Page 1 of 3
316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 8:26 pm
by jarnotim
Hallo,
Ik heb een e21 316 uit 1980 en heb daar problemen mee.
hij begon stationair slecht te lopen, en als ie warm was starte die slecht.
nu hebben wel de standaard dingen allemaal al nagelopen, en waarschijnlijk staat hij veel te rijk afgesteld.
ontsteking staat op tijd, compressie is goed. alle vacuùm slangen zitten goed, en de carb is ongeveer een jaar geleden volledig gereviseerd door peter vissers.
nou zijn we een poos aan het zoeken en proberen geweest maar niks gevonden.
(veel op het forum gekeken hier maar niks gevonden wat heeft geholpen)
maandagavond zetten we hem aan de kant na het sleutelen en toen lag er een dikke plas olie onder,
toen gekeken waar dat vandaan kwam, en dit bleek uit het buisje van de pijlstok te komen, dus carterdruk..??
gisteravond de olie ververst, en daar zat benzine door!
zou het kunnen dat dit door het verzuipen van de motor in de verbrandingsruimte gaat staan en dan tussen de zuigerveren door zakt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
MVG Jarno Timmerman
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 8:46 pm
by uwbuurman
Hoi Jarno, Welkom! Er zijn kenners van carbs genoeg hier, dus adviezen komen snelgenoeg denk ik. Peter V. is de ware specialist.
Tipje mijnerzijds: stel je even voor in het 4 cillinder deel, met wat foto's van je bolide. Altijd leuk!!!!
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 8:55 pm
by jarnotim
Hallo,
Ik zal me zeker nog even voorstellen.
Peter heb ik al een paar keer gesproken via telefoon en sms over dit probleem
Ik heb de auto namelijk op de sm12 van hem gekocht. de saphir blauwe 316 waar zn vrouw (ik dacht pauline in reed)
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 9:49 pm
by Peter V.
Hoi en welkom hier Jarno,
Jammer dat je op deze manier je op het Forum voorstelt.
Je kan desnoods het oude topic over de 316 voortzetten dan blijft alles een beetje bij elkaar.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=10980
De plas olie eronder blijft voor mij een raar verhaal.
Als je zoveel carterdruk zou hebben dan vermoedt ik toch dat je een koppakkinglekkage heb maar dan niet tussen olie of water met de cylinders maar tussen olie en water onderling.
Zelfs al zou je benzine in je smeerolie hebben dan levert dat nog niet het probleem op dat de olie eruit komt via de peilstok.
Heb je al in je radiateur gekeken of je daar sporen van olie vind? (een soort gele smeurie bijvoorbeeld).
Heb je geen problemen gehad met de motortemperatuur toen ze nog redelijk draaide?
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 9:57 pm
by Jeroen
Welkom!
Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de buis van de peilstok lekt daar waar die het blok in gaat, mogelijk o-ring op (indien toegepast) of moet de buis teruggedrukt worden in het blok. Als de motor flink rijk loopt en kleine stukjes rijdt kan je idd goed wat benzine in de olie hebben, daar is niks geks aan. Maar hoeveel is dat? Hoe heb je dat geconstateerd? Alleen geroken? Mogelijk valt dat binnen aanvaardbare grenzen.
Warme start is bij die dingen vaak wel iets minder goed dan koud, maar in combinatie met de slechte stationairloop (verklaar u nader: te hoog, te laag, overslaan??) kan het wellicht geen kwaad even te kijken naar de afstelling.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 10:18 pm
by uwbuurman
Is je carterontluchting in orde?
En btw, had jij je rijbewijs nog niet op de SM12? Dat is nu dus gelukt? van harte!
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Wed Nov 14, 2012 10:23 pm
by Peter V.
Ik kan hier al wat op ingaan.
Ik heb al wat contact gehad met Jarno.
De eerste berichten hier waren dat de koude start perfect was maar zodra ze warm werd ging ze uitvallen en moeilijk stationair lopen.
Toen zijn er wat zaken door hem gecontroleerd wat met de automatische choke te maken had (meer wat er eventueel bleef hangen/kapot was en zo extra verrijking gaf).
Er zijn toen geen echte afwijkingen gevonden.
Er is toen een compressietest gedaan door hem en de waarden zijn allesbehalve slecht. maar de flink zwarte bougies en de benzinelucht waren zeer aanwezig.
Hij heeft ondertussen wat afstelgegevens omtrent de carburateur ontvangen inclusief de "gebruiksaanwijzing" van de carb.
Ik begrijp dat er geen CO-meting is gedaan maar ik moet wel toegeven dat ik niet vaak heb meegemaakt dat een carburateur zo snel verloopt in CO-waarde dat deze problemen ontstaan.
De olielekkage is enigszins vreemd voor mij. Bij de M10 motor van Jarno is de peilbuis bevestigd met een stukje flexibel aan het onderblok (jazeker origineel zo) maar aangegeven wordt dat ze dampt vanuit de oliedop en peilstok wat een eventuele carterdruk zou kunnen aangeven.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Thu Nov 15, 2012 7:07 pm
by jarnotim
Ik heb nog niet in de radiateur gekeken, dat zal ik vanavond is doen.
temperatuur heeft nooit anders gestaan dan dat ie altijd stond.
