toerenteller aansluiten op een m52b28
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): 79 nl 323i
toerenteller aansluiten op een m52b28
Ik weet niet of iemand mij er mee kan helpen maar ik krijg mijn toerenteller niet aan de gang, verder werk alles gelukkig wel.
Of is het gewoon niet mogelijk om de toerenteller op deze motor aan tesluiten ??
Of is het gewoon niet mogelijk om de toerenteller op deze motor aan tesluiten ??
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
Re: toerenteller aansluiten op een m52b28
je kunt het signaal ook gewoon van de bobine afhalen 
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Tsja maar die M52 heeft er één per cylinder, gok dat dat niet gaat werken? Voor de latere modellen kun je het signaal vaak wel van de DME afhalen maar vrees dat dat niet de juiste aansturing is voor een antieke toerenteller als in de E21?
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
Ja dat werkt voor een snelheidsmeter, maar niet voor de toerenteller...
Regards/groeten, Jeroen
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- My E21(s): '82 318i manual
't beste is even een schemaatje er bij pakken, als het goed is komt er een draadje vanaf de ECU met een signaal voor de toerenteller, helaas heb ik dat bij mn 2.7 ombouw met motronic nooit werkend gekregen....
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
Dit heb ik gedaan op 1 van de 6 maar het werkt een beetje haha hij beweegt wel als je gas geeft maar minmaal .e-einundzwanzig wrote:je kunt het signaal ook gewoon van de bobine afhalen
Het schema er bij gehad als ik mee niet vergis nummer 20 zwart maar dat werkt ook niet helaas.
Een goeie ouwe E21 toerenteller is niet zo kritisch wat betreft het signaal dat je hem geeft. Als het een beetje blokvorm heeft tussen massa en +12V is die wel tevreden. MAAR de frequentie moet wel kloppen. De toerenteller is bedoeld om te werken vanaf de bobijn die alle cylinders ontsteekt. Het signaal aftappen van het stuursignaal van één van de bobijnen van de m52 is geen gek idee maar de frequentie is hier dus maar 1/6e van wat je nodig hebt. Vandaar dat je wel beweging ziet maar heel minimaal. 6000rpm wordt 1000rpm he.
Er zit ook een regelschroefje ter ijking op het printplaatje van de toerenteller. Met de schakeling rond deze afregeling lichtjes te modificeren heb ik wel al een 4-cyl toerenteller geschikt gemaakt voor 6-cyl. Ik weet niet of het haalbaar is om hem via dit systeem 6x meer te laten aanduiden van wat hij nu doet.
Dan rest nog een bruikbaar signaal zoeken op de DME of er een stukje "adaptatie elektronica" ontwikkelen om het correct te laten werken.
Er zit ook een regelschroefje ter ijking op het printplaatje van de toerenteller. Met de schakeling rond deze afregeling lichtjes te modificeren heb ik wel al een 4-cyl toerenteller geschikt gemaakt voor 6-cyl. Ik weet niet of het haalbaar is om hem via dit systeem 6x meer te laten aanduiden van wat hij nu doet.
Dan rest nog een bruikbaar signaal zoeken op de DME of er een stukje "adaptatie elektronica" ontwikkelen om het correct te laten werken.
-
EricYellow
- Newbee
- My E21(s): 1980 320 automatic
Mocht er iemand een oplossing gevonden hebben voor dit probleem, ik zit met hetzelfde...
Krijg de toerenteller ook niet goed aan de gang op mijn M52B28TU....
Krijg de toerenteller ook niet goed aan de gang op mijn M52B28TU....
- Jeroen
- Site Admin
De afregelmogelijkheid op de printplaat zelf heeft te weinig bereik. Mogelijkheden die in mijn ogen overblijven:
- kijken of de DME een toerentellersignaal afgeeft zodat dat op te pakken is op de stekker van de DME, even spitten in Haynes, Bentley of ander werkplaatsboek voor M52 etc (bijv E36)
- electronica maken/kopen om een vermenigvuldigingsfactor van 6 in te bouwen, bijv deze: http://www.bakerelectronix.com/products_tsd/
- kijken of de DME een toerentellersignaal afgeeft zodat dat op te pakken is op de stekker van de DME, even spitten in Haynes, Bentley of ander werkplaatsboek voor M52 etc (bijv E36)
- electronica maken/kopen om een vermenigvuldigingsfactor van 6 in te bouwen, bijv deze: http://www.bakerelectronix.com/products_tsd/
Regards/groeten, Jeroen
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
ik zal er eens naar kijken , toch lastiger dan ik dachtJeroen wrote:De afregelmogelijkheid op de printplaat zelf heeft te weinig bereik. Mogelijkheden die in mijn ogen overblijven:
Het bereik van de afregeling op de printplaat is standaard idd. zeer beperkt. Zelfs om een 4-cyl. toerenteller af te regelen voor een 6-cyl motor heb ik een weerstand moeten wijzigen zodat het bereik wat ruimer werd. Geen idee of ik met dit systeem een factor 6 haal.
Als aanpassingselektronica maken/kopen uiteindelijk de enige optie blijkt, en je kan iets kopen aan een redelijke prijs (die bakerelektronix) dan moet je dat doen en niet meer denken over maken. Iets met uitvinden en warm water ...
Als aanpassingselektronica maken/kopen uiteindelijk de enige optie blijkt, en je kan iets kopen aan een redelijke prijs (die bakerelektronix) dan moet je dat doen en niet meer denken over maken. Iets met uitvinden en warm water ...
-
EricYellow
- Newbee
- My E21(s): 1980 320 automatic
Ben je toevallig al iets wijzer geworden?
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
Nee nog niet ik ben er ook niet meer meebezig geweest.EricYellow wrote:Ben je toevallig al iets wijzer geworden?
En ben een beetje bang dat ik er verlopig ook niet aan toe ga komen.
- Jeroen
- Site Admin
Lijkt me een forse aanpassing op de bestaande electronica dus zo'n kastje ertussen zal een must zijn, maar daarmee is het eigenlijk een koud kunstje zonder noemenswaardige risico's of moeilijkheidsgraad
Regards/groeten, Jeroen