Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29776
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
MOD: dit is een afsplitsing van een discussie die ontstond naar aanleiding van het voorsteltopic van Hans (hans-baur). Een mooie aanleiding voor een aparte discussie wellicht?
Er was al eens een enigszins vergelijkbaar topic in het Engelse gedeelte, het staat iedereen vrij om dat weer nieuw leven in te blazen natuurlijk.
...
Wat een ellende allemaal haha, vertel es wat meer over die buizenversterkers als je wilt Hans!
Er was al eens een enigszins vergelijkbaar topic in het Engelse gedeelte, het staat iedereen vrij om dat weer nieuw leven in te blazen natuurlijk.
...
Wat een ellende allemaal haha, vertel es wat meer over die buizenversterkers als je wilt Hans!
Regards/groeten, Jeroen
Re: HG-LL-26 320 baur met veel alpina spul (te koop)
Tja , de buizenversterkers ,
ben altijd al een buizen fan geweest , wie zich de antieke radio's kan herinneren , kan zich ook het mooie geluid daarvan herinneren
Ben als hobby begonnen met oude buizenradio's ( een slaapkamer vol ingericht , met schema's , nieuwe buizen , enz enz )
Toen ik zendamateur werd ( let op : geen zend piraat ) heb ik alles weggedaan om me een mooie zender te kopen .
alleen die zender heeft een bepaalde aantal watts aan uitgangsvermogen ( bij auto's heet dat pk's ) en ik was altijd al
van het opvoeren van bmw's ( webers , of 2.7 ltr met snelle nokkenas enz ) , dus die zender van mij moest op worden
opgevoerd , en het mooiste is weer , een (zend) buis . daarna :
Langzaam aan een beetje rondgekeken naar een buizen versterker voor audio , dus voor je stereo installatie thuis , en op
mp vele dure dingen gezien , tot ik eens 1 mocht lenen van mij kameraad , die had hij zelf gebouwd van spullen die
hij van mij had gekregen toen ik die slaapkamer vol spullen nog had , na een paar weken zei hij , houd hem maar , want
de dure onderdelen heb ik van jou gekregen . duzzz , so kwam ik aan mijn 1ste , met el84 in pp , en alles gemaakt om hem
in klasse A te laten spelen ( best mogelijke kwaliteit , alleen dan erg weinig vermogen , +/- 2x6 watt )
Met de juiste luidsprekers klinkt dat ding , houd je niet voor mogelijk , alleen geen vermogen , ja 2 x 6 watt .
( en die heb ik dus ook nog .... )
toen heb ik mijn eigen gebouwd , met KT 88 in PP en in klasse A met als voorversterker buis een e88cc erop
( laatste is een hoge kwaliteit buis , met weinig ruis enz )
En deze kan echte boxen aan , mijn AR-3 van Acoustic Research stuurt ie lekker aan .
oja , en die heeft een vermogen van ...... 2x 15 Watt , maar dat zijn goede watts , als je nu een vergelijkbare
moderne versterker zou kopen , zou die denk ik wel 65 watt zijn .
Maar dan kan je nog geen platen draaien , daarvoor heb ik ook een Voorversterker gemaakt , met allemaal
buizen van ronde de 2e wereld oorlog ( wel nieuwe buizen ) zoals 6sn7 en 6sl7 en AZ1 enz .
Ook deze klinkt zo mooi , het is een genot om platen te draaien , de cd's blijven vaak staan .
alleen , deze heeft 1 probleem , er zit een brom in ( te horen in zachte passages en tussen de platen )
Ik heb al veel geprobeerd , nog niet kunnen vinden ( zoiets als een rabbeltje in je bmw , je zoekt wel
en je ergert je er een beetje aan , maar der freude am farhen ? die blijft , Puur als voorbeeld , bmw die rabbelt ? )
om deze tzt ff op de werkbank te zetten , heb ik volgende gedaan :
begin dit jaar heb ik een eenvoudiger ontwerp gezocht en gevonden , die werkt met 2 buisjes ,
( terwijl die 1ste voorversterker 9 buizen heeft )
Van dat ontwerp kan je ook een printje bestellen in China , dus een printplaat besteld ,
( de 1ste pre=amp is zwevend opgebouwd , dus zoals de 1ste radio's )
en hier de onderdelen ( uitgezocht op hoge kwaliteit spullen ) gekocht , en deze staat nu te spelen .
die is nagenoeg stil , qua brom , niet 100% je mot hem echt vol open draaien om te horen .
