Zoemend sperdiff

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Zoemend sperdiff

Post by Wondermike »

Ik heb vandaag als test het sperdiff onder de witte Baur vandaan gehaald om te zien of dat de reden is van het zoemende geluid wat ik hoor. Mijn Blauwe Baur doet het ook heel lichtjes en ik begreep dat het bij sperdiffs hoort maar dit is niet echt lekker. Onder de witte was het met name op lage toeren het meest irritant en na vervanging door een ander diff nu geen zoemend geluid meer.
Waardoor wordt het zoemende geluid veroorzaakt? Zijn dat het Kroonwiel en Pignonwiel (dat is redelijk eenvoudig te vervangen)of de sperplaten/huis oid?
En wat is daar nog aan te doen?

Iemand ervaring mee?


So many cars, so little time
Roelof
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 211
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
My E21(s): '80 320 baur
Location: The Netherlands

Re: Zoemend sperdiff

Post by Roelof »

Heb wel een keer een zelfde probleem gehad bij een auto(geen bmw). Daar waren de lagers er de oorzaak van, nieuwe lagers er in en klaar.
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Zoemend sperdiff

Post by marcel krol »

Hoi,

Ik zou eens informeren bij een revisie bedrijf gespecialiseerd in Diff's. Het zal mij niet verbazen dat je lawaai veroorzaakt word door speling/slijtage. Met een goede afstelling zou dit weer verholpen moeten zijn.

Groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Zoemend sperdiff

Post by raymondw »

Mike,

Vervangen van het Pignon-lager is geen sinecure aangezien hier speciale procedures voor zijn. Dat is specialisten werk (bijv Hardemann).

Ik heb dit bij mijn E28S wel eens overwogen, maar dan om cosmetische redenen. Na ervaringen van Arjan Lenoir die het bij zijn 535i niet goed kreeg besloten dat maar niet te doen en t.z.t uit handen van een specialist te geven (is nu nog niet nodig)

Bedenk je wel dat een lamellen-sper in zijn eigen vuil gesmeerd wordt. Dat is ook de reden dat je regelmatig de diff-olie moet verversen anders komt er teveel abrasief materiaal van de lamellen in de lagers terecht en dat zorgt weer voor overbodige slijtage.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Zoemend sperdiff

Post by Wondermike »

Hee Raymond, sper ligt nu op de plank en als ik weer eens wat nutteloze cash over heb laat ik hem wel reviseren.
Mezelf kennende kan dat wel even duren hoor.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Zoemend sperdiff

Post by Jeroen »

Kwam toevallig nuttige aanvullende info tegen:
Hardeman Motorsport http://www.hardemanmotorsport.nl wrote:
Vanwege een ontwerpfout in het differentieel van veel BMW’s treedt na verloop van tijd helaas een defect op. Dit defect betreft een kapot lager aan de ingaande as van het differentieel. Op deze foto kunt u goed zien hoe het lager beschadigd is.
Image
Ter vergelijking een nieuw lager:
Image
Dit probleem uit zich door een zingend geluid achterin de auto. Teneinde onherstelbare slijtage aan de rest van het differentieel te voorkomen raden wij af om door te rijden met dit probleem. De stukjes metaal zullen zich door het differentieel verspreiden en zo schade veroorzaken aan de andere componenten.

Een veel gebruikte oplossing voor dit probleem is de installatie van een tweedehands differentieel. U bent hierdoor van het probleem verlost, echter zal dit probleem zich dan na verloop van tijd weer voordoen. Dit heeft er mee te maken dat het tweehands differentieel meestal al vele kilometers gebruikt is waardoor er al slijtage onstaan is, het probleem met het lager zal dan vroeg of laat weer de kop op steken. Hierdoor ontstaan er opnieuw kosten door demontage/montage en aankoop van weer een ander differentieel.

Wij reviseren het differentieel en installeren een nieuw lager waardoor deze weer vele jaren gebruikt kan worden. Ook adviseren wij gebruik te maken van Royal Purple 75W90 max gear olie. Vanuit onze specialisatie op het vlak van differentiëlen hebben wij de ervaring dat deze olie garant staat voor zo min mogelijk slijtage.

Hoewel BMW adviseert dat de olie nooit vervangen hoeft te worden adviseren wij dit om de 25.000km te doen.

Klik hier om een offerte voor revisie aan te vragen!
Wat de diffolie betreft, uiteraard vervuilt deze met de tijd en zeker met het oude spul waar wij regelmatig mee te maken hebben. Met enige regelmaat verversen is zeker aan te raden en als je niet weet hoe oud de olie van je sper is, zeker vervangen, het is het behoud van je diff tenslotte. Gebruik daarvoor wel diffolie die uitdrukkelijk is geënt op lamellensperren en dat zijn er niet zo heel veel. Bijvoorbeeld Royal Purple Max Gear 75W140 of Castrol Syntrax Limited Slip 75W140 (voorheen genaamd SAF-XJ 75W-140).
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply