Auto trilt bij snelheid boven de 90km/h.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Beginner E21

Auto trilt bij snelheid boven de 90km/h.

Post by Beginner E21 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, mijn auto trilt bij snelheden van boven de 90km/h.
Pieter E21, was voordat hij de auto aan mij verkocht nog even wezen "spelen" op het zand en sinds dien trilt hij.
Er zat dus speling op de voorste wiellagers en die heb ik gesteld, daarna trilt die nog.
Toen dacht ik misschien zijn de velgen krom dus velgen van een maat van mijn erop gelegd die net uitgebalanceerd zijn.
Nee hoor trilling zit er nog steeds in, dus ik denk nu wiellagers.
Maar mijn vraag is nu aan jullie kunnen jullie deze stelling verifiëren of zouden er nog andere mogelijkheden kunnen zijn?

Alvast bedankt. :cheers

Groeten

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Auto trilt bij snelheid boven de 90km/h.

Post by uwbuurman »

Uitlijnend, rot onderstel of delen daarvan, speling op stuurhuis, meer mogelijkheden...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

Speling op het stuurhuis zou je moeten voelen toch?
En onderstel ziet er nog wel prima uit heb hem omhoog gehad en pieter zegt dat die sinds dat "spelen" trilt.
XQ80
Upcoming E21 fanatic

Post by XQ80 »

Ik zou, als Pieter toegeeft dat ie de boel gesloopt heeft, hem de zaak laten oplossen.
BMW 3(15), 1983 #Restauratie#
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

Ja ik wil best het probleem zoeken, maar bekostigen is een ander verhaal.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Er is werkelijk een hele waslijst aan mogelijke oorzaken te bedenken. Beginnen met te zoeken naar spelingen bijv op fusee, spoorkogel, stuurhuis, rubbers van stabi's en draagarmen, vastzittende remklauw, slechte uitlijning, lager toch niet goed gesteld, kromme naaf, rubbers stuurhuis, uitstekend boutje remschijf, kromme remschijf, goedkoop wielslot, roest op de naaf waardoor de velg niet vlak aanligt, dikke speling toplager, versleten schokdemper. To name but a few...
Regards/groeten, Jeroen
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

.... Nou dat maakt je wel even stil...
Dan probeer ik het even anders, is er iemand die iets soortgelijks heeft gehad, en die het probleem gevonden een mogelijke oplossing? :D
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Gezien het grote aantal mogelijkheden zal dat niet helpen, maar je kunt wel zelf een aantal dingen gaan controleren:

Voorbereidingen: Auto op de handrem, van het stuurslot af. Krik een voorzijde (L/R) op.

1. Checks met wiel gemonteerd. Geef allereerst een slinger aan het wiel, draait het wiel mooi vrij en zonder bijgeluiden? Controleer vervolgens door met beide handen het wiel te bewegen op axiale speling boven/onder of links/rechts. Geen speling of tikkende geluiden? Probeer het wiel met twee handen omhoog te duwen, weer geen geluiden of spelingen? Idem als je probeer het wiel ahw naar voren of naar achteren te bewegen (in de lengterichting van de auto zeg maar).

2. Checks met wiel gedemonteerd. Zit de remschijf vast en ligt deze mooi vlak en stevig op de naaf? Geen overmatige roest? Draait vrij? Steekt het boutje van de schijf niet voorbij de schijf? Is het gedeelte van de schijf dat tegen het verlgbed aan komt te liggen niet vervuild, roestig of anderszins ongelijk? Wordt er een wielslot gebruikt? Zo ja wat weegt deze en wat weegt een gewone wielbout? Is het velgbed (binnenkant velg die tegen de schijf komt te liggen) mooi schoon en vlak? Controleer gelijk ook even de schokdemper op lekkage.

Zelf doe ik altijd gelijk even een aantal andere checks als het wiel er toch af ligt, bijv dikte voering remblokken, conditie remslangen, conditie stofhoesjes, vervuiling onderin onderste veerschotel, conditie veer.
Regards/groeten, Jeroen
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

Heb eigenlijk alles gecontroleerd wat je hier boven te melden had maar niks mocht baten.
Enige wat ik heb kunnen vinden is de dat er speling op het tussenlager van de aandrijfas zit, weet niet hoeveel die mag hebben, als die uberhaupt wel iets speling mag hebben.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Net zoveel als ieder lager. Niets dus. Anders kon er wel een bus onder en geen lager. Lijkt me wel een kanshebber, een kromme cardanas is ook geheid trillen. Verschil is dan dat het trillen meer in de stoel zou zitten en niet in het stuur.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Tsja dan moet je je afvragen waar en wanneer het idd trilt. Vooral in het stuur is voorwielophanging, aandrijflijn of achteras voel je meer via je stoel in je achterste. Op het steunlager mag idd nul speling zitten.
Regards/groeten, Jeroen
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

Ja vind het lastig om te zeggen hoor, de auto trilt over de gehele linie eigenlijk..
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

Ik ga morgen het tussenlager vervangen hopelijk is er baat bij, anders komen we toch gewoon naar de toer, en wil ik jullie expertise wel is weten :driving
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

De twee helften van de tussenas wel markeren, dat je 'm op exact dezelfde tandjes weer in elkaar schuift. Anders heb je er een bosje onbalans bij...
Regards/groeten, Jeroen
Beginner E21

Post by Beginner E21 »

bedankt Jeroen dat is inderdaad wel slim.
Post Reply