Page 1 of 2
Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 10:31 am
by Zavit
Ik moet er nu toch aan gaan geloven, dit jaar moeten alle remleidingen van de 318i vervangen worden.
Ik hoop dat ik dat voor elkaar kan krijgen voor de Sharknosemeeting, maar ik vrees het ergste.
Ik kan de remleidingen via mijn garage met korting regelen (origineel BMW). Dan is het volgens mij nog steeds een hoop geld, maar toch. Omdat ik niet achter kan blijven bij jullie, wil ik ze zelf vervangen....

Daarbij is het natuurlijk ook een centenkwestie....
Mijn zwagert heeft een smeerput in z'n garage, helaas geen brug. Hij heeft ook een apparaatje om de boel weer te ontluchten. Hij sleutelt heel veel aan zijn VW (vroeger kever, nu T2).
Nu mijn vragen :
- Is het verstandig om het zelf te doen vanuit een smeerput ipv te werken vanaf een brug.
- Zijn de remleidingen die ik krijg via BMW (origineel spul dus) al helemaal voorgevormd/gebogen ? Lijkt me dat dat erg veel tijd scheelt met monteren.
- Is het in een weekend te doen met z'n 2-en ?
- Heb ik speciaal gereedschap nodig ?
- Ik heb me laten vertellen dat het bij een E30 best een kl*%$#te klus is maar dat je er bij de E21 beter bij kan, klopt dat ?
- Waar moet ik nog meer op letten ?
De E21 staat nu geschorst, maar het zou me erg pijn doen als ik er deze zomer niet mee kan rijden, dus ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Groet,
Zavit.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 10:44 am
by Wondermike
He Zavit,
W&N verkoopt complete setjes die plug and play zijn, is in originele kwaliteit, groene leiding.
Wel zelf buigen natuurlijk, hoe moeten ze het anders versturen.
Ja hoor is in een dag te doen met zijn tweeen.
Een "open" ringsleutel 11 is erg makkelijk om de boel los te krijgen en een steeksleutel 14.
Lastigste karweitje is de remleiding naar achteren die onder de tank door gaat. Maar ook dat is te doen.
Kijk wel naar de staat van de flexibele slangen, bij twijfel vervangen want je bent toch bezig.
Nu in de aanbieding!!

Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 11:11 am
by Zavit
Ha Mike,
bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je met is in originele kwaliteit ? Net zo goed ?
Het zal denk ik wel een stuk goedkoper zijn, maar het gaat wel onder de E21 die niet alleen hard mag rijden maar vooral hard moet kunnen remmen. Ik rijd er natuurlijk wel alleen in de zomer mee, dus ik denk dat het roestbeest er geen invloed meer op gaat hebben.
Met de flexibele slangen bedoel je de slangen achter die aan de tank vastzitten ? Daar hoeft de achterbank er niet voor uit, toch....?
Valt het gewoon rustig met de hand (en veel beleid) te buigen ?
Thanx,
Zavit.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 12:40 pm
by Wilmo
Er zijn van die apparaten die loodgieters gebruiken om pijpen te buigen, een zogenaamde pijpenbuigert. Deze zijn er ook in het klein.
Ik heb de leiding zelf om een de steel van een hamer gelegd en zo de radius erin gebogen. Je kunt niet vanuit het handje buigen omdat hij dan knikt.
Er zijn autozaakjes die het nog voor je buigen, dan sloop je de hele leiding uit de auto en dan buigen zij een nieuwe voor je. Originele leidingen waren van staal, dacht ik. Dus koper heeft sowieso een langere levensduur.
Maar heb je enig idee waar de flexibele slangen zitten? Ik zou eens beginnen met goed onder de auto te kijken hoe het zit voor je de boel los trekt. Het gaat trouwens prima met een krik, assteunen, lampje en een bril.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 4:21 pm
by e21bart
het vervangen van de remleidingen is voor de hele auto denk ik idd 1 dag werk met zijn tweeen.
ik heb vanmiddag zelf even een paar leidingen nagemaakt, wel van koper, dat buigt vele malen makkelijker zoals wilmo al zei.
voor het gemak gebruik ik een aantal ty-rips, zodat je niet per ongeluk de verkeerde kant op buig. de wartels zet je op de leiding, en dan pers je er een soort bolletje aan, de vorm van dit "bolletje" is afhankelijk van de aansluiting op de remslangen, en de vorm van de wartels. hier heb ik helaas geen fotos van gemaakt

het persje en de vormpjes heb ik geleend op me werk. Het is geen moeilijk karwei, je moet alleen goed opletten en netjes werken ivm vuil in de remleidingen, en pas op, je draai de wartels snel scheef/dol.
hier wat fotos van het namaken van de remleiding:
voorbeeld van een mogelijke vorm van het "bolletje" en de wartel:
succes ermee! ik hoop dat het lukt

Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 4:35 pm
by Rene W
ik heb bij mij de leidingen ook vernieuwd,zelfde stalen set als de afbeelding van mike
ik heb ze uit de hand gebogen op mijn duimen en kleine bochten om een dop van je doppen set,die je in de bankschroef zet
werkt goed succes ermee
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Sat Apr 14, 2012 4:42 pm
by Wondermike
Ik heb de set van W&N onder mijn auto en dat ziet er net zo uit als origineel, met de groene coating.
voor 45 euro denk ik dat je niet kan tobben. Het is redelijk te buigen hoor.
Koper gaat makkelijker maar dan moet je zelf bouwen.
@Zavit, rubberen slangen zitten:
-voor bij de wielen als verbinding tussen cas en veerpoot (links en rechts)
- overgang tussen cas en achteras (2 stuks)
- overgang van draagarm naar remklauw (323i only 2 stuks en duur

