Tik in koppelingspedaal

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Tik in koppelingspedaal

Post by rorykoaal »

Beste collega's,

Ervaar nu sinds kleine 2 weken af en toe een tik in het koppelingspedaal. Niet direct in het begin, maar na tien minuten a kwartiertje rijden, vooral in stad waar veel geschakeld moet worden. Op het moment dat ik de koppeling intrap voel ik een tik in het pedaal, aan het begin van intrappen. Je hoort die tik ook erachter in het motorcompartiment. Het is er niet de hele tijd, soms ook af en toe weg. Of hoor ook soms een beetje piepend geluid (hoog piepje als bij een oud matras dat beetje kraakt) i.p.v. die tik. Vloeistofgehalte van remvloeistof is nog intact. Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast dank!

Gr, Rory

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Tik in koppelingspedaal

Post by Jeroen »

Heb ik ook weleens gehad, een tikje en een hele lichte hapering. Bij mij was het een klein braampje op de kogel van de bedieningsstang van het pedaal (die net in het koppelingscilinder gaat). Die valt achter een u-vormig plaatje wat weer op z'n plek wordt gehouden door een circlip. Met het pedaal wat ingedrukt heb ik het plaatje een halve slag verdraaid en sindsdien geen last meer van gehad. Als het terugkomt kun je het verbindingsstangetje natuurlijk ook vervangen maar let op, als je de circlip losmaakt komt het binnenwerk van het koppelingscilinder eruit, met een golfje remvloeistof. Met het pedaal ingedrukt hoeft die circlip niet los om het plaatje te verdraaien.

Kan sowieso geen kwaad om daar eens te kijken. Dit spulletje wordt standaard afgedekt door een rubber balgje (dus onder je dash, achter je pedaal). Als je daar lekkage hebt wil je daar sowieso snel wat aan doen:

1. de auto staat dan nl remvloeistof te lekken in je mat en die troep zal vervolgens je bodem aantasten
2. als je nu al een lichte lekkage hebt wordt dat leuk erger als het nog wat kouder wordt, dan zit je vanzelf ineens zonder koppeling
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply