We zijn een M10 2.0L met dubbele 45er webers aan het opbouwen (in een E21) en hebben bij het plaatsen van een carbon airbox net wat weinig ruimte bij de bekrachtiger.
optie 1. heel netjes een deuk in de rand van de bekrachtiger maken, dit op de voorkant rand van ongv. 2cm. Kan dit zonder problemen?
optie 2. Een kleinere(diameter) bekrachtiger als de originele 315 (1983) bekrachtiger, welke is bruikbaar zonder al teveel modificaties ?
wie kan mij helpen aan info over dit?
bij voorbaad dank
kleinere rembekrachtiger
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
Re: kleinere rembekrachtiger
ik heb geen idee wat er zo direct oppast, ik weet wel dat Jeremy van http://www.superbmw.nl een rembekrachtiger van een VW Polo heeft gebruikt, ook vanwege ruimtegebrek
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
heb daar gekeken en zag wel dat hij hem verder naar achter(inschutbord) heeft geplaatst. Iets teveel werk voor ons.
Weet jij of het kwaad kan om voorzichtig(niet lek maken) een deuk in de bekrachtiger te maken?
Weet jij of het kwaad kan om voorzichtig(niet lek maken) een deuk in de bekrachtiger te maken?
Last edited by A.P.V. on Sun Apr 28, 2024 6:56 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Ik heb bij E30 conversies al meerdere mogelijkheden voorbij horen komen, van Golf 1 tot E38 740. Ik gok dat er ook wel genoeg is dat op de E21 setup past en het meeste spul zal idd al kleiner zijn. Beste lijkt me om de bekrachtiger en hoofdremcilinder mee te nemen om eens op de sloop of bij de automaterialenzaak te gaan kijken.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Een deuk maken is niet de meest verstandige oplossing. De binnenruimte in combinatie met de diameter van het membraan levert samen met je motorvacuum je remkracht op. Nu is de afmeting van je membraan het belangrijkste en daar beschadig je met een deuk niets mee. De kleinere van een 315 kan wel. Je zal alleen minder rembekrachtiging hebben om dat de diameter kleiner is. De hoofdremcylinder en de montage op de pedalenplaat is geen probleem.A.P.V. wrote:heb daar gekeken en zag wel dat hij hem verder naar achter(inschutbord) heeft geplaatst. Iets teveel werk voor ons.
Weet jij of het kwaat kan om voorzichtig(niet lek maken) een deuk in de bekrachtiger te maken?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
als eerste even een dankje voor je hulp en delen van je know how. We hebben als basis een 315 en die is in kombo met de 2x 45ers en airbox net iets te groot. Daarom wilde ik een deukje op de voorrand van max 2cm maken. Heel klein dus maar net genoeg op een goede airflow van de 45mm kelken in de airbox te garanderen. Anders zou de laatste kelk op 3cm afstand aan de binnenkant van de airbox komen, die ruimte wil ik op minimaal de doorsnee en lengte van de kelk.(45mm)
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Toch denk ik dat 3 cm vrije ruimte genoeg is als er tenminste geen totale afdekking is van de kelk.
Gr Peter V.