vraagje passing reparatie dorpel.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Beginner E21

vraagje passing reparatie dorpel.

Post by Beginner E21 »

Goedeavond allemaal.

Ik heb een vraagje, ik ga denk ik toch mijn linkerdorpel vervangen, en nu wil ik die dus bij walloth & nesch bestellen.
Maar nu is mijn vraag die daar te bestellen is heeft die ook fatsoenlijke pasvorm?

Hierbij eventuele link van de dorpel: http://www.wallothnesch.com/blech-fuer- ... 16-07.html

thanks alvast :mrgreen: :thumbsup


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by Peter V. »

Waar jij gebruik van gaat maken is overzetmateriaal. Voor de beste pasvorm moet je eigenlijk een officiële dorpel nemen maar die zijn aanzienlijk duurder als ze nog leverbaar zijn tenminste.

Je zal altijd wat moeten aanpassen denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Beginner E21

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by Beginner E21 »

Ik ga de overzet dorpel gebruiken als een gewone dorpel dus de oude buitenste dorpel compleet weg halen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by uwbuurman »

Dat overzet ding is een goedkoop stuk blik. Daarin zitten niet de verstevigingen voor de kriksteunpunten, die sluit niet mooi aan, maar moet er overheen en dus moet je plamuren, snijden en buigen om deze als gewone dorpel te gebruiken.

Wat de juiste oplossing is is deze te kopen:gewone dorpel bij w&n

Heb je voor beide zijden, kost wel fors meer, maar dit is een hele goede kopie van het origineel, past uitstekend, alleen vooraan mist een hoekje, waar je spatbord vastgeschroefd wordt. Makkelijk te herstellen.

Daarnaast heb je dan het vervangingspaneel voor de onderzijde van het zijpaneel nodig, maar die is niet meer te krijgen, ook niet bij de dealer. Daarvoor kun je dan die goedkope overzetdorpel gebruiken, om je zijpaneel te repareren.

Kortom, als je de oude dorpel wilt vervangen is jou idee niet het beste, maar de goede oplossing kost veel meer geld.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by Jeroen »

Kijk, da's nuttige info. Wellicht meer kosten, maar dan zit het wel zoals het hoort. Anders wordt het toch kneitwerk en dat is in mijn ogen zonde als je zo'n klus gaat aanpakken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by uwbuurman »

Die dorpels zijn trouwens in de aanbieding bij W&N, scheelt weer 45 euro voor twee kanten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Beginner E21

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by Beginner E21 »

Bedankt voor de info! Fijn dat jullie meedenken maar ik was niet van plan de binnendorpel en dergelijk ook te vervangen want die zijn nog prima en de verstevigen in de buitedorpel ook.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by uwbuurman »

Dan praten we langs elkaar. Voor de goede orde, jij schrijft over het vervangen van de dorpel. Ik ga er vanuit dat je de buitendorpel bedoelt. Ik heb het ook over de buitendorpel, die van w&n uit mijn link. De versteviging van de kriksteun zit in de buitendorpel. Binnendorpel blijf je dan dus af.

Vervangen van je dorpel door een overzet dorpel is niet verstandig. Een overzetdorpel is zoals de naam zegt, om er overheen te zetten, de oude dorpel laat je dus zitten. Mijn advies is om dat niet te doen. Wat je wel kunt doen is om de overzet dorpel als reparatieblik te gebruiken, dus de bestaande dorpel mee te herstellen. Dan moet je echt alle roest en narigheid weghalen en dan delen van de overzetdorpel gebruiken om dat blik te vervangen.

Beter is om de dorpel weg te halen, de achterliggende binnendropen te repareren (is zeker roestig of rot op plekken...) en dan een nieuwe buitendorpel te plaatsen met een stuk onderaan je zijpaneel.

Voor de duidelijkheid, je buitendorpel begint onder de punt van je voorspatbord, uit het zicht, aan de Astijl en onder de deur zie je die aan de buitenzijde en dan achter verdwijnt hij achter het zijspatbord onder het achterste zijraam.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Beginner E21

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by Beginner E21 »

Eigenlijk zoals ik het aan de andere zijde van mijn auto ook gedaan heb?
Zie auto topic.
maar ik wilde de overzet dorpel eigenlijk gewoon gaan gebruiken als reparatie en wel al het rotte werk weghalen + binnen dorpel weer repareren.

Dus dacht ik dat die daarvoor wel geschikt was aangezien mijn andere dorpel van schmiedmann vandaanckomt en w&n toch goedkoper is..
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by marcel krol »

Hoi

Als je het dan niet zeker weet, zou ik eerst eens de rotte delen van de oude dopel weghalen. Als enkel het achterste deel rot is zou je de door jouw aanggegeven dorpel kunnen gebruiken.
Maar ik denk dat Koos gelijk gaat krijgen, immers zit 80% van de roest verborgen. En zeker als je hier mee aan de gang gaat is het wel lekker als het al voor 95% past.
Als je zoals je zelf al aangeeft, de andere dorpel al eens hebt gedaan weet je ook dat de meeste tijd zit in het pasmaken van het plaatwerk.

Groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vraagje passing reparatie dorpel.

Post by uwbuurman »

Ik heb die Schmiedmann dorpel bekeken die je hebt toegepast, maar dat lijkt me ook een overzetdorpel en geen vervangingsdorpel.

Een gewone dorpel, dus niet de overzetvariant, loopt door achter je zijscherm. Daar zit de dorpel aan de wielbak en aan het ophangpunt van je achteras, die lange pen vanuit de achterbank met de verstevigingsplaat van 2mm dik in de hoeken van je achterbankzitting. Zo'n overzet dorpel ziet er leuk uit maar als die constructie niet geekoppeld is verzwak je de structuur van je auto. Bij een 323i met voldoende vermogen en achterwielaandrijving zou ik andere keuzes maken.

Zie het deel achter het zijscherm:

Image

Image

Zie de binnenkant van de buitendorpel:

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply