Carburateur gemaakt maar nu te koop...
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Carburateur gemaakt maar nu te koop...
Helaas is mijn bmw 316 stuk gegaan. Na er zelf een weekend mee bezig geweest te zijn heb ik hem naar een garage gebracht. Nadat de regering heel veel geld wilde hebben voor een oude auto op gas heb ik de gasinstallatie eruit gehaald en loopt 'ie nu op benzine. Alleen als de auto warm is loopt ie mooi, koud loopt de bmw heel slecht en moet je met een voet gas blijven geven en met de ander remmen anders valt ie uit en het verbruik zat rond de 1 op 5, iets wat veel te hoog is.
De monteur heeft net zoals ik de hele carburateur uit elkaar gehad, alles doorgeblazen en slangetjes getest maar het probleem is er nog steeds en de monteur dacht aan een haarscheur in de carburateur.
Einde verhaal dus... Een nieuwe pierburg 2b4 kost 1400 euro en dat is echt meer dan 10 keer te duur.
Heeft er iemand toevallig nog een goede gebruikte carburateur liggen? Het hoeft van mij niet per se een pierburg te zijn maar wel eentje die past en werkt voor niet teveel geld (ik ben een student). en wil de oude , waarschijnlijk kapotte best ruilen. Of suggesties wat voor carburateur er dan op kan? (ik ben niet per se op zoek naar hoge snelheid maar vooral naar een werkende auto.) Ik heb verhalen gehoord over webers?
Ter specificatie het gaat om een bmw 316 automaat uit 1981 waar nu een pierburg 2b4 opzit...
alvast hartstikke bedankt!
De monteur heeft net zoals ik de hele carburateur uit elkaar gehad, alles doorgeblazen en slangetjes getest maar het probleem is er nog steeds en de monteur dacht aan een haarscheur in de carburateur.
Einde verhaal dus... Een nieuwe pierburg 2b4 kost 1400 euro en dat is echt meer dan 10 keer te duur.
Heeft er iemand toevallig nog een goede gebruikte carburateur liggen? Het hoeft van mij niet per se een pierburg te zijn maar wel eentje die past en werkt voor niet teveel geld (ik ben een student). en wil de oude , waarschijnlijk kapotte best ruilen. Of suggesties wat voor carburateur er dan op kan? (ik ben niet per se op zoek naar hoge snelheid maar vooral naar een werkende auto.) Ik heb verhalen gehoord over webers?
Ter specificatie het gaat om een bmw 316 automaat uit 1981 waar nu een pierburg 2b4 opzit...
alvast hartstikke bedankt!
Last edited by hen123drik on Tue Apr 01, 2014 6:29 pm, edited 2 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Carburateur stuk
Waar woon je ergens? We hebben in het zuiden van het land onze carburateur-goeroe Peter zitten die wellicht wat meer hulp kan bieden. Met name de 2B4 is niet een enorme probleemcarburateur. Heb je niet een zwaar lekkende voetpakking of inlaatspruitstuk? Compressie al eens gemeten?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Als er een scheurtje in de carburateur zou zitten dan openbaart dit zich eigenlijk hoofdzakelijk als ze warm is omdat dan het metaal is uitgezet.
Het probleem met motoren op LPG is dat men vaak de carburateur "sloopt" vanwege het schrale mengsel van LPG. Vaak draaien de motoren ook bijna niet meer op benzine dus alles verdroogt en gaat klem zitten.
Ik heb geen complete liggen en revisiesets zijn er bij BMW niet meer te krijgen. W&N levert nog wel een setje.
Het feit dat ze warm goed draait en koud niet betekent vaak dat de gehele koudstartinrichting van een 2B4 moet worden bekeken. Deze heft aardig wat zaken wat kapot kan zijn en loopt dan ook flink in de papieren om te vervangen.
Er is inderdaad een weber voor de M10 motor maar dan moet je ook zeker 300 euro uitgeven voor een goede gebruikte (als je die kan vinden).
Omschrijf precies eens van koude start af wat er gebeurt?