)
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Mon Apr 16, 2012 2:15 pm
by uwbuurman
Bij mijn E30 cabrio heb ik recent alles vervangen, dus leidingen, slangen en blokken/schijven. Leiding heb ik vervangen door koper. twee redenen: 1. makkelijker te buigen en prima te vormen naar voorbeeld van de oude en 2. levensduur is beter dan van staal.
Mijn advies is om de slangen sowieso mee te nemen.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Fri Apr 20, 2012 10:44 am
by Zavit
Nog even een paar vraagjes voor ik ga bestellen bij W&N.
Ik probeer de "werkplaats" bij mijn zwagert te reserveren voor een weekendje, maar nu begint ie vragen te stellen over het hebben van een trompensetje en nieuwe flarekoppelingen.....
Flarekoppelingen zijn toch gewoon die wartels, en die zitten toch bij de remleidingenset van W&N ?
@ Mike : De rubbers, ook kopen bij W&N of liever bij BMW ?
Ik neem aan dat ik dan de 'break hose front' en 'rear' moet hebben a 7,95 ?
Ik hoor het graag.
Groet,
Zavit.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Fri Apr 20, 2012 12:34 pm
by Wondermike
Remleidingen zijn zoals gezegd, plug en play, dus op maat en met wartels en geen geklooi.
Remslangen kan je idd mee bestellen.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Fri Apr 20, 2012 3:53 pm
by Zavit
Dank !
Ik ga bestellen.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Tue Apr 24, 2012 10:39 pm
by Zavit
En het spul is binnen ! Lekker snel hoor.
Toch zit ik nog met een paar vragen :
Mijn auto staat nu nog geschorst. Dat moest ik doen omdat ie in oktober gekeurd moest worden, maar het was al duidelijk dat ie op de remleidingen afgekeurd zou worden, dus ik dacht, schorsen en in het voorjaar met de remleidingen aan de slag.
Nu moet ik de auto weer uit de schorsing halen, maar ik mag er niet mee gaan rijden zonder geldige apk.
Mag ik dit weekend eerst naar Elst rijden en daar de remleidingen vernieuwen en dan de auto bij de garage neerzetten om te laten keuren ?
Of moet ik de auto eerst voor de apk laten (af)keuren en daarna met de remleidingen aan de gang gaan ?
2e vraag :
Wat voor remvloeistof kan ik er het beste ingooien ?
Any old brand will do the trick ? Of zijn er merken die echt aangeraden worden ?
Groet,
Zavit.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Tue Apr 24, 2012 11:27 pm
by Jeroen
In principe is het uitsluitend toegestaan om een geschorste auto van de stallingsplaats naar de garage te rijden voor de APK en dus geen rare omwegen want dat is gebruik van de auto en dus dien je aan de voertuigverplichtingen te voldoen. Meestal krijg je dan een boete wegens niet hebben van een geldige APK. Sowieso moet de auto wel aantoonbaar verzekerd zijn.
Remvloeistof kun je de gewone DOT 4.0 of de iets beter temperatuurbestendige DOT 5.1 gebruiken, zeker niet DOT 5.0. Merk, ik zou gewoon wat fatsoenlijks halen bij de betere automaterialenzaak, dat blijft waarschijnlijk ook wat langer goed. Kan een merk zijn a la Castrol, Ferodo of Até maar echt slecht en goed voor normaal gebruik zal er ook weer niet zijn.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Fri Apr 27, 2012 1:47 pm
by Zavit
Nou,
vanmorgen even naar de garage gereden om de auto te laten (af)keuren.
Maar verbazingwekkend genoeg waren de remleidingen blijkbaar niet zo slecht als gedacht, dus werd de auto goedgekeurd....
Ik heb de remleidingen zelf niet heel goed van dichtbij kunnen bekijken, maar de garagehouder waar ik normaal altijd naartoe gaat had mij juist gewaarschuwd dat ze echt wel aan de beurt waren.
Nu staat de afspraak om ze te vervangen nog steeds, maar ik twijfel een beetje.
De auto is nu namelijk goedgekeurd tot 2014.
Ooit wil ik de auto helemaal strak hebben, de carrosserie is niet heel slecht (ik rijd er alleen in de lente/zomer mee, daarna winterstalling), maar is ooit wel aan de beurt.
Eigenlijk wil ik dus ooit restaureren, en mogelijk van antrazit overgaan naar Baltic blau metallic. Ik weet niet of ik dat geld over 2 jaar al bij elkaar heb en ik weet dat het flink wat geld gaat kosten, maar zal ik de remleidingen echt dit weekend gaan vervangen (geen haast meer bij), of niet ? Dus : in hoeverrre is het lastig om tijdens een restauratie om remleidingen heen te werken ?
Bij geheel overspuiten moeten natuurlijk het linker en rechtervoorscherm verwijderd worden en natuurlijk de motor.
Zijn er trouwens tijdens de Sharknosemeeting bedrijven aanwezig die gespecialiseerd zijn in restauraties en die je een goed beeld kunnen geven (offerte ?) hoeveel zoiets gaat kosten ?
Groet,
Zavit.
Re: Alle remleidingen vervangen
Posted: Fri Apr 27, 2012 2:33 pm
by jeffreydorst
Als de andere garagehouder je heeft gewaarschuwd zou ik ze toch vervangen, hij doet dit natuurlijk niet voor niks.
En de nieuwe remleidingen zijn gaan er op dezelfde manier uit als erin dus dat zou over 2 jaar geen probleem op moeten leveren.