De olie was zo dun dat het als water uit het blok spuitte.. hij zat ook flink boven pijl terwijl hij voor dit probleem ongeveer een kwart boven het minimumpijl stond.
De carterontluchting was dacht ik goed. zat ook allemaal goed aangesloten op het luchtfilterhuis.
en ik had idd met sm12 nog geen rijbewijs. maar dat is allemaal goed gelukt
Ik zat trouwens exploded vieuw nog is goed te bekijken peter, maar er zit bij de ene vlotter ook een verrijkingsklep..? valt deze nog te controleren? anders kan het qua carb volgens mij alleen nog aan de co afstelling of sproeier van stationair liggen maar dat carburateur gebeuren is helemaal vreemd voor mij dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Thu Nov 15, 2012 8:31 pm
by Peter V.
@Jarno,
In de nederlandse versie bedoel je dan nummer 58 of 75?
58 heb je gecheckt want dat is die met de naald (TN verrijkingsklep)
75 is een verrijkingssproeier en werkt door vacuum maar kan dit grote probleem niet opleveren mijn inziens.
Als jij aangeeft dat de olie waterdun is dan praten we over echt een serieuze hoeveelheid. Het zou mij eigenlijk dan niet verbazen als je koelvloeistof kwijt bent en dat de koppakking de boosdoener is.
Ik heb zelf weleens meegemaakt dat er waterdunne olie inzit maar toen was de benzine vervuild met diesel en deze verbrandt je niet en zamelde zich op in het carter (was toen een fout van het tankstation)
Het is wellicht een verre gok.....
De motor deed koud wel starten gaf je aan. Was de bovenzijde van de carburateur drijfnat van benzine? Ik weet niet precies hoe dat de kanalen in de 2B4 carburateur zitten maar er zijn systemen dat als de vlotterbak overloopt dat deze dan bovenlangs de brandstof eruit gooit. Dit zou betekenen dat de vlotter niet goed afsluit en alles dus vol met brandstof zit. Een koude start kan dan wel omdat e.e.a. al verdampt is en zodra de vlotterbak is volgelopen en de choke al enigszins terugregeld zou je via de overlopende vlotter rechtsreeks benzine krijgen op je gasklep. De motor smoort dan vanwege verminderde luchtstroming en zal stotterend uitvallen.
Nu is tijdens de revisie de vlotter en de naald vervangen door origineel BMW spul maar niets is onmogelijk.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Thu Nov 15, 2012 11:05 pm
by Jeroen
Same thoughts here. Ik zou eens de bougies eruit draaien. Hou ze op volgorde en vergelijk de kleur eens.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Nov 17, 2012 9:47 am
by jarnotim
@peter ik heb idd 58 gecheckt
ik heb ook het koelwater bekeken dit zag er niet verkeerd uit. dit zat ook gewoon op niveau..
en de motor start koud idd wel en blijft eerst goed lopen als die op de choke staat. maar daarna valt ie inderdaad stotterig uit. er staat inderdaad ook benzine boven in en als ik dit wegblaas met de compressor is ie na 10 sec ongeveer weer vol.
we hebben laatst trouwens ook het hele blok door geblazen en de carb ook en toen liep ie eerst goed en toen hij weer nat werd was het weer bonje. dus daarom denk ik zelf ook aan benzine probleem..
de afstanden van de vlotters klopten wel. maar ik had het idee dat de ene wat strakker geveerd staat dan de andere, kan dit kloppen?
en er lopen volgens mij inderdaad wel kanalen van de vlotterbak naar boven maar dit weet ik niet helemaal zeker.
het vakje bij de acceleratiepomp hevel staat helemaal vol..
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Nov 17, 2012 10:07 am
by jarnotim
@jeroen
de bougies heb ik er 2 keer uitgehaald maar niet echt op volgorde gelegd. zal ik zo is doen.
ze zijn altijd wel helemaal van roet, dus slechte verbranding..
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Nov 17, 2012 11:06 am
by Jeroen
OK nou als ze allemaal maar hetzelfde beeld geven en dezelfde en kleur hebben dan is de kans dat het de koppakking is al een stuk kleiner. Die sloot benzine die steeds in no time je verbrandingskamers inloopt lijkt me dan wel de grootste kanshebber. Nu nog de oorzaak

Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Nov 17, 2012 11:52 am
by jarnotim
heb ze er uit, zal zo even een paar foto´s maken. ze zien er allemaal het zelfde uit. nat, en de contactpuntjes drooggebrand lijkt het wel.
deze bougies zijn er een week geleden zgan ingekomen.. foto´s zal ik straks of vanmiddag er even op zetten. ik heb nu eindelijk door hoe je foto´s op het forum kunt zetten dus ik zat het forum van peter dan ook voortzetten. En kan me ook voorstellen nu..
maar ik zit nu zelf idd ook weer meer aan `die sloot benzine` te denken.
Re: 316 probleem met carb/motor
Posted: Sat Nov 17, 2012 5:17 pm
by jarnotim

Zo kwamen de bougies eruit
maar even schoon gemaakt
hij loopt nu op de choke ineens heel hoog in toeren stationair. ga is even kijken wat hij doet als hij warm is.
het enigste wat ik er aan veranderd heb ik olie verversen..