Het probleem met motoren op LPG is dat men vaak de carburateur "sloopt" vanwege het schrale mengsel van LPG. Vaak draaien de motoren ook bijna niet meer op benzine dus alles verdroogt en gaat klem zitten.
Ik heb geen complete liggen en revisiesets zijn er bij BMW niet meer te krijgen. W&N levert nog wel een setje.
Het feit dat ze warm goed draait en koud niet betekent vaak dat de gehele koudstartinrichting van een 2B4 moet worden bekeken. Deze heft aardig wat zaken wat kapot kan zijn en loopt dan ook flink in de papieren om te vervangen.
Er is inderdaad een weber voor de M10 motor maar dan moet je ook zeker 300 euro uitgeven voor een goede gebruikte (als je die kan vinden).
Omschrijf precies eens van koude start af wat er gebeurt?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Op het moment dat ik de sleutel omdraai start ie goed maar na een paar seconden gaat ie zo belabberd lopen dat ie uitvalt. Het lijkt er dan op of dat ie op 2 of 3 cilinders loopt. Bij koud optrekken pruttelt de auto eerst, na een par meter en met volgas trekt ie ineens goed en koud loopt ie op toeren wel aardig maar heel lichtelijk hikkend. Na een kilometer of 10, dus als de motor een beetje warm wordt gaat de auto steeds beter lopen totdat de motor helemaal op temperatuur is. Dan is het hikken op toeren ook helemaal over en rijdt de auto prachtig, pakt goed op en loopt netjes (misschien iets te hard) stationair. de chockeklep werkt en de merktekens staan tegenover elkaar. Het enige wat kapot wat is het rubberen membraan waar een cilindertje met een veertje aanzit, dat rubbertje vervangen door een stukje fietsband maar dat lijkt weinig verschil te maken.
Ik woon in den bosch, dus het zuiden van nederland is niet ver weg...
Ik woon in den bosch, dus het zuiden van nederland is niet ver weg...
- Peter V.
- E21 VIP

Is dat ding wat kapot is hetgene wat door vacuum ingetrokken moet blijven en zo de gasklep terugtrekt?
Op de tekening aan de rechterzijde?
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... r_pedal_2/
Dat is ervoor om bij wegvallend toerental een klein beetje gas te geven zodat de motor niet uitvalt. Is wel een belangrijk iets.
Kom anders een keer naar Breda en dan kijken we er samen naar. Wellicht heb ik iets liggen wat het probleem oplost.
Op de tekening aan de rechterzijde?
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... r_pedal_2/
Dat is ervoor om bij wegvallend toerental een klein beetje gas te geven zodat de motor niet uitvalt. Is wel een belangrijk iets.
Kom anders een keer naar Breda en dan kijken we er samen naar. Wellicht heb ik iets liggen wat het probleem oplost.
Gr Peter V.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Hoi Peter, dat dingetje trekt in als ie loopt. Ik kom graag een keertje in breda langs om er samen naar te kijken, komend weekend eerst zelf nog een beetje prutsen maar ik zal je nog een PM sturen!
- Peter V.
- E21 VIP

Komt goed. Ik hoor het wel.hen123drik wrote:Hoi Peter, dat dingetje trekt in als ie loopt. Ik kom graag een keertje in breda langs om er samen naar te kijken, komend weekend eerst zelf nog een beetje prutsen maar ik zal je nog een PM sturen!
Gr Peter V.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Afgelopen weekend de carburateur maar eens uit elkaar gehaald (helaas geen foto's!) en ik heb geen scheuren kunnen ontdekken gelukkig. Alle vacuumcomponenten werken alleen ik had wel het idee dat ik er hard aan moest zuigen om ze te laten bewegen. Ik merkte alleen wel dat de pakkingen niet zo fantastisch meer zijn en aan de onderkant van de carburateur zat relatief veel viezigheid. Onder andere de afdichting tussen de linker vlotterkamer en 'barrel' (gedeelte waar de lucht en benzine vermengd worden, gezien vanuit de bestuurderspositie als de carb. gemonteerd zit.) vertrouw ik niet. Mijn home-made rubbertje (in een eerder post beschreven) is denk ik ook te stijf en beweegt niet genoeg heen en weer. Ik had maar een uurtje de tijd dus heb geen tijd gehad om hem letterlijk compleet uit elkaar te halen maar wat ik heb gezien stemt me positief over de staat van het huis en de lossen componenten en heb ik hopelijk in de slechte pakkingen de boosdoener gevonden. Nu heb ik alleen nog wel een pakkingsetje nodig, zelf uitknippen uit pakkingpapier is bijna niet te doen omdat het zo precies aankomt.
