Alvast een begin:
Gelderland
Harderwijk: Mamta (Indiaas)
Mijn liefde voor het Indiase is bekend. Dat kan mij enerzijds bevooroordeeld maken, anderzijds heb je dan ook wel genoeg ervaring met de keuken in India zelf om te kunnen bekijken hoe authentiek men het er in de Nederlandse restaurants vanaf brengt. Mamta en Lalit hebben hun restaurant, ook al zo goed als aan het water gelegen (Wolderwijd) en naast het Dolfinarium, nu inmiddels een jaar of 4 en het is een groot succes, reserveren is een must. Mamta is vrij eenvoudig ingericht, de bediening wordt hoofdzakelijk gedaan door Indiase mensen en is vriendelijk en behulpzaam. De kaart is zeer gevarieerd en uitgebreid. Het eten is zeker authentiek, kwalitatief zeer goed en varieert van mild tot zeer pittig (classificatie vermeld op de kaart). In mijn ogen een van de allerbeste Indiase restaurants van Nederland. Prijs per couvert ca 30.00 en dat is spotgoedkoop voor het gebodene. Aanraders: uiteraard de curry's, tandoori gerechten en biryani's.
Zuid-Holland
Voorschoten: Allemansgeest (Frans)
Zat Allemansgeest enkele jaren terug behoorlijk dicht tegen een ster aan, dat niveau haalt men tegenwoordig met een andere chef niet meer, maar de prijzen zijn daar ook op aangepast. De ligging aan het water is erg fraai, de lokatie is vrij groot met verschillende zalen, ook een feest of bedrijfsdiner op niveau is er prima mogelijk, net als een stijlvolle ontvangst met champagne aan de open haard. Ondanks het enigszins bedaagde (maar niet verwaarloosde) interieur is het hier daarom prima toeven. Dat is niet in de laatste plaats vanwege een attente en klantgerichte bediening. Oh ja en dan het eten

Utrecht
Amersfoort: Taste of India (Indiaas)
Over de afgelopen jaren heb ik hier nu een keer of 4 gegeten, voor het laatst in september 2012, en nog nooit heb ik het restaurant als goed kunnen bestempelen. De inrichting is simpel, de bediening redelijk, en het eten vertoont gewoon geen passie voor eten. Niet authentiek smakelijk, kip is vaak niet eens goed gaar! Het smaakt niet als een mix van zorgvuldig gekozen en verse ingredienten die met zorg zijn klaargemaakt. Wat mij betreft heb ik het restaurant nu echt voldoende kansen gegeven, ik kom er niet meer. Prijs per couvert ca 35.00. Als je dan toch wat in het centrum van Amersfoort wilt eten kun je beter in een van de vele eetcafeetjes wat eten, zoals in Lazy Louis of De Rooster. Ook eenvoudig en voordelig, maar wel kwalitatief beter.