Page 1 of 1
vliegwielbouten M20 blok
Posted: Wed Feb 26, 2014 10:19 pm
by bmw e12 e21
Ik heb de vliegwielbouten herbruikt met een beetje loctite eraan.
Nu heb ik horen zeggen dat je die nieuw moet zetten.
Klopt dit?

Re: vliegwielbouten M20 blok
Posted: Wed Feb 26, 2014 10:21 pm
by Peter V.
Het is vaak verstandig. Omdat zulke bouten moeilijk toegankelijk zijn en ze al eens op een aanhaalmoment zijn vastgezet wordt vaak geadviseerd ze te vernieuwen. De treksterkte van de bout heeft zich al eens moeten bewijzen.
Re: vliegwielbouten M20 blok
Posted: Thu Feb 27, 2014 6:39 pm
by bmw e12 e21
Alvast bedankt voor de info Peter.
Ik had dit nog gevonden:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=110780
Maar nieuwe zal natuurlijk het veiligste zijn.
Re: vliegwielbouten M20 blok
Posted: Sun Mar 02, 2014 9:26 am
by BertjeConti
Belangrijk is dat je de schroefdraad goed ontvet en de juiste loctite gebruiken.
Achter 2 van de 8 bouten staat namelijk de olie op bedrijfsdruk. En dit is wel de laatste plek waar je olielekage wilt.
Het zijn volgens mij geen rek bouten. Ik heb ze probleemloos hergebruikt.
Re: vliegwielbouten M20 blok
Posted: Sun Mar 02, 2014 9:57 am
by Peter V.
Het zijn geen rekbouten inderdaad maar door ze op aanhaalmoment te zetten zet je toch een bepaalde spanning op de bouten en die komt telkens op hetzelfde deel van de schroefdraad. Persoonlijk vind ik het dan verkeerde zuinigheid om ze te hergebruiken, vooral gezien het relatief lage bedrag t.o.v. het complete financiƫle plaatje.