Page 1 of 3

Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sat Jul 26, 2014 7:04 pm
by BertjeConti
Heb je net dat kapotte onderdeel gerepareerd of vervangen, kondigt zich weer het volgende defect aan. GRrrrr gek word ik daarvan.

Gisteren had ik het weer, voor het APK klaar maken van m'n BMW moesten de benzine leiding en meteen de middendemper vervangen worden. klusje geklaard, tijd voor een ritje om te testen of de uitlaat er rammelvrij onder hangt, merk ik dat de auto wel raar reageert bij het overrijden van bultjes, ook kleine rillen bij een viaduct geven een vreemd deinend gevoel in de auto.
Eerst denk ik nog "er zal toch geen wiel los onder zitten" ? Maar eenmaal thuis toch maar eens overal tegen de auto duwen en trekken. niks los wiel, maar wel een rechter voor demper die heel raar doet, inveren gaat prima, maar hij komt langzaam en schokkerig weer terug. e_surprised
Ik dacht altijd dat schokdempers hun werking langzaam zouden verliezen, maar dit is wel heel raar. wel inveren, maar nauwelijks meer willen uit veren.
Ik weet zeker dat het voor de vervanging van de benzine leiding en uitlaat nog niet was.

Dus alweer een volgende klus voor de boeg, wat zal het volgende defect zin dat zich aankondigt als de schokdempers vervangen zijn?
weet iemand een goed adresje voor schokdempers?
heb je hiervoor speciaal gereedschap nodig?

Overigens hangt de uitlaat er dicht en rammel vrij onder. :boogie

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sat Jul 26, 2014 7:45 pm
by uwbuurman
Sja, vervelend, maar het blijft oude meuk. Ik heb auto's gezien die pijnlijk goed en volledig zijn gerestaureerd met bijna alles vernieuwd wat vernieuwd kon worden. En daar gaan ook weer dingen aan stuk...

Van de andere kant, de dingen die je doet, Bert, daar ben je jaren vanaf!

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sat Jul 26, 2014 8:48 pm
by BertjeConti
op ebay.co.uk worden schokdempers van KYB aangeboden, ze hebben oliedempers en gasdempers, beide niet schrikbarend duur. nog geen 100 euro voor 2 dempers

deze bedoel ik:
olie:
http://www.ebay.com/itm/2x-Front-Shock- ... 4ac8dbb8fa
gas:
http://www.ebay.com/itm/2x-Front-Shock- ... 4ac8dbb8bc

geen idee of ik voor olie of gasdempers moet kiezen

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sat Jul 26, 2014 10:02 pm
by uwbuurman
Ken dat spul niet maar gevoelsmatig zou ik liever wat beters willen hebben. Dit lijkt me net wat te goedkoop voor kwaliteit. Maar ik kan het mis hebben...

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sat Jul 26, 2014 11:19 pm
by bmw e12 e21
Bert,

Dat is wel heel vervelend. Het zijn oldtimers dus kan er steeds wat stuk gaan. Maar een gegeven moment heb je er natuurlijk even genoeg van.
Een vriend van me heeft nog nieuwe oude stock originele bmw schokdempers liggen voor e12 M20 520/6.
voorste Part number: 31 32 1 112 018
achterste Part number: 33 52 1 118 051
Als je wil informeer ik eens voor de prijs en of hij ze nog heeft.

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sat Jul 26, 2014 11:30 pm
by Peter_P
Kijk ook eens naar de veer.
Ik heb het ook één keer gehad dat een schokdemper schokkerig in en uit veerde. Eigenlijk was het een gebroken veer. Hierdoor zat die bovenaan niet meer juist in de veerschotel waardoor alles een beetje scheef gedrukt werd en schokkerig liep.

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sun Jul 27, 2014 12:33 pm
by Jeroen
Met een oude auto blijf je bezig, en dan hebben we nog geluk dat we in een product van een bovengemiddelde kwaliteit rijden. Kennis heeft een tijd in een Alfa van dezelfde leeftijd gereden en dat ding rijdend houden was al bijna een dagtaak. En dan accepteerde je gewoon het feit dat de accu altijd na 3 dagen leeg was, de auto nog nooit waterdicht was geweest en dat alles na 3 jaar weer net zo hard begint te roesten.

Andere factor naast de leeftijd is wel de miereneukerigheid of netjes gezegd grote aandacht voor details wanneer we met onze auto's bezig zijn. Het moet gewoon top zijn, minder is niet goed genoeg. Dan hou je altijd wel wat, ook al zou je auto maar een jaar of 8 oud zijn.

