Page 1 of 2
10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Sun May 25, 2014 4:30 pm
by bmw e12 e21
Sinds een week heb ik een probleempje met de e12 M535i.
Bij volledig koude start start hij meteen maar loopt hij een 10-tal sec slecht(net of hij op 3 poten loopt, reageert bijna niet op gasgeven dan). Dan loopt hij plots weer normaal.
Als ik er dan mee rijd en laat hem 4-tal uurtjes staan en weer vertrek is het probleem er niet.
Start ik hem de dag erna is het probleempje er weer.
Misschien hebben de e21 ALPINA 2.8 B6 eigenaars daar ervaring mee? Die heeft namelijk ook L-jetronic met M30 blok.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Sun May 25, 2014 5:09 pm
by 323baur
Luchtschuif? Meestal is dat de bron. Bij koude start draait ze wel op de extra benzine, maar daarna op default omdat de luchtschuif vast zit.
Theorie wellicht, maar ik zou hier beginnen. (remmenreiniger doet wonderen).
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Sun May 25, 2014 6:22 pm
by Wondermike
Ik vermoed ook de extra luchtschuif dus +1
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Sun May 25, 2014 6:25 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor het meedenken.
Dus gewoon demonteren en aan beide kanten remmenreiniger in het gat spuiten?
Anders heb ik nog een nieuwe luchtschuif van een e21 323i liggen, maar die zal wel niet voldoen...
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Sun May 25, 2014 6:27 pm
by 323baur
ff checken in de ETK, maar ik vermoed dat die immer het zelfde zijn.
't Is geen rakettechnologie..
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Sun May 25, 2014 6:45 pm
by Wondermike
Mijn 525i heeft er ook 1 maar loopt niet goed op die van een 323i. Nummers zijn ook verschillend.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Mon May 26, 2014 9:06 am
by Jeroen
Kun je slecht lopen wat duidelijker definiƫren? Hakkelend, laag in toeren, overslaan? De extra luchtschuif is zeker hoofdverdachte, maar dan zou je ook geen verhoogd stationair toerental hebben bij koude motor, klopt dat?
En het probleem doet zich uitsluitend de eerste 10 sec voor? Alleen stationair? Daarna rijdt de auto ook goed? Kan namelijk ook nog zijn dat je brandstofdruk niet behouden wordt, brandstof loopt na geruime tijd stilstaan terug de tank in en het duurt na stilstand een tijd voordat er weer volop brandstof is.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Mon May 26, 2014 9:40 am
by uwbuurman
Snel weg doen, dat olielekkende ding. Ik haal m wel op, geef je nog 500 euro toe ook....
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Mon May 26, 2014 10:20 pm
by bmw e12 e21
Hij draait op een paar poten zou je zeggen.
Start direct, maar draait zeer slecht(stationair, bij gasgeven wil hij bijna niet in toeren klimmen door slechte loop), toerental rond de 500tr. Na 10tal sec alles normaal en daarna loopt hij als altijd.
De luchtschuif heb ik gedemonteerd en was open.
Met schroevendraaier kan je het klepje zo aan de kant duwen, dus hangt niet vast.
Dit zijn mijn hoofdverdachten:

Peter_p(e24) denkt mss ook benzine pomp.
Wat denken julllie?
Morgen moet ik het eens beekijken, ik ga starten met de temperatuur/tijd(8sec) schakelaar.
Als ik hem verkoop ben ik tevreden met een voorschotje van 2procent(500euro) Koos.

Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Tue May 27, 2014 8:10 am
by Jeroen
Maar wordt die schuif ook bediend bij de koude start? Komt er 12V op en beweegt de klep ook? Komt vaak genoeg voor dat er geen stroom op staat, of dat de inwendige spoel is doorgebrand waardoor de klep niet elektrisch versteld wordt.
Miss dat iemand dat kan bevestigen, hoort die klep in ruststand open of dicht te staan, ik dacht dicht? Stel dat de klep altijd open staat en je hebt 'm in die stand afgesteld staan, dan krijg je nooit een verhoogd stationair toerental en dus ook maar ten dele de verrijking bij koude motor.
Als dat allemaal prima werkt dan kun je idd op zoek gaan naar evt verlies van brandstofdruk zoals reeds aangegeven. Volgens mij hebben de pompen van deze auto's een ingebouwd retourventiel en dan zou de pomp wellicht aan vervanging toe zijn.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Tue May 27, 2014 9:24 am
by Peter V.
Deze staat open. Als ze bekrachtigd wordt gaat ze dicht. Dus bij geen stroom zal ze altijd open staan.
Het is vaak dat deze dingen vast gaan zitten in gesloten stand (tenminste mijn ervaring).
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Tue May 27, 2014 9:52 am
by Jeroen
OK maar is dus wel gangbaar, maar andersom is het natuurlijk hetzelfde, als hij geen stroom krijg of de spoel is kaduuk, dan gaat 'ie ook niet sluiten. Het controleren waard.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Tue May 27, 2014 5:17 pm
by Wondermike
Is heel eenvoudig testen hoor 12 volt erop en even wachten. Sluit hij zich dan is het goed. Helemaal sluiten doen ze niet vaak meer op leeftijd maar dat hoeft niet.
Als je hem daarna een tijdje zonder stroom laat liggen is hij weer open.
De thermoschakelaar stuurt dit wel aan en kan net zo goed verdacht zijn.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Wed May 28, 2014 10:35 pm
by bmw e12 e21
Thermo tijdschakelaar heb ik reeds omgezet door een nieuwe, geen resultaat.
Reserve luchtschuif opgezet, geen resultaat.
Koudstartventiel is 2j oud, zal normaal niks aan zijn.
Ik zal Peter eens moeten vragen een digitaal benzinedrukmeter aan te sluiten op het systeem.
Re: 10-tal sec slecht lopen na koude start M90 L-jetronic
Posted: Thu May 29, 2014 12:57 pm
by bmw e12 e21
Net koudstart ventiel getest. Losgekoppeld en in een bakje laten piesen, die is dus ok.

De koelvloeistof sensor(niet tijd temp sensor, ernaast) meet bij 17graden +/-3000ohm(men 2 reserve sensoren ook).
Volgens etk moet die 2500ohm hebben bij 20graden.
Als je hem in de hand hou daald weerstand tot 2000ohm. dus ok.
Wat me net opviel: ik heb 5-tal sec gestart met afgekoppelde bobijn en volgend onderdeel was al ''aangenaam handwarm''. Is dat normaal dat die zo snel opwarmt?

Hier nog een gevonden nuttige link:
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm