Page 1 of 2

ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 04, 2014 11:11 pm
by bmw e12 e21
Vandaag was het grote moment daar, heb de 323i gestart.
Nu wou ik hem ontluchten.
Ik had de auto hiervoor 5cm hoger gezet.
Heb er maar 8l in gekregen(10.5l volgens vraagbaak) en regelmatig schroefje open gedaan aan thermostaat tijdens warmdraaien.
Daar kwam alleen koelmiddel uit.
Temperatuur is tot midden van 1/2 en 3/4 steep van koeltempmeter gegaan, dus toch wat hoog.Kachel was open(moet paneel weer verwijderen plastic bij klem om warme lucht te regelen is afgebroken. )
Ondanks dat de kraan van verwarming heel open was kwam er maar lauw warme lucht uit.
Wel zag ik dat koelmiddel terug vd radiator naar koelreservoir liep, ontlucht die dan automatisch?
Iemand tips?
Koelvloeistoftemp zou toch niet over 1/2 mogen gaan, he.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 04, 2014 11:22 pm
by Jeroen
Als je kachel slechts lauw wordt dan heb je waarschijnlijk toch geen goede circulatie, ergens een luchtbel. Dat omhoog zetten hoor ik verschillende dingen over, zelf nooit gedaan, gewoon ontluchtingsschroef los en door vullen, tijdens opwarmen evt de slangen knijpen om een evt air pocket weg te drukken en wat toeren maken. Een heel enkele keer moet je eerst eens een goede rit maken voordat je die air pocket eruit hebt, als je de temp maar in de gaten houdt.

Heb ook wel eens een air pocket in het oliesysteem meegemaakt van een M20, da's pas scary als een motor volop begint te ratelen na een oliebeurt!

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 04, 2014 11:28 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de tip Jeroen.
Moet ik me zorgen beginnen maken als de temperatuur boven 3/4 van de temperatuur schaal komt?
Dan hem beter stil leggen en laten afkoelen zeker?

Ouch, ratelen na een oliebeurt, scary!

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Thu Jun 05, 2014 12:15 am
by Jeroen
Tussen 1/2 en 3/4 zit ruwweg maar een graad of 10, alleen als je de temp verder laat oplopen en je zet 'm dan stil dan loopt de temp natuurlijk nog verder op, dus ik zou idd ca 3/4 als grens aanhouden.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Thu Jun 05, 2014 7:05 pm
by uwbuurman
Dat moet het doen inderdaad, als je luchtbel in de kachelradiator zit is een goede rit vaak handig. De thermostaat moet even een tijdje open namelijk. Zo nu en dan even het peil checken, maar pas op voor de drukopbouw.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Sat Jun 14, 2014 7:41 pm
by marcel krol
Hoi,

Even een paar keer warm draaien wil inderdaad wel eens helpen. Beetje knijpen in de slangen, beetje gas, beetje geduld en hop zo ineens kan er nog een dikke liter in. Ik heb ook wel eens bij een warme motor de vuldop open gedraaid om maar beweging in de luchtbel te krijgen door het plotselinge drukverschil, maar kijk daar mee uit je kan je lelijk verbranden.
Succes ermee, het gaat goedkomen

Groeten

Marcel

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Sun Jun 15, 2014 8:32 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de tips.
Als de motorkap erop ligt ga ik een eindje rijden.
Hopelijk schiet de luchtbel dan los.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 18, 2014 5:57 pm
by bmw e12 e21

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 18, 2014 7:07 pm
by marcel krol
Hallo,

Zijn radiateur en thermostaat in goede staat ?? Mogelijk de ontluchtingsschroef met een draaiende lauwe motor open zetten. Weet je ook zeker dat het gat volledig vrij is van de ontluchting?? De ontluchtingsset zou ik mij besparen. Het moet gewoon lukken zonder. Ik zou dan eerder in een oude thermostaat een 3mm gaatje boren om zo de circulatie op gang te brengen. Eenmaal ontlucht weer vervangen, en opnieuw ontluchten. Zo zou het gewoon moeten lukken.

Groeten

Marcel

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 18, 2014 7:28 pm
by bmw e12 e21
De radiator en de thermostaat zijn nieuw, net als alle koelslangen. Als ontluchtingsschroefje open is vloeit de koelvloeistof er gretig uit.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 18, 2014 7:32 pm
by Peter V.
Jij klaagt over een luchtbel en een kachel die lauw blijft. Ik weet bijna zeker dat het goed zit bij je maar de slangen naar de kachel zitten goed? Gaat die bewuste kraan helemaal open?

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jun 18, 2014 9:44 pm
by bmw e12 e21
Ik heb een reserve kachelkraan en heb deze open gezet. De gemonteerde staat in dezelfde openstand dus zou die goed open moeten zijn.
Hier zie je de kachel leidingen, de kraan heeft de onderste aansluitngen.
Image
Image
Image

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Wed Jul 16, 2014 3:32 pm
by Nick1984
Ik heb een setje van "Leitenberger" om te ontluchten. Hiermee zuig je eerst het systeem helemaal vacuum, en dan zuigt het systeem zich zelf vol en ben je zeker dat er nergens geen lucht meer zit. Als je het niet moest klaarkrijgen mag je het altijd komen halen, al is de afstand niet min ;) succes ermee!

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Fri Jul 18, 2014 10:31 pm
by bmw e12 e21
Bedankt Nick,

Maar ga het proberen met een goei testrit. Al moet ik eerst de spanrol terug vervangen.
Deze maakt rolgeluiden. Was nochthans nieuw.

Re: ONTLUCHTEN KOELCIRCUIT M20 e21

Posted: Fri Jul 18, 2014 11:21 pm
by Jeroen
Waar kwam die spanrol vandaan? Dat mag natuurlijk niet...