Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Jawel, ook 2013 belooft weer een toppertje te worden! Na het feestje dat BMW afgelopen jaar bouwde ter ere van het 40 jarig bestaan van BMW Motorsport heeft men weer genoeg te vieren gevonden: 40 jaar E9 CSL, 35 jaar M1, 30 jaar geleden eerste wereldtitel F1. Men geeft nu al aan dat deze auto's, dus inclusief die legendarische Brabham BT-52, naar alle waarschijnlijkheid in actie zullen komen en zeker voor de BT-52 is dat een unicum. Verder is men ook de V12 LMR Le Mans winnaar al aan het prepareren. Het zou me niets verbazen als men hiervoor ook weer een blik bekenden open trekt.
Er valt meer te verwachten, Porsche wil groot uitpakken om zowel het 50 jarige jubileum van de 911 te vieren, evenals het baanrecord dat de Porsche 956 daar versplinterde in 1983 dus die kunnen we ook zomaar in actie gaan zien. De bekende klasses zullen in actie komen, dus inclusief DRM/DTM en historische F1, en heel misschien ook de historische Groep C auto's. Dan nog het grootste treffen van autoclubs wereldwijd op alle parkeerterreinen... het gaat weer de moeite waard worden!
Het evenement vindt plaats van 9-11 augustus, voornamelijk op en rond de GP Strecke van de Ring, maar ten dele ook op de Nordschleife.
Voor een impressie van afgelopen jaar kun je hier kijken:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 8&start=11
Er valt meer te verwachten, Porsche wil groot uitpakken om zowel het 50 jarige jubileum van de 911 te vieren, evenals het baanrecord dat de Porsche 956 daar versplinterde in 1983 dus die kunnen we ook zomaar in actie gaan zien. De bekende klasses zullen in actie komen, dus inclusief DRM/DTM en historische F1, en heel misschien ook de historische Groep C auto's. Dan nog het grootste treffen van autoclubs wereldwijd op alle parkeerterreinen... het gaat weer de moeite waard worden!
Het evenement vindt plaats van 9-11 augustus, voornamelijk op en rond de GP Strecke van de Ring, maar ten dele ook op de Nordschleife.
Voor een impressie van afgelopen jaar kun je hier kijken:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 8&start=11
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Nurburgring
De maandenlange geruchten zijn zojuist bevestigd, Marc Surer zal een aantal rondes doen in de Brabham-BMW BT52, de eerste F1 auto met turbolader die het wereldkampioenschap behaalde exact 30 jaar geleden en absoluut een unieke gebeurtenis, en ook de Le Mans winnaar V12 LMR staat klaar om deel te nemen. Ik ben er al klaar voor!


Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
persbericht wrote:
BMW bringt Star-Equipe zum AvD-Oldtimer-Grand-Prix
Ein wahres Rennsportfest feiert BMW beim AvD-Oldtimer-Grand-Prix. Die Abteilung für historischen Motorsport rund um Norbert Knerr wird dazu einen Fahrerkader mit in die Eifel bringen, der in Demofahrten und BMW Rennen einmalige Fahrzeuge zeigt. Der ehemalige BMW Rennleiter Marc Surer geht im Weltmeisterauto von Nelson Piquet auf die Strecke: 1983 wurde der Brasilianer im Brabham BMW BT52 Turbo Formel-1-Weltmeister. Bei den Demonstrationsrunden am Samstag und Sonntag auf der Grand-Prix-Strecke des Nürburgrings trifft er unter anderem auf Joachim „Jockel“ Winkelhock, der den 600 PS starken BMW V12 LMR pilotiert. Der Waiblinger holte in dem Sportwagen 1999 gemeinsam mit Pierluigi Martini und Yannick Dalmas den Sieg in Le Mans. Ebenfalls in der Demo am Start sind zwei BMW M1, die von bekannten Piloten gefahren werden: Marc Hessel pilotiert einen M1 Procar im M Design, Harald Grohs den bekannten „Münchner Wirte“ BMW M1. Außerdem am Start: Altmeister Johnny Cecotto, der hier einen Chevron BMW mit 300 PS starkem Zweiliter-Motor aus der Formel 2 fährt. In den beiden BMW Rennen werden Marc Hessel und Harald Grohs (beide auf BMW M1), Marc Surer (BMW 320 Gr. 5 „Junior Team“), Johnny Cecotto (BMW E30 M3 2.5) und BMW Chefdesigner Adrian van Hooydonk (BMW E40 M3 „Linder Team“) an den Start gehen und den Zuschauern diese edlen und schnellen Stücke aus der Münchener Werkssammlung im Renntempo vorführen.
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2417
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Zo vrijdag (09-08) en maandag (12-08) vrij geregeld, ik ben dus bijna klaar voor een lang weekend OGP! Zin in 