Binnenkort hopelijk meer goed nieuws dus!
Binnenkort hopelijk meer goed nieuws dus!
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Zo, het heeft even geduurd maar het probleem lijkt opgelost!
Een tijdje terug bij een kringloopwinkel voor een tientje een werkend ultrasoonbad gekocht van elmasonic en nadat ik de hele carburateur uitelkaar heb gehaald daar alle onderdelen in schoongemaakt. nieuwe pakkingen gemonteerd en ja hoor, het oorspronkelijke probleem is verholpen. Ik heb nu alleen wel moeite om de basisinstellingen van de CO en stationairloop te vinden. Hij staat nu veel te rijk maar loopt niet hard stationair. Ook heeft ie bij het optrekken even een seconde van twijfel of ie wil stotteren of trekken als een gek, gelukkig doet ie altijd het laatste maar die 'hik' is wel vervelend. Verbruik is ook redelijk hoog maar een stuk acceptabeler dan dat het was.
Enfin; hebben jullie een tip om het zo even wat beter af te stellen? ik heb geen CO meter. En als ik het laat doen, is dat duur als je dat bij een random garage laat doen?
(uiteindelijk wil ik het met een co meter nog mooi afstellen hoor maar voor het moment wil ik er gewoon weer even mee rijden, de afgelopen weken in een babyblauwe fiat 500 moeten gecompenseerd worden!)
edit: die pakkingsetjes op internet waren allemaal hartstikke duur(ongeveer 70 euro). De officiële bmw dealer had de complete set voor ongeveer 17 euro!
Een tijdje terug bij een kringloopwinkel voor een tientje een werkend ultrasoonbad gekocht van elmasonic en nadat ik de hele carburateur uitelkaar heb gehaald daar alle onderdelen in schoongemaakt. nieuwe pakkingen gemonteerd en ja hoor, het oorspronkelijke probleem is verholpen. Ik heb nu alleen wel moeite om de basisinstellingen van de CO en stationairloop te vinden. Hij staat nu veel te rijk maar loopt niet hard stationair. Ook heeft ie bij het optrekken even een seconde van twijfel of ie wil stotteren of trekken als een gek, gelukkig doet ie altijd het laatste maar die 'hik' is wel vervelend. Verbruik is ook redelijk hoog maar een stuk acceptabeler dan dat het was.
Enfin; hebben jullie een tip om het zo even wat beter af te stellen? ik heb geen CO meter. En als ik het laat doen, is dat duur als je dat bij een random garage laat doen?
(uiteindelijk wil ik het met een co meter nog mooi afstellen hoor maar voor het moment wil ik er gewoon weer even mee rijden, de afgelopen weken in een babyblauwe fiat 500 moeten gecompenseerd worden!)
edit: die pakkingsetjes op internet waren allemaal hartstikke duur(ongeveer 70 euro). De officiële bmw dealer had de complete set voor ongeveer 17 euro!
- Peter V.
- E21 VIP

Een complete pakkingset voor de 2B4 bij de dealer voor 17 euro? Lijkt me wat optimistisch? Komt alles van de koudstartinrichting in de juiste stand wanneer de motor op temperatuur is?
De hik kan veroorzaakt worden door een verkeerde afstelling/werking van de acceleratiepomp maar zeer zeker ook de basisafstelling. Als alles in goede werkende staat is kan je een beetje in de richting van de basis komen door de CO schroef geheel in te draaien en dan 2,5 slag uit.
