Page 1 of 2

Benzinepompen en benzinedruk K-jetronic

Posted: Sun Apr 27, 2014 11:50 am
by bmw e12 e21
Dit is een nutttige link ivm welke benzinepomp op de k-jetronic kan.
Een porsche 924 heeft ook K-jet. 2.0i audimotor van 125pk.
Veel BOSCHnummers aanwezig:
http://www.porsche924-944.nl/924/drukpompen.html

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Posted: Sun Apr 27, 2014 7:19 pm
by bmw e12 e21
Ik heb net mijn benzinepompen nagekeken. Toen ik mijn e21 323i kocht stak er een 0 580 254 980 onder.
Enkele jaren geleden had ik voor 45euro een nieuwe BOSCH 0 580 254 909 gekocht die er nu onderstaat. Hetgeen OK is volgens de tabel van bijgevoegde link.
Het enige vreende vind ik dat de pomp ''maar'' 5bar levert. Ik dacht dat dat met K-jet 6bar moest zijn.
Wat is jullie mening hieromtrent?

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Posted: Tue Apr 29, 2014 6:33 pm
by bmw e12 e21
Niemand een idee of die 5bar pomp druk genoeg levert?

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Posted: Tue Apr 29, 2014 6:45 pm
by Jeroen
FF gegraven in het werkplaatshandboek. Als ik het goed heb begrepen is de toelaatbare druk op het systeem 4,5-5,2 Bar en de openingsdruk voor de injectoren 3,3 Bar. Dan zit je volgens mij prima!

Re: Types benzinepompen K-jetronic

Posted: Tue Apr 29, 2014 8:37 pm
by bmw e12 e21
Bedankt Jeroen! :thnx

benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 9:42 pm
by bmw e12 e21
Heb een probleempje met de benzinepomp(new bosch). Ik ben mijn 323i e21 aan het opbouwen.
Image
Als ik contact op zet gaat ze soms aan, soms niet.
En ze zoemt fel.
Soms gaat ze niet aan, en 1 keer op 2 als ik dan licht opzet gaat ze draaien.
Soms valt ze stil, maar zoemt fel.

Die moet toch altijd draaien met contact op, niet?
of heeft ze te weinig tegendruk?

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 10:05 pm
by baur21
Pomp draait alleen als er ook een puls van de ontsteking op staat. het relais is zo gemaakt dat als de ontsteking uitvalt de pomp stopt.
Dus alleen tijdens het starten zal de pomp draaien. soms tijdens het op contact zetten kan het relais even inkomen tot de elektronica klaar is en wacht op de ontstekingspuls.

Groetjes Jan

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 10:17 pm
by Jeroen
Klopt helemaal wat Jan zegt, hij draait zeker niet permanent als het alleen contact aan staat hoor, dan heb je 'm nl ook nog niet nodig...

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 10:19 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de snelle respons Jan en Jeroen! :thnx
Het kan dus toch dat soms met cotact opzetten ze draait en soms niet?
Men bakje was al aardig gevuld met benzine zonder te starten.

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 10:25 pm
by Thegs
Het heeft volgens mij te maken met de druk die aanwezig is in de aanvoerleiding. Mijne pompt altijd heel even bij het op contact zetten na lang stil gestaan te hebben. Maar heeft hij net gelopen gebeurd dat ook al niet eens. Dan gaat te pomp pas lopen bij starten.

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 10:27 pm
by Jeroen
Klopt. Het komt op mij ook altijd wat onlogisch over, de ene keer draait de pomp wel even, de andere keer niet. Altijd gedacht dat het was om het brandstofsysteem op druk te brengen maar waarom dan niet altijd, een drukgever kent 'ie niet tenslotte. Als 'ie straks maar start, dat is het belangrijkste!

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Mon May 05, 2014 10:34 pm
by bmw e12 e21
Wat me nog opviel was dat de pomp een fel zoemend geluid maakt, veeeel feller als de m535i. of is dat omdat er geen tegendruk is?
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Re: benzinepomp 323i e21

Posted: Tue May 06, 2014 11:58 am
by uwbuurman
of er zit lucht in, dan valt er niets aan te zuigen...

BENZINEDRUK e21 323i K-jet

Posted: Wed Jun 04, 2014 11:00 pm
by bmw e12 e21
Dag Mannen,

Ik heb men metertjes aan het werken.
Benzinedruk wordt voor spinnekop gemeten
Als ik gewoon contact op zet geeft hij benzinedruk 2.2bar. Zie:
Image
Bij draaiende motor ongeveer 4.8bar. Zie:
Image
Is het normaal dat de benzinedruk terug loopt van +/-5bar naar 2.2 baij afzetten motor?
Houd de drukaccumulator ht geheel op 2.2 bar? Heeft iemand daar gegevens van?

Alvast bedankt

Re: BENZINEDRUK e21 323i K-jet

Posted: Wed Jun 04, 2014 11:26 pm
by Jeroen
Ligt er even aan waar je alles gaat meten. Zie ook een van je eerdere draadjes (wellicht is het handig om even wat dingen bij elkaar te houden in plaats van inmiddels 3 of 4 draadjes over benzinedruk van jou) hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=22213

4.8-5.2 Baur vanaf de pomp is normaal, en iedere vorm van restdruk is prima, dan loopt er niks terug toch? Op Motronic systemen en na langer stilstaan zal het naar 0.5-1.0 bar kunnen dalen, geen probleem, druk betekent dat er iig brandstof blijft staan en da's meer dan zat. Zodra je start heb je weer volle druk.