Vanmiddag weer 9 lp's gescoord normaal 1 euro per stuk , alle 9 voor 7.50 €
nog een kleine opmerking betreffende buizen , je hebt verschillende merken , voor mezelf
ben ik weg van Philips buizen , ja uit de tijd dat ze nog goede dingen maakten .
Die klinken ( in mijn beleving ) super goed ( en dat kan je weer aan de prijzen zien )
vaak is het zo , hoe duurder een buisje , dan is er vaak ook veel vraag naar voordat een
buisje zo duur word , des te beter klinken ze vaak .
BTW , Jeroen
wij hebben in een verre verleden vaker over bmw's gehad , heb zelfs
wel een onderdelen van jou gekocht .
grt
Hans
ben altijd al een buizen fan geweest , wie zich de antieke radio's kan herinneren , kan zich ook het mooie geluid daarvan herinneren
Ben als hobby begonnen met oude buizenradio's ( een slaapkamer vol ingericht , met schema's , nieuwe buizen , enz enz )
Toen ik zendamateur werd ( let op : geen zend piraat ) heb ik alles weggedaan om me een mooie zender te kopen .
alleen die zender heeft een bepaalde aantal watts aan uitgangsvermogen ( bij auto's heet dat pk's ) en ik was altijd al
van het opvoeren van bmw's ( webers , of 2.7 ltr met snelle nokkenas enz ) , dus die zender van mij moest op worden
opgevoerd , en het mooiste is weer , een (zend) buis . daarna :
Langzaam aan een beetje rondgekeken naar een buizen versterker voor audio , dus voor je stereo installatie thuis , en op
mp vele dure dingen gezien , tot ik eens 1 mocht lenen van mij kameraad , die had hij zelf gebouwd van spullen die
hij van mij had gekregen toen ik die slaapkamer vol spullen nog had , na een paar weken zei hij , houd hem maar , want
de dure onderdelen heb ik van jou gekregen . duzzz , so kwam ik aan mijn 1ste , met el84 in pp , en alles gemaakt om hem
in klasse A te laten spelen ( best mogelijke kwaliteit , alleen dan erg weinig vermogen , +/- 2x6 watt )
Met de juiste luidsprekers klinkt dat ding , houd je niet voor mogelijk , alleen geen vermogen , ja 2 x 6 watt .
( en die heb ik dus ook nog .... )
toen heb ik mijn eigen gebouwd , met KT 88 in PP en in klasse A met als voorversterker buis een e88cc erop
( laatste is een hoge kwaliteit buis , met weinig ruis enz )
En deze kan echte boxen aan , mijn AR-3 van Acoustic Research stuurt ie lekker aan .
oja , en die heeft een vermogen van ...... 2x 15 Watt , maar dat zijn goede watts , als je nu een vergelijkbare
moderne versterker zou kopen , zou die denk ik wel 65 watt zijn .
Maar dan kan je nog geen platen draaien , daarvoor heb ik ook een Voorversterker gemaakt , met allemaal
buizen van ronde de 2e wereld oorlog ( wel nieuwe buizen ) zoals 6sn7 en 6sl7 en AZ1 enz .
Ook deze klinkt zo mooi , het is een genot om platen te draaien , de cd's blijven vaak staan .
alleen , deze heeft 1 probleem , er zit een brom in ( te horen in zachte passages en tussen de platen )
Ik heb al veel geprobeerd , nog niet kunnen vinden ( zoiets als een rabbeltje in je bmw , je zoekt wel
en je ergert je er een beetje aan , maar der freude am farhen ? die blijft , Puur als voorbeeld , bmw die rabbelt ? )
om deze tzt ff op de werkbank te zetten , heb ik volgende gedaan :
begin dit jaar heb ik een eenvoudiger ontwerp gezocht en gevonden , die werkt met 2 buisjes ,
( terwijl die 1ste voorversterker 9 buizen heeft )
Van dat ontwerp kan je ook een printje bestellen in China , dus een printplaat besteld ,
( de 1ste pre=amp is zwevend opgebouwd , dus zoals de 1ste radio's )
en hier de onderdelen ( uitgezocht op hoge kwaliteit spullen ) gekocht , en deze staat nu te spelen .
die is nagenoeg stil , qua brom , niet 100% je mot hem echt vol open draaien om te horen .
