Deze komt van het engelse forum maar wil ik ook hier even vastleggen. Misschien bij anderen al bekend, maar bij mij niet. In 1982 heeft BMW wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp van het voorruitrubber waarbij ook de maat van de voorruit is veranderd: de hoogte van de voorruit is ter indicatie in het midden vergroot van ca 625mm naar 629mm toegenomen.
Ik ben er redelijk zeker van dat dit in veel gevallen de oorzaak is van het gedonder met slecht passende ruiten en rubbers, niet te vergeten lekkages!
Klopt, dat rubber schijnt te zijn ontwikkeld als voorbereiding op de e30?? Je kan hem makkelijk herkennen doordat er een staalgordel doorheen loopt, verwijderen wil haast niet en het raam gaat er eigenlijk nooit uit zonder te knappen. Ik ben ze een paar keer tegengekomen op een 83er 315. Hij is ook makkelijk te herkennen doordat de binnenkant niet glad is.
uwbuurman wrote:Ik heb een tijdje terug een gloednieuw raam met rubber en pees gekocht, alles origineel BMW. Dat zal wel bij elkaar horen neem ik aan?
Ik ken een meneer in Bangkok die een complete gordelset uit Munchen opgestuurd heeft gekregen voor een boel pecunia's, en die past niet bij elkaar. Dus controleren is zeker op z'n plaats!
Nou Koos, raam even opmeten dus.. Het rubber zie je gauw genoeg. De staalgordel is niet te missen, en hij is korrelig aan de binnenkant.
Ben nu wel benieuwd wat ze leveren, ik hoop voor je dat je een oude hebt, die met die stalen pees zijn lastig te monteren. Aan de andere kant heb jij ook al ergere dingen met je e21 overwonnen.
Jeroen wrote:Deze komt van het engelse forum maar wil ik ook hier even vastleggen. Misschien bij anderen al bekend, maar bij mij niet. In 1982 heeft BMW wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp van het voorruitrubber waarbij ook de maat van de voorruit is veranderd: de hoogte van de voorruit is ter indicatie in het midden vergroot van ca 625mm naar 629mm toegenomen.
Ik ben er redelijk zeker van dat dit in veel gevallen de oorzaak is van het gedonder met slecht passende ruiten en rubbers, niet te vergeten lekkages!
Ik heb in de rode een dikke voorruit gemonteerd in de smalle rubber, was wel wat meer prullen, maar het gaat en ze zit goed strak
Dus ik denk dat beide moeten passen normaal...
Jij hebt dus in het nieuwe "ijzeren" rubber een iets grotere "oud type" voorruit gezet? Dat zal idd lekker spannen. Zou dat bij fel bochten pakken niet kunnen resulteren in teveel spanning er op met een gebarst ruit als gevolg?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
In dat geval komt er een nieuwe ruit van de verzekering in, neem ik aan en is er een dunne . Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, de omtrek is immers hetzelfde?
uwbuurman wrote:In dat geval komt er een nieuwe ruit van de verzekering in, neem ik aan en is er een dunne . Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, de omtrek is immers hetzelfde?
De nieuwe ruiten zijn in hoogte en breedte 4mm kleiner dan de oude.
Dus is als je daar een oude insteekt....
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Jeroen wrote:Deze komt van het engelse forum maar wil ik ook hier even vastleggen. Misschien bij anderen al bekend, maar bij mij niet. In 1982 heeft BMW wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp van het voorruitrubber waarbij ook de maat van de voorruit is veranderd: de hoogte van de voorruit is ter indicatie in het midden vergroot van ca 625mm naar 629mm toegenomen.