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Top! Ik ben nog even in gevecht met de kaarten maar dat gaat vast ook goed komen haha
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Het is bijna zover. Naast veel BMW fraais zal ook de enige echte Ferrari 250 GT Drogo 'Breadvan' eindelijk weer eens in actie komen, leuk!


Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4592
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Have fun in de Eifel .. heelaas zaterdag werken en zondag bezoek .. dus wederom een NO GO voor mij dit jaar ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2417
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Kan nu al bijna niet slapen...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Geen medelijden haha, maar een feestje gaat het worden!
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2417
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Maar ff een vervelend plaatje vanuit het Eifel Hotel uit Daun dan maar...


Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2417
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Ok, ben nou toch bezig 





Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Nice 

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Het was weer een dramatisch weekend!
Vrijdag
Om 6u meldt Gerwin zich bij mij en vertrekken we direct. We wilden eigenlijk wat later gaan maar in het complete programma kwam het wel heel goed uit om de DRM training (M1's, CSL's, Porsche's 934/935, etc) op vrijdagochtend mee te pakken. Het is rustig op de weg dus 2,5 uur later melden we ons al bij het perscentrum. We hebben zelfs nog tijd voor een rondje Alte Fahrerlager voordat we ons nestelen aan het einde van het rechte stuk om daar de auto's van heel dichtbij te bekijken. In die hoek zien we eerst nog de GT's tot 1961 rijden, met als meest opvallende en snelste deelnemer 'the one and only' 250 GT/GTO Drogo 'Breadvan'. Geweldig! Mijn maat Steve maakt onderdeel uit van het team dus gedurende het evenement worden we goed op de hoogte gehouden van het wel en wee van dit angstaanjagend waardevolle autootje. In de zon genieten we nog van meer moois op de baan, zoals de historische F1. Op het paddock houden we natuurlijk de stand van BMW Classic goed in de gaten. Harald Grohs en Marc Hessel zijn al aanwezig en we spreken nog even kort met Johnny Cecotto. Einde dag is het in het welbekende hotel goed toeven, borrelen en eten. Op een stel triest bekakte Maserati-eigenaren na dan haha!
Zaterdag
Vandaag stond er een bijzondere viering op het programma, georganiseerd door Porsche en de Nurburgring. Het is namelijk 30 jaar geleden dat wijlen Stefan Bellof een rondetijd neerzette van 6:11:13 op de Nordschleife. Er zijn wat rijders waaronder Schumacher die de afgelopen 30 jaar hebben getracht die tijd te verbeteren maar men kwam niet eens in de buurt. Het plan: zijn toenmalige teammaat Derek Bell gaat met de auto waarmee dat record is gevestigd de Nordschleife ronden en daarna volgt er een ceremonie. We worden als pers netjes per touringcar naar de NS gebracht, sterker nog, op de NS neergezet waar een heel circus is neergestreken van pers, Porsche, etc. Het staat vol met auto's en bussen dus ik loop iets terug op de Nordschleife. Liggend op het circuit met de camera in de aanslag zie ik Bell in de Rothmans Porsche 956 aankomen, geweldig. Samen met de familie Bellof doopt Bell vervolgens het stuk NS na Pflanzgarten 2 tot de Stefan-Bellof-S-Kurve. De plaats waar hij ooit crashte met de 956, van dat ongeval kon hij trouwens gewoon weglopen. Een mooie ceremonie die we uiteraard uitvoerig hebben vastgelegd. Daarna weer in de bus, die terugrijdt over de NS en daarbij de Kleine Karussel trouwens niet schuwt haha. Ik krijg niet de kans om naast Gerwin plaats te nemen, daar ploft papa Bellof net neer. Ik ga een rij daarvoor zitten en samen hebben we een geanimeerd gesprek over Bellof, zijn successen en ook over het ongeval. De tijd vliegt om en we staan alweer op het GP circuit. Daar zien we de bekende klasses voorbij komen, maar er is ook 20 minuten ingepland voor BMW waarin Marc Surer de Brabham-BMW BT-52 voor het eerst sinds tijden weer eens rondjaagt. De auto waarmee zijn toenmalige BMW teammaat Nelson Piquet exact 30 jaar geleden wereldkampioen werd. De auto staat lekker rijk en de vlammen zijn niet van de lucht. Geweldig om die weer in actie te mogen zien. Alweer een top dag en tevreden weer terug naar het hotel.