Vanmiddag weer 9 lp's gescoord normaal 1 euro per stuk , alle 9 voor 7.50 €
nog een kleine opmerking betreffende buizen , je hebt verschillende merken , voor mezelf
ben ik weg van Philips buizen , ja uit de tijd dat ze nog goede dingen maakten .
Die klinken ( in mijn beleving ) super goed ( en dat kan je weer aan de prijzen zien )
vaak is het zo , hoe duurder een buisje , dan is er vaak ook veel vraag naar voordat een
buisje zo duur word , des te beter klinken ze vaak .


BTW , Jeroen
wij hebben in een verre verleden vaker over bmw's gehad , heb zelfs
wel een onderdelen van jou gekocht .
grt
Hans
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11861
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: HG-LL-26 320 baur met veel alpina spul (te koop)
Kijk aan een echte hifi freak van het betere soort.
Tijd voor een afsplitsing van dit topic..
Er zijn namelijk meer gasten hiero die niet vies zijn van smakelijke setjes.
Zelf heb ik jaren met Audio Analyse gedraaid, ook puur Klasse A.
Alleen ging het mij te vaak stuk, en in tegenstelling tot u, mag ik het wegbrengen naar iemand die het wel kan maken..
Nu al jaren tevreden met een Rotel setup.
Samen met de MC speakers (Ut Grunn'n) is dit dik feest.
Tijd voor een afsplitsing van dit topic..
Er zijn namelijk meer gasten hiero die niet vies zijn van smakelijke setjes.
Zelf heb ik jaren met Audio Analyse gedraaid, ook puur Klasse A.
Alleen ging het mij te vaak stuk, en in tegenstelling tot u, mag ik het wegbrengen naar iemand die het wel kan maken..
Nu al jaren tevreden met een Rotel setup.
Samen met de MC speakers (Ut Grunn'n) is dit dik feest.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29776
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: HG-LL-26 320 baur met veel alpina spul (te koop)
Hier ook een klasse A adept hoor! Altijd met audio bezig geweest en ook vele jaren actief in geweest, oa bij Art Fidelity en RAF en nu nog een van de -schaars wordende- analoge audio specialisten bij Extron.
Om het even bij versterkers te houden, hier aparte monoblokjes, protypes ontwikkeld door Art Speak die voor mij een heerlijke combi vormen. Buizen drivertrap waarvoor ik door Analogue Audio Products gepaarde Svetlana 6N1P's gebruik, zware militaire kwaliteit van Russische komaf. Daarachter een transistor setup die uiteindelijk voor iets van 65W klasse A zorgt. Op deze manier heb ik de warmte en ook wel iets van de wolligheid van buis gecombineerd met de dynamiek en controle van solid state.
Heel vroegah ook wel bezig geweest met zenders bouwen (zwevend) etc maar dan idd wel als piraat of noem het 3 meter amateur haha
Om het even bij versterkers te houden, hier aparte monoblokjes, protypes ontwikkeld door Art Speak die voor mij een heerlijke combi vormen. Buizen drivertrap waarvoor ik door Analogue Audio Products gepaarde Svetlana 6N1P's gebruik, zware militaire kwaliteit van Russische komaf. Daarachter een transistor setup die uiteindelijk voor iets van 65W klasse A zorgt. Op deze manier heb ik de warmte en ook wel iets van de wolligheid van buis gecombineerd met de dynamiek en controle van solid state.
Heel vroegah ook wel bezig geweest met zenders bouwen (zwevend) etc maar dan idd wel als piraat of noem het 3 meter amateur haha
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 313
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: HG-LL-26 320 baur met veel alpina spul (te koop)
wel leuk dat er nog steeds buizen liefhebbers zijn. ben mijn elektronica tijdperk ook begonnen met het bouwen van buizenversterkers.
dat begon ook met de EL84 en later de EL34 of E34L en later EL303. Het meeste staat nog wel ergens op zolder.
Ik spaar dan ook nog altijd Philips PA buizenversterkers en alle meet app. uit die tijd
De 3meter periode hebben we ook nog volop aan mee gedaan maar dat was meer met de BLY87 en BLY90 en natuurlijk nog de BLX15
De QQB 's liggen er ook nog maar die hebben we niet meer gebruikt, de 1KV voeding met buizen staat er nog wel.
Best een leuke tijd.
dat begon ook met de EL84 en later de EL34 of E34L en later EL303. Het meeste staat nog wel ergens op zolder.
