Start niet meer! Reviseren?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
bmwbrabant
Newbee

Start niet meer! Reviseren?

Post by bmwbrabant »

Hallo,

Nadat mijn E21 318 Auto een maand of 2 heeft stilgestaan wil hij niet meer starten.
Hij wil wel bijna aanslaan, maar dan is het 'pof'.

Hij vonkt geel, naar mijn weten zou dit blauw moeten zijn?
Ik kan redelijk wat, en ben vrij technisch, maar heb helaas niet de kennis die ik nu nodig heb.

Ik wilde de wagen eigelijk verkopen maar ik kan er voor het geld dat ik er voor krijg ( +/- 300 ) écht geen afstand van doen.
Verliefd op het modelletje, en redelijk wat nieuwe onderdelen, en nog 1,5 jaar APK is voor mij reden genoeg om hem in goede staat te willen brengen.

Ik zit er aan te denken om de motor compleet in orde te laten maken..
Wie of waar kunnen ze dit, en aan wat voor kostenplaatje moet ik ongeveer gaan denken?

Alvast bedankt!

Groetjes :wink:

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Start niet meer! Reviseren?

Post by Jeroen »

Andere kleur bougievonkjes erin doen :lol:

Nee dat zegt nog niets, al kun je wel even rotor, verdelerkap en kabels controleren. Zijn de bougies droog na een startpoging? Dan mogelijk geen benzine. Accu wel vol zat, dat je niet je onsteking nekt met de stroom die je startmotor trekt?

Reviseren is pas een paar stappen later hoor, eerst kijken of je voldoende sap en vonkjes krijgt!
Regards/groeten, Jeroen
bmwbrabant
Newbee

Post by bmwbrabant »

Bedankt voor de snelle reactie!

Heb geprobeerd de oude vonkjes te vangen maar dat was geen succes..

Zonder gekheid, kabels e.d. gecontroleerd, alles schoongemaakt, contacten en plekken waar hij massa maakt even opgeschuurd. Maar helaas geen effect. Uit mijn brommertijd weet ik nog dat een gele vonk arm aan zuurstof is, en hij mooi blauw moet zijn..

Bougies zijn wel vochtig na een startpoging, maar niet écht nat.

Het idee van reviseren komt omdat het me gewoon mooi lijkt om dat ding als nieuw te maken.
Vandaar de vraag naar het kostenplaatje.
Dat dit startprobleem geen noodzaak is om te reviseren weet ik, maar wel een goed excuus voor mezelf :sealed

Groetjes
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Als je genoeg stroom hebt kun je voor de zekerheid eens een andere bobine proberen. Regeleenheid van de ontsteking kan weleens kapot zijn maar dan heb je doorgaans helemaal geen vonk. Onstekingstiming okee, niet per ongeluk kap 180 graden verdraaid of volgorde in de war? Je hebt 1 bougie gewoon op een bougiekabel geprobeerd? Op die manier een vonk trekken is natuurlijk niet helemaal een wetenschappelijke benadering om te beoordelen of je een goede vonk hebt. Kunt nog wel even een andere kabel proberen, wie weet zijn die kabels ook meer dood dan levend. Dan heb je daarmee de ontstekingsdelen wel aardig uitgesloten en je gaan richten op het brandstofdeel, te beginnen met controleren of de pomp nog wel opvoert, daarvoor zijn die doorzichtige filtertjes altijd wel handig. Dan kun je eens proberen te starten met volgas. Voor verdere carb aangelegenheiden vragen we expert Peter om even in te haken :wink:

Qua revisie: een complete revisie is kostbaar en onzin, maar je kunt eens compresie gaan meten en op basis daarvan bekijken of het loont de kop eraf te halen voor een revisie. Licht ook eens het kleppendeksel om te kijken of de nokkenas is ingesleten anders moet die sowieso worden vervangen bij een koprevisie. Maar na zo'n koprevisie loopt een motor altijd weer lekkerder, dat is iig gegarandeerd.
Regards/groeten, Jeroen
bmwbrabant
Newbee

Post by bmwbrabant »

Wederom bedankt voor de info.
De kabels zien er goed uit en zijn nog goed elastisch, en de aansluitingen e.d. zien er vrijwel nieuw uit, dus ik heb het idee dat ze goed funcioneren.
De volgorde en de positie van de kap e.d. is allemaal goed.

Benzineverhaal heb ik even snel nagelopen en de benzine bereikt i.i.g. de carburateur, brandstoffilter etc.
Morgen maar eens verder kijken en de carburateur eraf halen.

Kleppendeksel vanochtend er al af gehad, ziet er allemaal prima uit.
Ik zou toch bijna denken aan een brandstofprobleem, aangezien hij ook ff heeft stilgestaan..
bmwbrabant
Newbee

Post by bmwbrabant »

Daar ben ik weer, na maand tijd en een aantal monteurs verder. Ze denken helaas allemaal hetzelfde... Distributieketting versprongen?!
Komt dit vaker ( lees; ooit ) voor ?

