Page 1 of 2
E21 315 motor upgrade
Posted: Sun Mar 16, 2014 8:55 pm
by pimmert
Heren van het goede leven!
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik verwacht dat deze nogal uiteen zal lopen, maar dat doet mijn eigen mening op het moment ook, dusja
Ik ben voor mijn 315'tje aan het kijken voor een ander motortje. Met het originele motortje wat er nu in ligt (een 1600'tje) is overigens absoluut niks mis. Hij start en loopt uitstekend en verbruikt nagenoeg niks. Volgens mij heeft het blok ook nog niet veel kilometers gemaakt (weet ik niet zeker, aangezien mijn 315 een teller bak heeft moet toerenteller en digitale klok wat volgens mij niet origineel is). Maar toch, heb de auto in eerste instantie gekocht om er van te leren en ik vind toch dat dit motortje net wat te kort komt. Overigens ben ik niet op zoek naar een race auto. Het blijft een toerautootje en ik zoek daar een motorvermogen bij ergens rond of boven de 100 pk. (heb er nu maar 75 maximaal). Ik heb zelf natuurlijk al de nodige uren rondgekeken op internet en anderen aan de tand gevoeld en daar heb ik de volgende opties uit gedestilleerd:
- een 1800 carburateur blokje (m10) mijn huidige blokje laten vervangen. De versnellingsbak e.d. laat ik gewoon zoals het is.
- een 1800 injectie blokje (en dan hint ik op loentje), ook hier wilde ik de bak en remmerij etc. onveranderd laten.
- ik heb op het internet swaps gezien met m42 1800 blokjes, de 143 pk versies, weet alleen niet wat hier de up's en down's van zijn. Weet ook niet wat dit me voor extra werk levert.
Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie doen en/of hebben jullie nog andere interessante alternatieven.
Hou er rekening mee dat ik een broekie ben, ik heb ontzettend veel geluk dat ik bij andere mag werken welke mij af en toe bij het handje kunnen nemen.
alvast bedankt !
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sun Mar 16, 2014 9:13 pm
by Wondermike
Simpelste update is gewoon een compleet blok uit een krachtigere e21. Dan heb je keuze uit de 318, 318i en 320/4.
Kunnen allemaal met je eigen bak worden aangesloten. Voor de 318i zal je een retourleiding voor de benzine moeten leggen, ophanging voor de brandstofpomp moeten maken en diverse beugeltjes moeten lassen. Beste en krachtigste keuze is dan de 320/4. Eenvoudige swap als je een compleet blok met carburateur e.d. Kan vinden.
Volgens mij ook andere downpipe nodig.
Iemand heeft op dit forum nog een 320/4 te koop voor weinig......

Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Mon Mar 17, 2014 8:15 am
by Jeroen
Dan lijkt idd ombouw naar een 320/4 ofwel 2 liter vierpitter uit een andere E21 me redelijk eenvoudig, en dan maak je tenminste een leuke sprong qua vermogen. Naar een 1.8 316 (bijv) zou max 15pk winst op kunnen leveren maar je moet maar afwachten hoeveel daarvan over is, anders moet je al aan een koprevisie etc, da's toch heel wat anders dan een blokje omhangen qua kosten.
Wil je er wat meer tijd en geld insteken zou je idd de overstap naar M42 kunnen overwegen, of naar een zescylinder. Maar dan zou ik idd zeker onderstel en remmen meenemen, stabi achter, etc. Dan wordt het wel een heel ander project. Ik houd altijd aan dat er toch altijd wel iemand is met een snellere auto dus ik hoef zelf niet het onderste uit de kan, mijn keuze zou dan idd een ander M10 blokje zijn.
Strikt volgens de wet zul je bij elke motorwijziging (als je van M10B16 afstapt) moeten omkeuren, maar met een andere M10 erin zou ik me daar nog niet heel druk om maken.
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Mon Mar 17, 2014 9:07 am
by pimmert
Bedankt jongens,
Ik zit inderdaad nog niet echt te wachten om mijn onderstel en remmerij te veranderen (misschien ooit wel schijven achter, maar dat is onafhankelijk van wat ik met mijn motor wil).
Mij lijkt het 2 liter alternatief inderdaad wel heel aantrekkelijk.
Is er iemand hier op het forum die een 2 liter m10 aanbied of mij kan wijzen naar iemand die deze aanbied?
Edit:
Wat omkeuren betreft was ik inderdaad op de hoogte. Ik wil het autootje graag gewoon netjes volgens de regels houden dus een omkeuring zal waarschijnlijk ook van toepassing worden. Wat zijn de aandachtspunten waar ik hierbij op moet letten?
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Mon Mar 17, 2014 9:12 am
by Wondermike
Ik heb een complete 320/4 te koop in het marktplaats gedeelte

Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Mon Mar 17, 2014 10:09 am
by Jeroen
Volgens mij niks geks voor de RDW. 320/4 had ook gewoon massieve remschijven (foutje op mijn specs pagina), trommels achter en geen stabi, ik verwacht daar geen problemen. Alleen wil de RDW altijd wel weten waar de motor van afkomstig is, dus als je bijv een sloper koopt, zorg dat je kopietje papieren oid hebt zodat je kunt aantonen dat het blok niet uit een gestolen auto oid komt. Maar dan nog, als je de ene M10 vervangt door de andere, ik weet niet of ik daar zelf werk van zou maken. Er moeten wel redelijk gekke dingen gebeuren wil men naar motorcode en motornummer gaan kijken.
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Mon Mar 17, 2014 9:50 pm
by pimmert
Super jongens, al deze informatie!
Zal zeker rekening houden met de papieren. Goede tip.
Wondermike, wat je 320/4 betreft, ik wil je motor wel, maar de rest mag je houden:p nee zonder dollen, je verloopt de motor niet apart begrijp ik? Heb eigenlijk geen plek om de auto uit elkaar te trekken, aangezien ik voor het werk aan mijn eigen auto al anderen lief aan moet kijken voor het lenen van een ruimte.
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Tue Mar 18, 2014 7:19 am
by Wondermike
Hoi, momenteel nog even als hele auto. Mocht dit niet binnen een redelijke termijn lukken gaat hij wel in brokken.
Ik krijg alleen maar aanvragen voor alleen de motor en de velgen

Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Tue Mar 18, 2014 7:29 am
by pimmert
Haha tja, opzich ook niet heel vreemd. Je geeft zelf al aan dat de koets ver heen is :p
Mocht je het motortje los willen verkopen, hou me dan in het achterhoofd. Ik ben zoekende ...

Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sat Nov 15, 2014 12:51 am
by daangielis
Ik zit hier met hetzelfde!
Ik heb een 315,
ik mis wat power en er scheelt wat me de elektrische choke.
Dus ik dacht er aan om een andere blok te steken.
Goede info hier!
Als ik het goed begrijp is de 2 liter vier cilinder uit een andere E21 de beste optie? Of kan je er ook een nemen uit bijv een e12?
groet!!
Daan
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sat Nov 15, 2014 10:13 am
by NDB
dag allemaal ,
kan perfect ik ben zelf bezig met een swap van een 315 naar een 320/4 me dubbele solexen en spaghetti ik zal je de foto's vanavond eens doorsturen
groetjes,
NDB
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sat Nov 15, 2014 10:53 am
by Jeroen
Leuk, we zijn benieuwd!
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sat Nov 15, 2014 8:17 pm
by NDB
dag allemaal,
hier de foto's van mijn 2 literke

ben er nog volop mee bezig!!
( de foto's zijn niet super goed van qualiteit ;p)
greettzz!!
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sat Nov 15, 2014 8:49 pm
by bmw e12 e21
Looking good!
Re: E21 315 motor upgrade
Posted: Sat Nov 15, 2014 9:12 pm
by Peter V.
Hoe ga jij de aansturing van de ontsteking doen (vervroeging/verlating)? Niet meer via vacuüm zeker? Tevens de vraag waar je de carterventilatie naartoe stuurt?
Verder een hele mooie en leuke opbouw
