motor ruil

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
peter warnaar
E21 starter
Posts: 22
Joined: Fri Apr 19, 2013 8:29 pm
My E21(s): 318i 1982

motor ruil

Post by peter warnaar »

Hoi allemaal,
Mijn vraag is: is het mogelijk om een 316 cabarateur motor blok ,
in te bouwen op de plek van een 318 injectie motorblok.
316 motorblok is volledig gereviseerd, vandaar mijn vraag.
Of moet ik te veel aanpassingen doen?
met vr gr


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: motor ruil

Post by Peter V. »

Dit is op zich niet moeilijk denk ik.

* Je moet even zien of je de electrische brandstofpomp van je 318i gebruikt.
* Verder is de aansluit van bak, uitlaat etc gelijk.
* Je radiateur is volgens mij ook te hergebruiken.
*Je zal een andere slang moeten hebben voor de vacuumaansluiting rembekrachtiging.
* Andere gaskabel.
* Meeste werk is de bedrading voor de carburateur maar als ik me niet vergis past de stekker van de motorkabelboom van de 316 gewoon.

Belangrijkere vraag is wellicht of je dit wel wilt. Misschien is het eenvoudiger om de basismotor van de 316 (ik neem aan een laat type dus de 1.8) te nemen en het injectiesysteem van de 318i te gebruiken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
peter warnaar
E21 starter
Posts: 22
Joined: Fri Apr 19, 2013 8:29 pm
My E21(s): 318i 1982

Re: motor ruil

Post by peter warnaar »

hoi

De 316 motor loopt als een zonnetje en is kurkdroog, revisie is 6 maanden geleden uitgevoerd.(motor komt uit een 316 uit 1979)
De motor van de 318 rookt, stinkt en lekt olie vandaar mijn vraag.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: motor ruil

Post by Jeroen »

Zou me niks verbazen als je gewoon het hele blok kunt gebruiken, inlaat en injectie overzetten. Alleen even aansluiting benzinepomp afdoppen. De basis is gewoon gelijk dus waarom afscheid nemen van die injectie?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: motor ruil

Post by marcel krol »

318 heeft dacht ik injectoren in de kop zitten, kun je dus niet zo overzetten op een gewoon blokje. Injectie van een 320i / 323i heeft een los stuk in het inlaattraject waar de injectoren in zitten
De druk van de elektrische pomp is waarschijnlijk te hoog, als je het carb blok wil gebruiken zou ik de vlotter vervangen en gewoon de pomp op het blok gebruiken
groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: motor ruil

Post by Jeroen »

Je hebt helemaal gelijk Marcel! Tsja ik zou starten met af te vragen

1. hoeveel er daadwerkelijk gereviseerd is aan het 316 blok. Er wordt al gauw gereviseerd blok geroepen, zelfs als er niet meer dan een paar keerringen en pakkingen zijn vervangen. Dan ga je een heleboel omgooien om erachter te komen dat het blok toch niet zo bi is wellicht.

2. wat is er precies nodig om de 318i weer fris te krijgen. Met een verse koppakking, kleppen opnieuw inslijpen en verse klepseals (complete koppakkingset dus) ben je misschien weer de man? Of lekt het onderblok op een rare plaats olie? Nokkenas al eens gecontroleerd op slijtage? Last van tikkende kleppen? Verdere problemen met het blok en de injectie?

