LPG afstellen
LPG afstellen
Mijn lpg installatie start niet helemaal top.
Ik heb de carburateur en de lpg instalatie laten afstellen door een garage bedrijf, dit gezien ik niet over een 4-gas tester beschik.
Zij vertelden me destijds dat lpg niet helemaal zuiver af te stellen was gezien hij teveel lucht krijgt, ik zou dit kunnen oplossen door een deel van het luchtfilter af te plakken.
Dit vindt ik een rare en "sjonnie" manier van werken en wil liever de auto zelf afstellen.
Dus bij deze het verzoek of iemand in de omgeving Groningen/ Drachten / Heerenveen een 4-gas tester heeft en even met mij een uurtje naar mijn installatie kan kijken voor een nette passende oplossing zonder dat het weer handenvol geld kost bij een garage met summiere conclusies waar ik niets aan heb.
Alvast bedankt!
Groeten, Tjeerd
Ik heb de carburateur en de lpg instalatie laten afstellen door een garage bedrijf, dit gezien ik niet over een 4-gas tester beschik.
Zij vertelden me destijds dat lpg niet helemaal zuiver af te stellen was gezien hij teveel lucht krijgt, ik zou dit kunnen oplossen door een deel van het luchtfilter af te plakken.
Dit vindt ik een rare en "sjonnie" manier van werken en wil liever de auto zelf afstellen.
Dus bij deze het verzoek of iemand in de omgeving Groningen/ Drachten / Heerenveen een 4-gas tester heeft en even met mij een uurtje naar mijn installatie kan kijken voor een nette passende oplossing zonder dat het weer handenvol geld kost bij een garage met summiere conclusies waar ik niets aan heb.
Alvast bedankt!
Groeten, Tjeerd
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: LPG afstellen
Een viergastest bij een oude auto met lpg is niet nodig. Normaal moet je bij de gasverdamper voldoende mogelijkheden hebben. Start jij op lpg of benzine?
De co afstellen op benzine of lpg zijn aparte systemen.
De co afstellen op benzine of lpg zijn aparte systemen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
De carburateru en het lpg systeem zijn apart van elkaar afgesteld. allereerst de carb, daar loopt hij ook goed en lekker pittig op.
Het is echter het lpg systeem wat niet helemaal honderd procent functioneert.
Hij start pas naar 3 sec op lpg. zodra hij aan is stottert hij een beetje.
zodra hij warm is doet hij het goed, echter stottert hij als ik volgas geef.
verder neemt hij ook erg veel, maar liefst 1op5 op lpg, terwijl 1 op 6 á 7 mogelijk is lijkt me.
De garage zei dat hij de grote stel schroef die op de slang zit die naar de carb gaat niet verder kon opendraaien en hij nu net genoeg brandstof krijgt.
Hij wou dat ik het luchtfilter ging afplakken e.d.
ik heb al gecontroleerd of de koelslangen de verdamper wel verwarmen, dit doet hij goed. tevens heb ik geen vacuum lekken.
Zou het kunnen dat mijn verdamper het niet aan kan?
groete,
Tjeerd
Het is echter het lpg systeem wat niet helemaal honderd procent functioneert.
Hij start pas naar 3 sec op lpg. zodra hij aan is stottert hij een beetje.
zodra hij warm is doet hij het goed, echter stottert hij als ik volgas geef.
verder neemt hij ook erg veel, maar liefst 1op5 op lpg, terwijl 1 op 6 á 7 mogelijk is lijkt me.
De garage zei dat hij de grote stel schroef die op de slang zit die naar de carb gaat niet verder kon opendraaien en hij nu net genoeg brandstof krijgt.
Hij wou dat ik het luchtfilter ging afplakken e.d.
ik heb al gecontroleerd of de koelslangen de verdamper wel verwarmen, dit doet hij goed. tevens heb ik geen vacuum lekken.
Zou het kunnen dat mijn verdamper het niet aan kan?
groete,
Tjeerd
1979 e21 320 automatic
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Met 1:5 lijkt het mij dat er gas genoeg wordt verdampt,hoelang bestaat dit probleem al ?
Mijn 318 automaat loopt bij stadsverkeer 1:6 snelweg 1:8.5
hoofdkraan bij carb. 3/4 open
stationaire schroef ( idle )2 slagen open
aanzuigslang van de grille naar luchfilterhuis verwijderen en een andere slang monteren en UIT de luchtstroom laten aanzuigen OF
slang laten zitten en gaatjes aan de achterkant van het luchtfilterhuis boren.
Er moet altijd onderdruk in het inlaattraject zijn ,anders werkt het hele gasgebeuren niet.
Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden , ouderwetse lpg installaties zijn heel goed zelf af te stellen .
Gr. Jeroen Beverdam
Mijn 318 automaat loopt bij stadsverkeer 1:6 snelweg 1:8.5
hoofdkraan bij carb. 3/4 open
stationaire schroef ( idle )2 slagen open
aanzuigslang van de grille naar luchfilterhuis verwijderen en een andere slang monteren en UIT de luchtstroom laten aanzuigen OF
slang laten zitten en gaatjes aan de achterkant van het luchtfilterhuis boren.