De hik kan veroorzaakt worden door een verkeerde afstelling/werking van de acceleratiepomp maar zeer zeker ook de basisafstelling. Als alles in goede werkende staat is kan je een beetje in de richting van de basis komen door de CO schroef geheel in te draaien en dan 2,5 slag uit.
Gr Peter V.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Bedankt voor je snelle reactie Peter!
Het is toch echt waar, ik heb de bon nog. alleen die 2 papieren pakkingen, dus niet de voetpakking, kostten slechts 17 euro (16,nogwat).
De koudstartinrichting werkt prima, chockeklep werkt mooi en de andere elektrische componenten klikken ook als ik het stekkertje aansluit. Ik vermoed inderdaad een verkeerde afstelling van de acceleratiepomp want dat armpje met die veer (stationairtoerental?) is los geweest en was gemarkeerd met gele lak, en die lak is er nu vanaf dus die heb ik zomaar gemonteerd zonder enige referentie. Ik zal die CO nog eens een beetje verdraaien en het zo mooi mogelijk lopende krijgen op het gehoor, daarna zal ik toch naar een garage moeten voor een co meter om het precies af te stellen. Verder heb ik trouwens wel alle afstanden die afgesteld kunnen worden volgens het boekje afgesteld, alleen dat armpje met die veer en de CO zijn geen standaardwaarden voor te vinden.
Wat denken jullie trouwens dat een normaal verbruik is? ik hoop 1 op 10 te kunnen halen bij 100 km/h snelweg. zit nu rond de 1 op 7 á 1 op 8 maar ik ruik dat ie nog te rijk loopt.
Het is toch echt waar, ik heb de bon nog. alleen die 2 papieren pakkingen, dus niet de voetpakking, kostten slechts 17 euro (16,nogwat).
De koudstartinrichting werkt prima, chockeklep werkt mooi en de andere elektrische componenten klikken ook als ik het stekkertje aansluit. Ik vermoed inderdaad een verkeerde afstelling van de acceleratiepomp want dat armpje met die veer (stationairtoerental?) is los geweest en was gemarkeerd met gele lak, en die lak is er nu vanaf dus die heb ik zomaar gemonteerd zonder enige referentie. Ik zal die CO nog eens een beetje verdraaien en het zo mooi mogelijk lopende krijgen op het gehoor, daarna zal ik toch naar een garage moeten voor een co meter om het precies af te stellen. Verder heb ik trouwens wel alle afstanden die afgesteld kunnen worden volgens het boekje afgesteld, alleen dat armpje met die veer en de CO zijn geen standaardwaarden voor te vinden.
Wat denken jullie trouwens dat een normaal verbruik is? ik hoop 1 op 10 te kunnen halen bij 100 km/h snelweg. zit nu rond de 1 op 7 á 1 op 8 maar ik ruik dat ie nog te rijk loopt.
- Peter V.
- E21 VIP

Dat staafje met dat veertje heeft niets met stationair te maken maar de afstelling van de acceleratiepomp. De afstelling ervan bepaald hoeveel je inspuit. Dit moet je meten met de carb uitgebouwd en dan een aantal pompslag maken en meten. Het bepaald ook het aangrijpen van de acc. pomp vanuit stationair (de bewuste hik bijvoorbeeld kan verzuipen zijn maar ook te laat inspuiten)
Alleen de twee hoofdpakkingen voor 17 euro kan wel kloppen inderdaad maar dan heb je niet de complete set.
Het klikken van de andere componenten is leuk maar de enige die klikt is de stationairklep. Je heb nog een elektrische verrijking die naar buiten moet komen (naald) en een koelwatergestuurde klep die de bewuste opening totaal moet afsluiten, komen beiden niet in de juiste stand zal het altijd invloed hebben op de werking van de carburateur.
De CO waarde zal rond de 1,5 uitkomen (draaien ze het lekkerste op). Zeker niet lager dan 1% zetten want dan is de verbranding te mager wat weer kleppenschade kan opleveren.
Alleen de twee hoofdpakkingen voor 17 euro kan wel kloppen inderdaad maar dan heb je niet de complete set.