Zondag
Zondag is de dag om gaten te vullen. Auto's die de afgelopen 2 dagen nog niet, of nog niet goed op de foto zijn gekomen moeten nog worden vereeuwigd en verder kunnen we het redelijk relaxed houden. De BMW stand is vreselijk druk en naast de reeds genoemde rijders en oud-rijders zien we ook enkele van de huidige DTM piloten en Adrian van Hooydonk. Meer dan de afgelopen dagen hebben we de tijd om lekker te genieten en Gerwin schiet ook wat video's. In de F1 wat crashes voor onze neus dus leuke platen zijn er! De dag eindigt spectaculair. Ik sta door de lens te turen naar curbstones om foto's te maken van auto's die lekker naar de curbs schuiven bij het uitkomen van de bocht. In een ooghoek schiet er een vuurbal vlak langs de vangrail waar ik achter sta. Niet veel kabaal maar ik kan de warmte voelen. Eén van de 935's heeft waarschijnlijk een gesprongen olieleiding en komt in lichterlaaie voorbij schuiven. De brand is wel snel weer uit maar het oliespoor dat de auto heeft achtergelaten zorgt ervoor dat veel auto's rechtdoor schieten. Gelukkig kunnen die na een uitstapje hun weg weer vervolgen, totdat een 911 zich bij het afremmen haaks in de vangrail boort door de gladheid. Ik wil de beste man wel gaan helpen maar de auto's vliegen letterlijk om onze oren dus da's veel te link. Uiteindelijk weet de man zichzelf te bevrijden en ik help hem over de vangrail heen. Even kort praatje maar hij mankeert gelukkig niets. De Porsche is echter wel een stukje korter.
Na 3 van die slopende dagen heeft terug karren niet de voorkeur dus we doen nog een avond en een nacht Daun en maandags rijden we op ons gemak terug. Door de drukte is echt trappen er ook niet bij, teveel Nederlanders op de baan waarvan ook nog eens veel met caravans. Inmiddels weer veilig thuis en weer heerlijke herinneringen aangemaakt, en zat foto's ook! Drie dagen genieten met zon en goede temperaturen, terwijl het maandagochtend miezert. Prima uitgekiend van de weergoden!
Vrijdag
Om 6u meldt Gerwin zich bij mij en vertrekken we direct. We wilden eigenlijk wat later gaan maar in het complete programma kwam het wel heel goed uit om de DRM training (M1's, CSL's, Porsche's 934/935, etc) op vrijdagochtend mee te pakken. Het is rustig op de weg dus 2,5 uur later melden we ons al bij het perscentrum. We hebben zelfs nog tijd voor een rondje Alte Fahrerlager voordat we ons nestelen aan het einde van het rechte stuk om daar de auto's van heel dichtbij te bekijken. In die hoek zien we eerst nog de GT's tot 1961 rijden, met als meest opvallende en snelste deelnemer 'the one and only' 250 GT/GTO Drogo 'Breadvan'. Geweldig! Mijn maat Steve maakt onderdeel uit van het team dus gedurende het evenement worden we goed op de hoogte gehouden van het wel en wee van dit angstaanjagend waardevolle autootje. In de zon genieten we nog van meer moois op de baan, zoals de historische F1. Op het paddock houden we natuurlijk de stand van BMW Classic goed in de gaten. Harald Grohs en Marc Hessel zijn al aanwezig en we spreken nog even kort met Johnny Cecotto. Einde dag is het in het welbekende hotel goed toeven, borrelen en eten. Op een stel triest bekakte Maserati-eigenaren na dan haha!
Zaterdag