Er moet altijd onderdruk in het inlaattraject zijn ,anders werkt het hele gasgebeuren niet.
Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden , ouderwetse lpg installaties zijn heel goed zelf af te stellen .
Gr. Jeroen Beverdam
Dit probleem heb ik sinds ik de motor heb gereviseerd en alles opnieuw afgesteld moest worden.
Het lpg systeem zelf is nog geen jaar oud dus ik denk dat het aan de afstelling ligt.
Toen ik de auto terug kreeg van de lpg boer destijds hadden ze de aanvoer slang voor lucht vanaf het front gedemonteerd.
Ik vind dit echter niet netjes en heb de aanvoerslang dicht gemaakt en aangesloten (voor het oog) en nu zuigt hij de lucht aan vanaf de uitlaat (winterstand maar dan zonder de aansluiting op de uitlaat)
Ik heb nu wel 200cc meer dan voorheen (van 1.8 naar 2.0) maar de verdamper zou het gewoon aan moeten kunnen.
verder staat momenteel de hoofdkraan op zijn maximum open.
De stel schroeven van stationair weer ik niet, is afgesteld door de garage op co
verder boor ik liever geen gaten in mijn luchtfilterhuis.
misschien moet ik dan toch de hoeveelheid lucht die hij kan aanzuigen gaan bepreken, echter lijkt het me dat dat de zuinigheid niet ten goede komt, of ik moet de hoofdkraan dichter draaien.
Ik ben echter bang om hem te droog te laten lopen, gezien dit de kans op ingebrande kleppen verhoogt.
Groeten, Tjeerd
Het lpg systeem zelf is nog geen jaar oud dus ik denk dat het aan de afstelling ligt.
Toen ik de auto terug kreeg van de lpg boer destijds hadden ze de aanvoer slang voor lucht vanaf het front gedemonteerd.
Ik vind dit echter niet netjes en heb de aanvoerslang dicht gemaakt en aangesloten (voor het oog) en nu zuigt hij de lucht aan vanaf de uitlaat (winterstand maar dan zonder de aansluiting op de uitlaat)
Ik heb nu wel 200cc meer dan voorheen (van 1.8 naar 2.0) maar de verdamper zou het gewoon aan moeten kunnen.
verder staat momenteel de hoofdkraan op zijn maximum open.
De stel schroeven van stationair weer ik niet, is afgesteld door de garage op co
verder boor ik liever geen gaten in mijn luchtfilterhuis.
misschien moet ik dan toch de hoeveelheid lucht die hij kan aanzuigen gaan bepreken, echter lijkt het me dat dat de zuinigheid niet ten goede komt, of ik moet de hoofdkraan dichter draaien.
Ik ben echter bang om hem te droog te laten lopen, gezien dit de kans op ingebrande kleppen verhoogt.
Groeten, Tjeerd
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

Het is echt geen doen om de luchttoevoer te gaan knijpen. Als de auto op benzine goed draait en de verdamper is geschikt voor deze motorinhoud moet het kunnen. Knijpen van de luchttoevoer geeft in ieder geval een auto die dan op benzine van geen kanten draait.
Het is zelfs heel vaak dat de totale toevoer van LPG maar half open staat. Zoals aangegeven is jouw verbruik zodanig dat hij wellicht teveel LPG krijgt.
Het is zelfs heel vaak dat de totale toevoer van LPG maar half open staat. Zoals aangegeven is jouw verbruik zodanig dat hij wellicht teveel LPG krijgt.
Gr Peter V.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Een 4 gastester werkt niet echt lekker om lpg af te stellen, heb het zelf ook eens laten doen maar toen liep ie voor geen meter. Het is een beetje puzzelen en proberen maar de stationairschroef op je verdamper mag je misschien wel iets uittdraaien en de grote schroef op je slang een stukje indraaien. Er wordt wel eens gezegd dat je de grote schroef in moet draaien tot de motor merkbaar zachter begint te lopen en dan een halve slag open moet draaien. Werkte bij mij ook niet... Het komt erop neer dat ik niet echt een universele methode heb gevonden om hem perfect af te stellen, het evenwicht tussen veel kracht, soepel lopen en een laag verbruik is heel subtiel en bij mijn e21 ook nog eens erg afhankelijk van de temperatuur. 10 of 20 graden buitentemperatuur betekend een klein beetje bijstellen om hem mooi te laten lopen en goed te laten aanslaan. komt nog eens bij dat het een automaat is en onze e21s een automatische chocke hebben.
ik kan je een tip geven: stel hem ivm de automatische chocke bij een warme motor en zorg dat ie mooi stationair loopt ( met de stationairschroef en eventueel de grote schroef op de slang). ga dan optrekken en kijk of je maximaal trekkracht hebt en rem, liefst in zn vrij, om te kijken of ie niet 'uitwaait'. deze afstellingen doe je met de grote schroef op de slang.
Als je er niet uitkomt en in wageningen langs wil komen kan ik je misschien helpen met afstellen, stuur me maar een PM. Geen garanties uiteraard;).