En weleens compressie gemeten, op beide blokken? Als je met een iets grotere investering de 318i een 318i kunt laten zou ik dat zeker doen.
Regards/groeten, Jeroen
peter warnaar
E21 starter
Posts: 22
Joined: Fri Apr 19, 2013 8:29 pm
My E21(s): 318i 1982

Re: motor ruil

Post by peter warnaar »

Motor is volledig gereviseerd,met gespecialiseerde rekening van bijna 1500 euro,
Motor loopt als een zonnetje.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: motor ruil

Post by Jeroen »

Hmmm ja dat maakt 't d'r niet makkelijker op. Weet eigenlijk niet of je verder nog issues zult hebben met zo'n ombouw, zal wel meevallen. Maar wellicht idd de elekrische brandstofpomp gewoon omzeilen (aanzuig bovenop de tank gewoon doorverbinden met de vaste leiding die naar voren loopt, die ligt er zowat naast) en pomp afkoppelen, dan gebruik maken van de pomp op het blok, dan weet je zeker dat je brandstofdruk correct is lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: motor ruil

Post by marcel krol »

Hoi

Ik denk dat je met het aankoopbedrag van zo'n blokje ook het nodige aan je eigen wel kan vervangen. Bijvoorbeeld door een goede gebruikte kop te laten reviseren. Het blijft je eigen keus, maar ik zou mijn geld op de 318i motor zetten.

Groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
peter warnaar
E21 starter
Posts: 22
Joined: Fri Apr 19, 2013 8:29 pm
My E21(s): 318i 1982

Re: motor ruil

Post by peter warnaar »

Hoi Marcel,
Ik heb de complete auto met gereviceerd motorblok gekocht
voor 400 euro incl een extra setje stalen velgen(zijn als nieuw)
Motor loopt echt super en die van de 318i niet.
Vandaar mijn vraag qua mogelijkheden.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: motor ruil

Post by Jeroen »

Eens, maar de vraag van Marcel en ondergetekende is dus concreet -als alternatief- wat het kostenplaatje zou worden om je bestaande blok en injectie weer op peil te krijgen. Als dat louter of voornamelijk een koprevisie is, en die kans is er zeker, dan zou ik daar zelf altijd de voorkeur aan geven en die kosten hoeven dan helemaal niet hoog te zijn.

Maar dan moet je wel inventariseren wat er nodig is. Daar staat tegenover dat dat zeker een positieve invloed heeft op de waarde van je auto, op de prestaties en op het verbruik. En mogelijk is het nog minder werk ook omdat je niets aan hoeft te passen, als de kop niet krom is ben je met een dagje sleutelen wellicht al een heel eind. En een kromme kop komt bij een M10 niet enorm vaak voor, voornamelijk als je met een lekke koppakking of een flink temperatuurprobleem lang bent doorgereden.

Het is jouw keuze. Wij trachten een zo objectief mogelijk advies te geven op basis van de beschikbare informatie.
Regards/groeten, Jeroen
sommer
Newbee
Posts: 2
Joined: Sat Jan 03, 2015 12:27 pm
My E21(s): 80 NL 316 manual

Re: motor ruil

Post by sommer »

Ik weet dat dit misschien niet helemaal aansluit op het onderwerp.
Maar zijn er ook grote motoren of moderne motoren die in een e21 passen?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: motor ruil

Post by Peter V. »

sommer wrote:Ik weet dat dit misschien niet helemaal aansluit op het onderwerp.
Maar zijn er ook grote motoren of moderne motoren die in een e21 passen?
Als eerste welkom uiteraard. Wellicht wel leuk om je ook voor te stellen en wat foto's van je E21 erbij (vinden we altijd leuk).

Terugkomend op je vraag. Uiteraard is e.e.a. mogelijk. Op het forum worden moderne BMW motoren ingebouwd zowel benzine als diesel. In het engelse en nederlandse deel zijn er ook die een amerikaanse V8 erin leggen of een het 2.0 literblok van de Nissan. Wat je wilt kan maar alles afhankelijk hoe handig je bent of wie je kent. Het spreekt vanzelf dat bij bepaalde ombouwen er een nieuwe RDW keuring nodig is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
sommer
Newbee
Posts: 2
Joined: Sat Jan 03, 2015 12:27 pm
My E21(s): 80 NL 316 manual

Re: motor ruil

Post by sommer »

Peter V,

Top hartstikke bedankt voor antwoorden, ik kan nu zeker verder met mijn project.
Post Reply