Vandaag stond er een bijzondere viering op het programma, georganiseerd door Porsche en de Nurburgring. Het is namelijk 30 jaar geleden dat wijlen Stefan Bellof een rondetijd neerzette van 6:11:13 op de Nordschleife. Er zijn wat rijders waaronder Schumacher die de afgelopen 30 jaar hebben getracht die tijd te verbeteren maar men kwam niet eens in de buurt. Het plan: zijn toenmalige teammaat Derek Bell gaat met de auto waarmee dat record is gevestigd de Nordschleife ronden en daarna volgt er een ceremonie. We worden als pers netjes per touringcar naar de NS gebracht, sterker nog, op de NS neergezet waar een heel circus is neergestreken van pers, Porsche, etc. Het staat vol met auto's en bussen dus ik loop iets terug op de Nordschleife. Liggend op het circuit met de camera in de aanslag zie ik Bell in de Rothmans Porsche 956 aankomen, geweldig. Samen met de familie Bellof doopt Bell vervolgens het stuk NS na Pflanzgarten 2 tot de Stefan-Bellof-S-Kurve. De plaats waar hij ooit crashte met de 956, van dat ongeval kon hij trouwens gewoon weglopen. Een mooie ceremonie die we uiteraard uitvoerig hebben vastgelegd. Daarna weer in de bus, die terugrijdt over de NS en daarbij de Kleine Karussel trouwens niet schuwt haha. Ik krijg niet de kans om naast Gerwin plaats te nemen, daar ploft papa Bellof net neer. Ik ga een rij daarvoor zitten en samen hebben we een geanimeerd gesprek over Bellof, zijn successen en ook over het ongeval. De tijd vliegt om en we staan alweer op het GP circuit. Daar zien we de bekende klasses voorbij komen, maar er is ook 20 minuten ingepland voor BMW waarin Marc Surer de Brabham-BMW BT-52 voor het eerst sinds tijden weer eens rondjaagt. De auto waarmee zijn toenmalige BMW teammaat Nelson Piquet exact 30 jaar geleden wereldkampioen werd. De auto staat lekker rijk en de vlammen zijn niet van de lucht. Geweldig om die weer in actie te mogen zien. Alweer een top dag en tevreden weer terug naar het hotel.
Zondag
Zondag is de dag om gaten te vullen. Auto's die de afgelopen 2 dagen nog niet, of nog niet goed op de foto zijn gekomen moeten nog worden vereeuwigd en verder kunnen we het redelijk relaxed houden. De BMW stand is vreselijk druk en naast de reeds genoemde rijders en oud-rijders zien we ook enkele van de huidige DTM piloten en Adrian van Hooydonk. Meer dan de afgelopen dagen hebben we de tijd om lekker te genieten en Gerwin schiet ook wat video's. In de F1 wat crashes voor onze neus dus leuke platen zijn er! De dag eindigt spectaculair. Ik sta door de lens te turen naar curbstones om foto's te maken van auto's die lekker naar de curbs schuiven bij het uitkomen van de bocht. In een ooghoek schiet er een vuurbal vlak langs de vangrail waar ik achter sta. Niet veel kabaal maar ik kan de warmte voelen. Eén van de 935's heeft waarschijnlijk een gesprongen olieleiding en komt in lichterlaaie voorbij schuiven. De brand is wel snel weer uit maar het oliespoor dat de auto heeft achtergelaten zorgt ervoor dat veel auto's rechtdoor schieten. Gelukkig kunnen die na een uitstapje hun weg weer vervolgen, totdat een 911 zich bij het afremmen haaks in de vangrail boort door de gladheid. Ik wil de beste man wel gaan helpen maar de auto's vliegen letterlijk om onze oren dus da's veel te link. Uiteindelijk weet de man zichzelf te bevrijden en ik help hem over de vangrail heen. Even kort praatje maar hij mankeert gelukkig niets. De Porsche is echter wel een stukje korter.
Na 3 van die slopende dagen heeft terug karren niet de voorkeur dus we doen nog een avond en een nacht Daun en maandags rijden we op ons gemak terug. Door de drukte is echt trappen er ook niet bij, teveel Nederlanders op de baan waarvan ook nog eens veel met caravans. Inmiddels weer veilig thuis en weer heerlijke herinneringen aangemaakt, en zat foto's ook! Drie dagen genieten met zon en goede temperaturen, terwijl het maandagochtend miezert. Prima uitgekiend van de weergoden!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Oldtimer Grand Prix OGP 2013 op de Ring, 9-11 aug
Dat is dus een geweldig weekend geweest met veel actie. Ik kan nu niet meer wachten op de beelden. 

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.