Succes in elk geval!
ik kan je een tip geven: stel hem ivm de automatische chocke bij een warme motor en zorg dat ie mooi stationair loopt ( met de stationairschroef en eventueel de grote schroef op de slang). ga dan optrekken en kijk of je maximaal trekkracht hebt en rem, liefst in zn vrij, om te kijken of ie niet 'uitwaait'. deze afstellingen doe je met de grote schroef op de slang.
Als je er niet uitkomt en in wageningen langs wil komen kan ik je misschien helpen met afstellen, stuur me maar een PM. Geen garanties uiteraard;).
Succes in elk geval!
Hallo eenieder,
Heb net een 323i aangeschaft: dit zal wel niet de goede rubriek zijn om voor te stellen, maar de LPG problemen spraken me meteen aan...
De 323i start ook slecht en loopt daarna 2500 - 3000 toeren stationair. Kan iemand aan mij verduidelijken waarmee ik kan stellen? Jullie hebben het over een stationair schroef (die ik niet weet te vinden) en een schroef op de slang (waarvan ik wel vermoedens heb welke dit is).
Is het mogelijk om er een foto bij te plaatsen...?

Heb net een 323i aangeschaft: dit zal wel niet de goede rubriek zijn om voor te stellen, maar de LPG problemen spraken me meteen aan...
De 323i start ook slecht en loopt daarna 2500 - 3000 toeren stationair. Kan iemand aan mij verduidelijken waarmee ik kan stellen? Jullie hebben het over een stationair schroef (die ik niet weet te vinden) en een schroef op de slang (waarvan ik wel vermoedens heb welke dit is).
Is het mogelijk om er een foto bij te plaatsen...?

BMW E21, 323i 1979
BMW E30, 335i compressor 1989
BMW E87, 118i 2006
BMW E87, 118i 2006
- Peter V.
- E21 VIP

Hoi,
Inderdaad de verkeerde rubriek maar toch. Je moet even goed in de gaten houden dat we hier over een carburateur en injectie E21 praten. Ik denk dat jij wel een gewone venturi LPG verdeler heb met een standaard LPG verdamper.
Je moet alleen in de gaten houden dat de LPG afstelling en benzine afstelling compleet verschillend zijn. Ondanks dit kan een extra luchtschuif die open blijft wel een probleem opleveren bij het rijden op LPG bijvoorbeeld.
Inderdaad de verkeerde rubriek maar toch. Je moet even goed in de gaten houden dat we hier over een carburateur en injectie E21 praten. Ik denk dat jij wel een gewone venturi LPG verdeler heb met een standaard LPG verdamper.
Je moet alleen in de gaten houden dat de LPG afstelling en benzine afstelling compleet verschillend zijn. Ondanks dit kan een extra luchtschuif die open blijft wel een probleem opleveren bij het rijden op LPG bijvoorbeeld.
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
En welkom Pieter! Misschien het beste om even een voorstel topicje te maken in de juiste rubriek: http://www.bmwe21.net/forum/viewforum.php?f=20
Informatie over het plaatsen van foto's: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=15937
Verdere algemene info in het welkomsttopic: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=18995
Informatie over het plaatsen van foto's: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=15937
Verdere algemene info in het welkomsttopic: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=18995
Regards/groeten, Jeroen
Nou, vanmorgen wilde ik eens met de auto naar het werk: niet starten dus op LPG en benzine zit er niet meer in geloof ik...
Accu leeg-gestart en toen kwaad met de 118i maar naar het werk... Afzien dus
Maar goed, ik ga heel de boel er maar af slopen. Beter voor de wegenbelasting ook geloof ik of zouden jullie het afraden en laten zitten?
Graag jullie adviezen!?
[img
][/img]
Accu leeg-gestart en toen kwaad met de 118i maar naar het werk... Afzien dus
Maar goed, ik ga heel de boel er maar af slopen. Beter voor de wegenbelasting ook geloof ik of zouden jullie het afraden en laten zitten?
Graag jullie adviezen!?
[img
][/img]BMW E21, 323i 1979
BMW E87, 118i 2006
BMW E87, 118i 2006
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ik heb ook serieus overwogen die oranje (matzwarte) E21 te kopen maar iemand was me net voor
Jammer dat hij nu niet starten wil (garantie?
)
Geeft niks hoor maar ik zou de LPG tot het einde van het jaar lekker laten zitten om de regels te misbruiken en dan de auto terug te laten keuren naar benzine.
Gasinstallatie kan je altijd wel weer kwijt aan een 40+ oldtimer.
Jammer dat hij nu niet starten wil (garantie?
Geeft niks hoor maar ik zou de LPG tot het einde van het jaar lekker laten zitten om de regels te misbruiken en dan de auto terug te laten keuren naar benzine.
Gasinstallatie kan je altijd wel weer kwijt aan een 40+ oldtimer.
So many cars, so little time
Ik heb de gaskraan een slagje dichtgedraaid met het gevolg dat hij op top niet meer stottert en nu heerlijk doortrekt, alleen stationair wil hij wel eens bijna afslaan. De stationair schroef nog maar even een tikkelte open denk ik?
Groeten,
Tjeerd
Groeten,
Tjeerd
1979 e21 320 automatic