En is het de moeite om dit te repareren, of andere motor, of..?
Tips zijn van harte welkom!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nog nooit van gehoord bij een normale M10. Als je ook nooit last hebt gehad van een extreem ratelende ketting is de kans klein. Je zou eens kunnen kijken als de 1e cil in BDP staat of de nokkenas dan op tijd staat.
Regards/groeten, Jeroen
bmwbrabant
Newbee

Post by bmwbrabant »

Bedankt voor de snelle reply.

Er is inderdaad gekeken naar de timing e.d. en daaruit werd opgemaakt dat het de ketting was?

Zo ongeveer alles is nagekeken, en hij wil maar niet aanslaan..

Ketting heeft nooit gerateld en hij liep altijd super en sloeg meteen aan.

MEt het starte nadat hij een aantal weken had stilgestaan ook niets geks gehoord, hij sloeg alleen niet meer aan.

Hoe kan ik dit het best (laten) fixen? :roll:

p.s. Als iemand interesse heeft een een gedurft project mag je ook een leuk bod doen.. hij staat er zo maar treurig bij..
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Waar zit je ergens in brabant? Ik wil anders ook wel even een keer erna kijken.

zoals Jeroen al aangeeft hoor je het eigenlijk nooit dat de ketting verspringt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bmwbrabant
Newbee

Post by bmwbrabant »

Ik woon in Valkenswaard, tegen de Belgische grens. Vind het echt zonde om 'r zo te laten staan, het is misschien geen pracht-exemplaar, maar ze verdient wel beter dan dit..
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

bmwbrabant wrote:Ik woon in Valkenswaard, tegen de Belgische grens. Vind het echt zonde om 'r zo te laten staan, het is misschien geen pracht-exemplaar, maar ze verdient wel beter dan dit..
ik verwacht niet dat ik een andere diagnose zal stellen als de monteurs die er al naar hebben gekeken maar ik heb wel wat ervaring met dit oudere spul dus ik wil best eens een keer komen kijken. Vanuit Breda is het niet zo gek ver weg.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Tjurd
Upcoming E21 fanatic

Post by Tjurd »

Kijk indd eens naar de verdelerkap of die niet 180 graden gedraaid zit of dat je de kabels er verkeerd op hebt zitten.

Ik ben momenteel een m10 blok aan het reviseren maar het kost een enorme bult met geld:
om maar even op te sommen:

zuiger veren: 140 euro
pakkingset compleet: 130 euro
krukas lagers: 130 euro
drijfstang lagers: 60 euro
vloeistoffen en klein materiaal: 100 euro
kop laten reviceren: weet de kosten nog niet maar schat rond de 300 euro
nieuwe hoon krassen in de cilinders zetten: 30 euro

en dan heb ik ook nog wat pech gehad met wat zaken.

maar dat is een beetje het grove kosten plaatje van een revisie indien je alles ZELF doet :)

dus zou er niet te snel aan beginnen ;)
1979 e21 320 automatic
bmwbrabant
Newbee

Post by bmwbrabant »

Ontsteking is van voor tot achter door 3 verschillende mensen nagekeken, 2 daarvan zijn al héél lang monteur en stammen uit de tijd dat deze auto's dagelijks langskwamen, niemand die er wat van snapt..
Zit zelf nu ook een beetje met de handen in het haar, zeker omdat hij altijd super gelopen heeft en direkt startten..
jeroen beverdam
Upcoming E21 fanatic

Post by jeroen beverdam »

Zitten alle slangetjes van de ontsteking vervroeging/verlating nog vast? Bij koud starten zit de choke -klep dicht en een van de slang aansluitingen zit onder de gasklep ; ingeval een van de slangetjes lekt wordt daardoor de chokeklepwerking verstoord (eigen ervaring)

Uit mijn tijd als storingmonteur CV weet ik dat meestal de LAATSTE monteur de storingsoorzaak ontdekt en oplost,dus gewoon zelf controlern en uitsluiten
marcel krol
E21 Fanatic

Post by marcel krol »

Hoi

Beetje laat...
Als de bmw altijd goed gelopen heeft en met draaiende motor is weg gezet, moet hij het gewoon doen.

Stap 1 : vingehoedje benzine boven in de carburateur gooien
stap 2 : Gebruik een accu waarvan je zeker weet dat hij 100% vol en goed is.

Ik denk dat de benzine uit de leiding terug is gezakt, op de startmotor pompt hij niet genoeg om weer aan te zuigen. Als je dan ook nog een niet 100% werkende choke hebt, dan lijkt het net of hij het niet doet.
Slecht draaien ok maar helemaal niks terwijl hij rijdend weg is gezet kan haast niet.
Wat je ook kan proberen, is een beetje starthulp (ether) in de inlaat spuiten, hij moet het dan gewoon doen.

Groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Post Reply