Ontsteking checken/afstellen update 26-6-12
Ontsteking checken/afstellen update 26-6-12
Kan iemand mij op weg helpen
Onlangs heb ik mijn cilinderkop gedaan, kleppen gesteld, etc.
De motor loopt stationair goed en pakt lekker op. Probleem is bij circa 2500 toeren waarbij ie soms pingeld/stottert.
Mijn gedachte is onsteking checken maar weet iemand wat en waar ik nu precies in het strobolicht moet zien ?
Boekje zegt 1500 RPM waarbij iets zichtbaar moet komen. OT, Z of een gat ?
Onlangs heb ik mijn cilinderkop gedaan, kleppen gesteld, etc.
De motor loopt stationair goed en pakt lekker op. Probleem is bij circa 2500 toeren waarbij ie soms pingeld/stottert.
Mijn gedachte is onsteking checken maar weet iemand wat en waar ik nu precies in het strobolicht moet zien ?
Boekje zegt 1500 RPM waarbij iets zichtbaar moet komen. OT, Z of een gat ?
Last edited by Stef 02 on Tue Jun 26, 2012 9:00 pm, edited 1 time in total.
Re: Ontsteking checken/afstellen
Hoi Koos,
Met mij alles goed en als het met jou en jullie allemaal net zo gaat als met mij is alles helemaal goed.
Met mij alles goed en als het met jou en jullie allemaal net zo gaat als met mij is alles helemaal goed.
Re: Ontsteking checken/afstellen
Goed man
Zit nog steeds te prutsen met de ontsteking. Als de vacuumslangetjes nog op de onderdrukdoos zitten en hij draait stationair zie ik het gat in het balanswiel.
Zodra ik de slangetjes eraf haal zie ik niets. Bij flink gas zie ik de Z.
Goed ??
Zit nog steeds te prutsen met de ontsteking. Als de vacuumslangetjes nog op de onderdrukdoos zitten en hij draait stationair zie ik het gat in het balanswiel.
Zodra ik de slangetjes eraf haal zie ik niets. Bij flink gas zie ik de Z.
Goed ??
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking checken/afstellen
Zegt mij zo even niets.
Met de slangen eraf moet je bij 1500 rpm 22 graden voorontsteking hebben. De Z staat dan op het merkteken van het balanswiel
Het gat in de balanswiel is een gaatje wat geboord is om te balanceren en heeft niets met de ontsteking te maken.
Met de slangen eraf moet je bij 1500 rpm 22 graden voorontsteking hebben. De Z staat dan op het merkteken van het balanswiel
Het gat in de balanswiel is een gaatje wat geboord is om te balanceren en heeft niets met de ontsteking te maken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Ontsteking checken/afstellen
D'r staat wel een O op en een streepje. Heb je een lamp waarmee je de vooronsteking kan instellen?
Dat werkt wel erg makkelijk.
Dat werkt wel erg makkelijk.
So many cars, so little time
Re: Ontsteking checken/afstellen
Dus als ik bij 1500 rpm met de strobo Z zie is het goed ? En ik richt de strobo van boven af gezien rechts naast de sensor van het B.D.P. ?Peter V. wrote:Zegt mij zo even niets.
Met de slangen eraf moet je bij 1500 rpm 22 graden voorontsteking hebben. De Z staat dan op het merkteken van het balanswiel
Re: Ontsteking checken/afstellen
- Met O en een streepje bedoel je waarschijnlijk OT. Oben Tote punkt oftewel B.D.P. Ik kan het duits na gister trouwens amper uit m'n vingers krijgenWondermike wrote:D'r staat wel een O op en een streepje. Heb je een lamp waarmee je de vooronsteking kan instellen?
Dat werkt wel erg makkelijk.
- Qua lamp, ik heb een nieuwe gekocht (geen verstelbare) waarmee ik dacht een uurtje garage te besparen en mijn eigen ervaring te verhogen maar ik ben er nog niet.
Het verdelerhuis zit namelijk ook zo vast als een huis.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking checken/afstellen
Het 1500 rpm zonder vacuumslangen en het genoemde merkteken net naast de BDP sensor klopt.
Het vastzitten van de verdeler kan heel goed. Waarschijnlijk zal de rubber 0-ring i.c.m. vele jaren vastzitten het probleem zijn.
Het vastzitten van de verdeler kan heel goed. Waarschijnlijk zal de rubber 0-ring i.c.m. vele jaren vastzitten het probleem zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Ontsteking checken/afstellen
Net naast de sensor die daar net boven de trillingsdemper zit staat haaks op het blok een stukje ijzer. Die gebruik je om op af te stellen.
So many cars, so little time
Re: Ontsteking checken/afstellen
Met de slangen eraf springt ie naar ruim 2000 rpm. Nadat de motor warm werd zakte ie weer en kwam Z in beeld maar er ontstond al snel een ander probleem. Motor werd te warm en verloor iets water via de dop. Viel me gelijk op dat bij het afzetten van de motor de ventilator gewoon doordraaide zonder enige weerstand.
Ik las hier net in een topic dat het niet slim is om je visco langere tijd horizontaal te leggen.
maandje of 3
Kortom: lekker bezig
en langzaam wordt de hele auto weer nieuw.
Ik las hier net in een topic dat het niet slim is om je visco langere tijd horizontaal te leggen.
Kortom: lekker bezig
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking checken/afstellen
Je moet wel de slangen afdoppen want anders ontstaat er een vacuumlek wat een ander toerental kan geven.
De bewuste viscofan kan best wel uitdraaien als je de motor afzet. Als deze fan inkomt dan draait ze mee tot een bepaald toerental heb ik altijd begrepen. Dus niet tot bijvoorbeeld 5000 rpm. Dit om de belasting op je waterpomp te beperken.
De bewuste viscofan kan best wel uitdraaien als je de motor afzet. Als deze fan inkomt dan draait ze mee tot een bepaald toerental heb ik altijd begrepen. Dus niet tot bijvoorbeeld 5000 rpm. Dit om de belasting op je waterpomp te beperken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Ontsteking checken/afstellen
Het lijkt mij toch niet goed. Bij een warme motor in stilstand zou de visco toch meer moeten grijpen op de as van de waterpomp. Als ie te los loopt draait de fan vast minder snel dan de as en dat moet bij stilstand juist niet. En hij draait bij warme motor echt los, net zo'n strandmolentje waar je ik kan blazen, nul weerstand.Peter V. wrote:Je moet wel de slangen afdoppen want anders ontstaat er een vacuumlek wat een ander toerental kan geven.
De bewuste viscofan kan best wel uitdraaien als je de motor afzet. Als deze fan inkomt dan draait ze mee tot een bepaald toerental heb ik altijd begrepen. Dus niet tot bijvoorbeeld 5000 rpm. Dit om de belasting op je waterpomp te beperken.
Als ik er naast zit hoor ik dat graag. Dan hoef ik misschien geen nieuwe te bestellen maar moet ik het probleem ergens anders zoeken.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking checken/afstellen
Je kan natuurlijk de kranttest doen.
Als je gebaseerd op de motortemperatuur denkt dat de visco mee moet doen dan pak je een stuk opgerolde krant. Als je hiermee de fan kan laten stoppen dan weet je het zeker. Als ze goed aangrijpt dan gaat je dat niet lukken.
Als je gebaseerd op de motortemperatuur denkt dat de visco mee moet doen dan pak je een stuk opgerolde krant. Als je hiermee de fan kan laten stoppen dan weet je het zeker. Als ze goed aangrijpt dan gaat je dat niet lukken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.