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sun Jul 27, 2014 8:38 pm
by BertjeConti
Jeroen wrote:Met een oude auto blijf je bezig, en dan hebben we nog geluk dat we in een product van een bovengemiddelde kwaliteit rijden. Kennis heeft een tijd in een Alfa van dezelfde leeftijd gereden en dat ding rijdend houden was al bijna een dagtaak. En dan accepteerde je gewoon het feit dat de accu altijd na 3 dagen leeg was, de auto nog nooit waterdicht was geweest en dat alles na 3 jaar weer net zo hard begint te roesten.
Ja Jeroen, daar weet ik alles van, heb voor deze BMW die ik al vanaf 2001 rijdt, 5 jaar een Volvo 164 gereden, die toen 20 jaar oud was en al heel veel slechter was dan mijn BMW nu. Daarvoor was het nog veel erger, een 10 jaar oude Peugeot 304 '77, waar ik ook altijd mee bezig was, en ook van rottigheid weg heb moeten doen.
Als ik bedenk hoe de kwaliteit van die Peugeot toen was in vergelijking met de BMW, dan maakt BMW inderdaad zeker wel top kwaliteit.
Peter_P wrote:Kijk ook eens naar de veer.
Ik heb het ook één keer gehad dat een schokdemper schokkerig in en uit veerde. Eigenlijk was het een gebroken veer. Hierdoor zat die bovenaan niet meer juist in de veerschotel waardoor alles een beetje scheef gedrukt werd en schokkerig liep.
Peter, ik ben direct gaan controleren of het wellicht een gebroken veer is. Maar het is wel zeker de demper. Als ik de wagen met de garagekrik omhoog krik, komt bij elke slag het wiel even van de grond om langzaam weer verder omlaag zakken, zo erg is het met de demper.

Kom ik meteen met een nieuwe vraag, ik heb de kap op de voorpoot even bekeken die de demper op zijn plaats houdt, je zou verwachten dat deze kap inkepingen of gaten heeft om er een haaksleutel of zoiets op te zetten om hem los (maar natuurlijk ook vast) te kunnen krijgen, maar helemaal niks van dat.

kijk:
Image

en
Image

Hoe krijg is deze kap los ??
bmw e12 e21 wrote:Bert,

Dat is wel heel vervelend. Het zijn oldtimers dus kan er steeds wat stuk gaan. Maar een gegeven moment heb je er natuurlijk even genoeg van.
Een vriend van me heeft nog nieuwe oude stock originele bmw schokdempers liggen voor e12 M20 520/6.
voorste Part number: 31 32 1 112 018
achterste Part number: 33 52 1 118 051
Als je wil informeer ik eens voor de prijs en of hij ze nog heeft.
Ja, dat zou fijn zijn, alvast bedankt

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sun Jul 27, 2014 8:48 pm
by Jkoster
Ik haal ze gewoon los met een grote waterpomptang of sokkentang. ..

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Sun Jul 27, 2014 11:53 pm
by Peter_P
Dan zal toch gewoon de demper om een andere reden stuk gegaan zijn.

Normaal zitten er toch een paar gaten in die ring waar één of ander "special tool" in past. Misschien zijn ze niet meer goed zichtbaar door vet en/of vuil. De sokkentang werkt, al kunnen die dingen soms erg hard tegenwerken.

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Mon Jul 28, 2014 1:08 am
by Jeroen
Normaal gesproken zitten er in die flens twee kleine gaatjes, maar zit die flens doorgaans ook zo vast dat de sleutel die erop hoort het spontaan begeeft. Een grote waterpomptang of moordenaar op de rand zetten en je draait 'm zo los. Wel een nieuwe ring plaatsen dan!

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Mon Jul 28, 2014 8:30 pm
by BertjeConti
Nou, maar eens effe een dikke pijpentang en IMAL gescoord.
Ik wil eerst de beide kappen even los hebben voordat ik de veerpoten onder de auto uit haal (ik heb immers ook nog geen nieuwe schokdempers).

Hiermee moet het dus wel lukken?
Image

Eerst maar eens met de borstel erover en dan inspuiten met imal, dit is de rechter (defecte) zijde:
Image

Image

Al eens even geprobeert of de kap los wil, maar nee hoor geen beweging in te krijgen, dus maar een dagje (of 2) in de imal laten weken.

Linkerkant ziet er een stuk beter uit, en de kap kwam dan ook meteen los:

Image

Zag om een duitse onderdelen site een aanbieding van een paar Monroe MG971 dempers voor 140 euro (excl verzending), dat lijkt mij wel wat. wat denken jullie?

Oh ja, vrouwlief had de bmw vandaag mee en zei meteen dat er niet meer mee te rijden is.

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Mon Jul 28, 2014 8:40 pm
by Jeroen
:lol:

alle waar naar z'n geld, Monroe is geen topkwaliteit maar ook weer geen troep hoor!

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Tue Jul 29, 2014 6:25 pm
by BertjeConti
YESSSS, de IMAL heeft zijn werk gedaan, zonet kwam de kap op de defecte veerpoot wel los.

Wel handig om deze kappen alvast even een slag te lossen alvorens je de veerpoot onder de auto uit haalt. Zo'n complete auto staat toch een stuk stabieler dan een veerpoot in je bankschroef.

De nieuwe Monroe dempers zijn ook onderweg, dus ziet het ernaar uit dat we komend weekend weer kunnen rijje

Re: Hebben jullie dat nou ook?

Posted: Tue Jul 29, 2014 7:13 pm
by Jeroen
:thumbsup