Relais testen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Relais testen

Post by uwbuurman »

Hoe kun je een relais testen? Ik heb een systeem waarin 3 relais zitten en het vermoeden is dat er een of meer dood zijn. Maar ze kosten nieuw iets van 5, 6 tientjes per stuk en om nu voor 180 Euronen relais aan te schaffen zonder te weten welke echt stuk is.... :nah

Dus wil ik ze graag testen :hammer , maar hoe?

Voor de mensen die het willen weten, het gaat om het ABS systeem van mijn type1 e30 cabriolet, maar omdat een e21 ook relais heeft, hier geplaatst, want herkansing interessant zijn. De ABS deed het al niet bij aanschaf enkel draadje vanher dashbordlampje was al afgeknipt. Dacht dat de pomp of de computer stuk was maar een kenner op e30 gebied zei me dat 99% van de geallen een relais dood is.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais testen

Post by Jeroen »

Relais kun je idd wel testen door 'm (op de meeste relais heeft de pinbezetting deze nummers) 12 volt te geven op 85 en 86 en dan te zien of 'ie 30 en 87 doorverbindt. Maar een relais geeft meestal alleen problemen als er oxidatie in het spel is, je kunt dus ook even voorzichtig het afdekkapje van het relais lichten voor een visuele inspectie.

Ik zit even te denken, een E30 325i heeft toch ook gewoon een storingsgeheugen? Dan kun je 'm ook uitlezen. Naar mijn ervaring is namelijk meestal een sensor kapot en dan blijft het ABS lampje ook branden, hetgeen afkeur is. Draadje doorknippen wordt dan nog weleens toegepast ja.

Als je er nou zaterdag bij was zou ik even kunnen proberen om 'm uit te lezen maar ja... :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Relais testen

Post by uwbuurman »

:whistle Ik ga naar de Eiffel en neem mee..... :whistle

Neem aan dat Rob een sensor wel had laten maken. Die sensoren zitten die aan de remmerij? Of is dat slijtageindicatie alleen? Anders heb ik die wel vervangen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais testen

Post by Jeroen »

Nee de sensoren zitten achter de naaf, waar een vertanding op de naaf zit. Die geeft via een sensor door of het wiel beweegt. Die dingen kunnen nogal eens goed vast zitten en draadbreuk is na verloop van tijd ook een hele goede mogelijkheid.

De laptop heb ik sowieso mee naar de Eifel, moet ik er alleen aan denken dat ik de kabels voor uitlezen ook meeneem :? help me herinneren en als je eerder eens in de buurt bent kun je vaak ook wel terecht hoor!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply