wat is het gevolg van kopvlakken?
wat is het gevolg van kopvlakken?
zijn de kopbouten van een M10(4cilinder) blok her te gebruiken?
Of moet perse altijd weer nieuwe kopen?
en vraag 2, wanneer een kop is gevlakt(in het verleden) en dus bij een M10 blok de ketting/nokkenas verstelling daardoor verdraaid(kop/nokkenas komt lager dus ketting aan de gespanne kant te lang)
Heeft dat tot resultaat dat de uitlaatkleppen langer open staan in verhouding met origineel en onderblok?
Het lijkt net of de uitlaatkleppen de zuigers hebben geraakt omdat we na het verwijderen van de kop(4x gelijke en goede compressie gemeten dus kleppen wel heel)
mooie schone alu kleurige maantjes op de zuigers zagen.(waar voor de rest wel zwarte koolafzetting op zat)
De kleppen, uit en in wel allemaal zwart en onbeschadigd.
We hebben alles uit elkaar omdat we de klepseals gaan vernieuwen, gas los en pluimen.
Wie o wie kan me helpen,
Of moet perse altijd weer nieuwe kopen?
en vraag 2, wanneer een kop is gevlakt(in het verleden) en dus bij een M10 blok de ketting/nokkenas verstelling daardoor verdraaid(kop/nokkenas komt lager dus ketting aan de gespanne kant te lang)
Heeft dat tot resultaat dat de uitlaatkleppen langer open staan in verhouding met origineel en onderblok?
Het lijkt net of de uitlaatkleppen de zuigers hebben geraakt omdat we na het verwijderen van de kop(4x gelijke en goede compressie gemeten dus kleppen wel heel)
mooie schone alu kleurige maantjes op de zuigers zagen.(waar voor de rest wel zwarte koolafzetting op zat)
De kleppen, uit en in wel allemaal zwart en onbeschadigd.
We hebben alles uit elkaar omdat we de klepseals gaan vernieuwen, gas los en pluimen.
Wie o wie kan me helpen,
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: wat is het gevolg van kopvlakken?
Eventueel een dikkere koppakking gebruiken?
Geen idee of het vlakken van een kop invloed heeft, zou goed kunnen maar het is volgens mij maar milimilimilimeter werk wat ze vlakken.
Afdrukken in de zuiger zou niet moeten, misschien een tandje versteld?
Geen idee of het vlakken van een kop invloed heeft, zou goed kunnen maar het is volgens mij maar milimilimilimeter werk wat ze vlakken.
Afdrukken in de zuiger zou niet moeten, misschien een tandje versteld?
So many cars, so little time
denk ik niet, we hebben er wel een 304 graden nokkenas in en die kan niet geheel op 0 gezet worden als de 1e zuiger op bdp staat. ook niet als we een tandje verder/terug gaan. Dan zouden we misschien een verstelbaar nokkenas tandwiel ervan moeten maken? dus de vastzet gaten van het tandwiel maanvoormig opruimen?
En misschien de kettingspanner mechanisch maken?
En misschien de kettingspanner mechanisch maken?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Met vlakken is een verstelbaar nokkenastandwiel al raadzaam om de timing goed te krijgen, met een snellere nokkenas wordt dat alleen maar belangrijker. Dan nog zouden de kleppen normaliter niet de zuigers mogen raken, maar ik vraag me af of een andere lifthoogte daarin mee kan spelen. Daarnaast is het wel zo dat bij M20's de ruimte niet heel groot is, 2x licht vlakken kan net meen ik, daarna wordt het kritisch. Alleen weet ik te weinig van M10's om te kunnen beoordelen of dat daar ook meespeelt, maar dan zou je ook een forse compressie moeten hebben. Je zou eens met een camera in de verbrandingsruimte kunnen kijken wat er gebeurt, en idd zoals Michel aangeeft is dan misschien een dikkere koppakking een optie, dan trek je de timing ook iig deels weer recht.
Best lastig, en wel gek dat je wel afdrukken ziet op de zuigers en niets aan de kleppen. Gelukkig maar, ik weet met M20's ook wel gevallen waar de kleppen ook gelijk krom waren. Murphy viert hoogtij bij jouw project zeg!
Best lastig, en wel gek dat je wel afdrukken ziet op de zuigers en niets aan de kleppen. Gelukkig maar, ik weet met M20's ook wel gevallen waar de kleppen ook gelijk krom waren. Murphy viert hoogtij bij jouw project zeg!
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
Ik heb mijn kop ook laten vlakken van mijn m10. Ik heb de oude koppakking mee gegeven en gevraagd om een nieuwe. Ze kijken dan naar de dikte van je oude koppakking en geven je een dikkere mee. Eigenlijk moet je altijd bij een gevlakte kop een dikkere koppakking monteren. De kopbouten van een m10 zijn geen rekbouten, dus die hoef je niet te vernieuwen, maar wel even natrekken na 1000 km. Vooral de kopbouten niet smeren met olie o.i.d want olie is niet samenpersbaar waardoor je wel de juiste nm aanhaalt maar er nog steeds ruimte is tussen kop en bout of in het ergste geval een gescheurd blok door de druk opbouw van de olie! Welke kleppen hebben eventueel afdrukken gezet? in of uitlaat?
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
allemaal dank voor het mee denken
het zijn de uitlaat kleppen. Denk als de ketting gerekt is dat dat een ookzaak zou kunnen zijn?
Zou het de spanner kunnen zijn, gelezen dat als je bij hoge toeren(7000) opeens van het gas gaat je ketting zou kunnen klapperen met klep schade als gevolg? Die toeren halen we makkelijk, hoe maak je de spanner mechanisch? iemand een link?
het zijn de uitlaat kleppen. Denk als de ketting gerekt is dat dat een ookzaak zou kunnen zijn?
Zou het de spanner kunnen zijn, gelezen dat als je bij hoge toeren(7000) opeens van het gas gaat je ketting zou kunnen klapperen met klep schade als gevolg? Die toeren halen we makkelijk, hoe maak je de spanner mechanisch? iemand een link?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Kettingrek is met leeftijd en hoge toerentallen misschien een optie, dan krijg je 'm ook niet op tijd met het standaard nokkenastandwiel. Kettingspanner is heel misschien een optie, dat is met S14's ook en euvel, daarbij is de spanner van de S52B32 een bekende upgrade. Hoewel de S14 is afgeleid van de M10 durf ik echter niet te zeggen of dat past maar ik heb evt een oud type hier liggen mocht je eens willen passen. Als die past, dan past die van de S52 ook. Misschien eens op googelen? Je zou ook eens Eric Wassermann kunnen proberen, is de Franse M10 en M12 goeroe en bouwt ook M10's voor historische Le Mans prototypes en trekt gewoon 300+ pk's uit M10's. Alleen is zijn Engels niet heel bijzonder. w-r-s@orange.fr
Regards/groeten, Jeroen
klopt we krijgen hem ook niet exact op z`n streepje wanneer de krukas op bdp / 0 staat scheeld denk een 2 a 3 mm.Jeroen wrote:Kettingrek is met leeftijd en hoge toerentallen misschien een optie, dan krijg je 'm ook niet op tijd met het standaard nokkenastandwiel.
Kijken of iemand nog betaalbaar zo`n verstelbaar nokkenas tandwiel heeft, nieuw toch weer 150 euro bij Ireland.