We gaan van onze M10 het onderblok boren en honen + nieuwe Forged zuigers plaatsen(krukas is al geslepen/ onderblok lijngeboord + nieuwe overmaatse lagers voor kruk en drijfstangen)
Nu hebben we de E12 kop eraf en de hoogte gemeten, hij is 128,5mm hoog. (Dus al eens gevlakt)
We willen/moeten hem nu nog een keer laten vlakken en daardoor zal hij nog iets lager zijn.
?
Wat is jullie advies als we nieuwe 90mm zuigers bestellen, de 10,5:1 CR forced pistons bestellen? met welke pakkings dikte?
Kan dit met de Elring 1.34 dik ?
Wie o wie weet raad voor ons, we willen naar een zeer snelle straat/trackday motor setup.
ps
De motor liep met deze kop(128,5mm) met 1.34mm elring koppakking en Tii 6,8mm pianotop zuigers zeer goed en snel(welke compressie zouden we zo gehad hebben?)
E12 kop 128,5mm hoog
Re: E12 kop 128,5mm hoog
niemand?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Nee, helaas niet vrees ik. Maar even eenvoudig redenerend wil je met dezelfde kop/nokkenassen/krukas iets hogere zuigers gaan plaatsen en de kop nog een keer vlakken dus de verbrandingsruimte van beide zijden uit dus relatief fors verkleinen. Dat terwijl de huidige setup erg goed werkte? Dan lijkt me dat je naar een dikkere pakking moet anders houd je alleen maar een pingelend brok overgevoeligheid over met een smalle powerband, of niet? Als het al past en de kleppen niet de zuigers aantikken uiteraard.
Regards/groeten, Jeroen
als eerste bedankt voor je meedenken,
we willen wat meer compressie omdat de 304graden nokkenas pas lekker gaat werken bij een CR van 10,5:1 en hoger.
Als we nu toch nieuwe custom 90mm forged zuigers(Ross Racing Pistons) bij Ireland gaan bestellen kunnen we het maar beter goed doen.
Voor een openbareweg / trackday rijdbare motor met 98 octane en Tii onsteking zou 10,5:1 makkelijk kunnen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je to 12:1 zelfs met 98 oct kan gaan.
Wij willen safe en dus max 11:1 gaan. Over kleppen die de zuiger raken ben ik niet zo bang bij deze custom zuigers omdat ze extra diepe valve pockets hebben.
Ik dacht dat de 6.8mm pianotop zuigers met E12 kop(Tii snijring koppakking 1.34mm) een (in Europa) CR hadden van 9,5:1 maximaal hadden?
we willen wat meer compressie omdat de 304graden nokkenas pas lekker gaat werken bij een CR van 10,5:1 en hoger.
Als we nu toch nieuwe custom 90mm forged zuigers(Ross Racing Pistons) bij Ireland gaan bestellen kunnen we het maar beter goed doen.
Voor een openbareweg / trackday rijdbare motor met 98 octane en Tii onsteking zou 10,5:1 makkelijk kunnen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je to 12:1 zelfs met 98 oct kan gaan.
Wij willen safe en dus max 11:1 gaan. Over kleppen die de zuiger raken ben ik niet zo bang bij deze custom zuigers omdat ze extra diepe valve pockets hebben.
Ik dacht dat de 6.8mm pianotop zuigers met E12 kop(Tii snijring koppakking 1.34mm) een (in Europa) CR hadden van 9,5:1 maximaal hadden?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Geen idee haha, maar met een beetje geluk kunnen ze vanuit Ireland Engineering een beetje meedenken? Ben wel benieuwd hoe dat straks weer loopt, wanneer kunnen we de auto es live zien?
Regards/groeten, Jeroen