beweging. Wel even controleren maar veelal is het niet de radiateur of speling op de as van de waterpomp, maar doorgaans moet je het zoeken in motorsteunrubbers of het baksteunrubber waardoor de motor als geheel in beweging kan komen, bijv bij stevig optrekken.
Regards/groeten, Jeroen
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 320/6 manual

Post by GerritBuggenhout »

Voor de zekerheid voel toch ook eens als uw fan niet wat "los" zit :)
Ik had ook sporen, en plots had ik een lekke radiator xD
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

Jeroen wrote:Er is maar 1 maat M20 motor dus verschil kan er niet zijn en 1,5 cm is zat ruimte. Alleen als je vin de radiateur raakt dan komt er iets in beweging. Wel even controleren maar veelal is het niet de radiateur of speling op de as van de waterpomp, maar doorgaans moet je het zoeken in motorsteunrubbers of het baksteunrubber waardoor de motor als geheel in beweging kan komen, bijv bij stevig optrekken.
Hoe komt het dan dat ik daar voorheen geen last van had? Zou het vermogenverschil de boosdoener zijn? Dus daardoor het blok wat meer kan bewegen... Dus de motorsteunen toch beetje meer schommeling moeten opvangen?

@Gerrit:
Nou moet ik zeggen dat de huidige fan ook wel flexibel is (de bladen) en niet star. De niewe fan die ik besteld heb is wel star. Die komt er zowieso op, maar vraag me af of daarme het euvel over is.

Dus wellicht dat ik ff :bag nieuwe motorsteunen moet gaan monteren dan. Baksteunrubber is vernieuwd. Dus daar kan het niet aan liggen.
Gr. Randy

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Misschien dat je op motorvermogen een rubber hebt afgescheurd, heb ik ook al eens gehad en het duurde even voordat ik 't zag omdat de twee helften van het motorrubber daarna weer vrij netjes op elkaar terecht waren gekomen.
Regards/groeten, Jeroen
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

Jeroen wrote:Misschien dat je op motorvermogen een rubber hebt afgescheurd, heb ik ook al eens gehad en het duurde even voordat ik 't zag omdat de twee helften van het motorrubber daarna weer vrij netjes op elkaar terecht waren gekomen.
mjah ik ga ze maandag bestellen bij stadegaard (hoop dat ze die hebben) want bij BMW dealer duurt altijd vrij lang vind ik. Te lang...
Gr. Randy

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mits op voorraad en dat kunnen ze on line bekijken, betekent 's ochtends besteld dat onderdelen de volgende dag binnen zijn bij de dealer. Dat vind ik geen vervelende levertijd. Tenzij de dealer je onderdelen als stockorder bestelt voor wat extra marge, dan kun je doorgaans zo'n week wachten.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Lang? Ik heb laatst een vacuümboxje besteld via de dealer dat sneller in Nederland was dan ik heen en weer had kunnen rijden...
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

Wilmo wrote:Lang? Ik heb laatst een vacuümboxje besteld via de dealer dat sneller in Nederland was dan ik heen en weer had kunnen rijden...
mjah toen ik "echte" onderdelen nodig had hoefde ik ook niet lang te wachten...
Maar laatst wat o-ringetjes, revetjes en schroefjes en daar een week op moeten wachten...

Maar zal dalijk eens gaan informeren wat de levertijden zijn...
Gr. Randy

Post Reply