Het klikken van de andere componenten is leuk maar de enige die klikt is de stationairklep. Je heb nog een elektrische verrijking die naar buiten moet komen (naald) en een koelwatergestuurde klep die de bewuste opening totaal moet afsluiten, komen beiden niet in de juiste stand zal het altijd invloed hebben op de werking van de carburateur.
De CO waarde zal rond de 1,5 uitkomen (draaien ze het lekkerste op). Zeker niet lager dan 1% zetten want dan is de verbranding te mager wat weer kleppenschade kan opleveren.
Gr Peter V.
Ja die pakkingen zijn idd nog zo goed te krijgen bij de dealer, dexe heb ik zelf ook vervangen bij mijn m10 motor.
Tip voor een wellicht volgende keer: fastroadcars.co.uk
Die leveren weber replacement kits. Ideaal en helemaal passend, gewoon een vervanging en tevens is de motor feller en directer op het gas. Kost 350 euro ong.
Tip voor een wellicht volgende keer: fastroadcars.co.uk
Die leveren weber replacement kits. Ideaal en helemaal passend, gewoon een vervanging en tevens is de motor feller en directer op het gas. Kost 350 euro ong.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
Enfin, de carburateur is weer helemaal bijgesteld. Bleek inderdaad een slechte pakking te zijn en de tn-starter was vies, maar toch bedankt voor het advies. Helaas gaat ie nu, met pijn in mn hart, wel de verkoop in. ( http://link.marktplaats.nl/m794781499 ) Met de kilometers die ik de laatste tijd maak wordt het me echt te duur, helemaal nu alles op benzine is. Ik ben al overgestapt naar een frans blik (peugeot 107) maar het verschil in bouwkwaliteit is toch wel erg duidelijk. De bmw voelt gewoon solide aan. Neem bijvoorbeeld het deurslot en het dichtgooien van de deuren. Dat is bij de bmw gewoon stevig en bij die peugeot voelt het alsof je met een blikopener bezig bent om iets wat een slot moet voorstellen op te buigen. Ik kan me er echt aan ergeren dat de bouwkwaliteit van een betaalbare auto tegenwoordig zo ontzettend marginaal is. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat het nieuwe brik de 30 jaar niet eens haalt omdat er dan al vanalles afgebroken is of omdat de motor de geeft heeft gegeven terwijl die bmw gewoon oerdegelijk is. Of de stoelen, of het interieur of verhalen van nieuwe modellen die na een paar maanden al regenwater lekken...die verhalen heb ik alleen gehoord over e21's omdat die soms verroest zijn na 25-30 jaar, waar ik zelf trouwens gelukkig nooit last van gehad heb.
Enfin, bieden kan via marktplaats of stuur me een PM, de vraagprijs staat bij de advertentie en een proefritje/nadere inspectie is altijd mogelijk! Hij hoeft niet perse weg, als er niemand is die er een goede prijs voor over heeft dan gaat ie gewoon een aantal jaar de stalling in tot ie 40 jaar oud is en dan ga ik er weer mee rond rijden
.
edit: bij de advertentie op marktplaats staat het niet maar de bmw is vanuit de fabriek uitgerust met 2 elektrische spiegels en stuurbekrachtiging!
Enfin, bieden kan via marktplaats of stuur me een PM, de vraagprijs staat bij de advertentie en een proefritje/nadere inspectie is altijd mogelijk! Hij hoeft niet perse weg, als er niemand is die er een goede prijs voor over heeft dan gaat ie gewoon een aantal jaar de stalling in tot ie 40 jaar oud is en dan ga ik er weer mee rond rijden
edit: bij de advertentie op marktplaats staat het niet maar de bmw is vanuit de fabriek uitgerust met 2 elektrische spiegels en stuurbekrachtiging!
- Peter V.
- E21 VIP

Maar even zonder dollen. Waarom denk je met een 107 goedkoper te rijden? Ok het verbruik zal wat zuiniger zijn maar de rijbeleving is echt een wereld van verschil.
Onderdelen zal elkaar niet veel maken in prijzen.
Onderdelen zal elkaar niet veel maken in prijzen.
Gr Peter V.