Vraagje: Stuurwieladapters, is hier verschil in?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
bartgouda
E21 Fanatic

Vraagje: Stuurwieladapters, is hier verschil in?

Post by bartgouda »

Beste heren (en dames)

Ik sta op het punt een stuurtje inclusief "hub adapter" te laten overkomen uit amerika, en ik vraag me het volgende af: Zijn er tijdens de productiejaren van de E21 of in verschillende markten verschillen geweest in de manier waarop het stuur vastzit? Het is een momo adapter, en die is voor de amerikaanse 320i. Ik kan met niet voorstellen dat het nut heeft voor BMW om hierin te varieeren, maar voor de zekerheid wil ik het toch wel graag weten... het gaat dus om hoe de achterkant van het stuur c.q. het bovenste eind van het stuurhuis eruit ziet.

Alvast bedankt!

Mijn auto is trouwens een '80 316, 1600cc.

jamesV
E21 Pro

Re: Vraagje: Stuurwieladapters, is hier verschil in?

Post by jamesV »

Bedoel je de naaf waar het stuur aan vastzit? Zoja zijn daar 2 versies van ( grove en fijne vertanding)
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ja, die bedoel ik. Hoe zou ik dit moeten vergelijken denk je? Aantal tanden tellen?
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Net even geteld... de mijne heeft 36 tanden... ik neem aan dat dat de fijne is, hoeveel zou de grove moeten hebben?
Last edited by bartgouda on Fri Mar 30, 2012 9:20 pm, edited 1 time in total.
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Heb geen idee van het aantal tanden. Wel weet ik dat ik ooit een stuur uit een type 1 in type 2 wou steken en die tanding was verschillend. Ik denk dat type 1 fijner was ( maar kan ook andersom zijn :bag ). Wellicht zitten hier wel kenners die meer details kunnen verschaffen?
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Na wat zoeken blijkt dat de 36-tandse blijkbaar de grove is... Iemand die weet of de Amerikaanse hier ook allemaal gebruik van maken? De verkoper lijkt niet zo'n zin te hebben om tandjes te tellen
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

binnen de e21 zit geen verschil wat betreft het aantal tandjes, naar mijn idee past het dus gewoon, is dezelfde vertanding als de bmw 02'tjes, e12's e23's en e24's.
ik weet het bijna zeker!
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik ook, pas in 84 is BMW overgegaan naar een andere vertanding.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Oké, top, bedankt!
Ik zal 'm nog even om het Momo serienummer vragen en dan moet het goed zijn. Ik laat hier ook nog wel even weten wat het geworden is.
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Dan had ik vroeger een rare type 1 :) want mijn stuur paste niet in een type 2 toen.. heb het stuurtje wss zelfs nog ergens liggen (was een heel kleintje). Laats eens weten hoe het afgelopen is.
Post Reply