Ik spaar dan ook nog altijd Philips PA buizenversterkers en alle meet app. uit die tijd
De 3meter periode hebben we ook nog volop aan mee gedaan maar dat was meer met de BLY87 en BLY90 en natuurlijk nog de BLX15
De QQB 's liggen er ook nog maar die hebben we niet meer gebruikt, de 1KV voeding met buizen staat er nog wel.
Best een leuke tijd.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29776
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: HG-LL-26 320 baur met veel alpina spul (te koop)
Mwoah zeg ancient history, 2N2219 alpha, 2N3553, rustig draaiende BLY87 die dan een BLY90 aanstuurde, zoiets was 't denk ik. Had echt mooi gebouwd spul destijds maar allemaal verpatst in m'n studententijd nadat m'n ouders gek werden van zwiepende antennes en de RCD die steeds in de buurt was.
Naar later bleek was het de RCD te doen om een tv piraat te vangen, die -zoals ik zojuist gevonden heb- zowaar zelf op YouTube wat oud materiaal heeft geplaatst. Iedereen wist allang dat hij de zender had, maar hem vangen bleek al een stuk lastiger haha! Nostalgie, maar vooral: we worden erg oud.
Al deze vervuiling maar even verplaatsen naar een apart topic...
Naar later bleek was het de RCD te doen om een tv piraat te vangen, die -zoals ik zojuist gevonden heb- zowaar zelf op YouTube wat oud materiaal heeft geplaatst. Iedereen wist allang dat hij de zender had, maar hem vangen bleek al een stuk lastiger haha! Nostalgie, maar vooral: we worden erg oud.
Al deze vervuiling maar even verplaatsen naar een apart topic...
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11861
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Those were the days 

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 313
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Hans, als er een lichte brom in zit kan dat best aan de plaatsing van de trafo liggen. Het strooiveld zover mogelijk van de voorversterker buizen af of voor een goede afscherming tussen beide.
Jeroen; die antennes dat was toen meestal wel een probleem. zo hoog mogelijk en dan bovenin nog de rotor met nog twee antennes. totdat een Januaristorm van '78 de schoorsteen en ant. van het dak blies. Zo heb ik ook en keer gehad dat ik wat aan het knutselen was en telkens een harde tik hoorde.
met een luisterend oor opzoek gegaan totdat ik bij de zender kwam, toen voelde ik wat de oorzaak was een onweersbui die boven ons hing.
snel alles los gekoppeld en aar benden. Een paar minuten later sloeg de bliksem in op de bovengrondse leiding 300m van ons huis.
Gr. Jan
Jeroen; die antennes dat was toen meestal wel een probleem. zo hoog mogelijk en dan bovenin nog de rotor met nog twee antennes. totdat een Januaristorm van '78 de schoorsteen en ant. van het dak blies. Zo heb ik ook en keer gehad dat ik wat aan het knutselen was en telkens een harde tik hoorde.
met een luisterend oor opzoek gegaan totdat ik bij de zender kwam, toen voelde ik wat de oorzaak was een onweersbui die boven ons hing.
snel alles los gekoppeld en aar benden. Een paar minuten later sloeg de bliksem in op de bovengrondse leiding 300m van ons huis.
Gr. Jan
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29776
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Haha nog meer oude herinneringen die boven komen drijven. Die PL-259 connector losdraaien bij onweer en na elk gebruik anders kon de boel zomaar uitfikken idd.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Jeroen wrote:Haha nog meer oude herinneringen die boven komen drijven. Die PL-259 connector losdraaien bij onweer en na elk gebruik anders kon de boel zomaar uitfikken idd.
Ben ik nog zo jong of zijn jullie al zo oud

1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11861
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Oud. Maar dan heb je ook wat te vertellen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Ik verwachtte niet alleen een wijselijk antwoord, maar toevallig ook van u. 

1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Jeroen wist natuurlijk dat ik ook zou reageren. In de vroege jaren negentig had ik als student eigenlijk nog niets met auto's, maar wel met high-end audio, maar ja dat was ook niet echt betaalbaar ook al had mijn vader een winkel in consumenten elektronica. Ergens in een hoekje lagen een tweetal HF309 (Philips) blokjes, een Classe AB eindversterker met 2xEL84 en Dubbele C-kernen. De bijbehorende voorversterker (HF306) heeft de brand in 1985 niet overleeft, al had ik wel de kans hem uit de container te halen (niet gedaan, was immers net 14 jaar)
Veel later leerde, het moet begin jaren negentig geweest zijn, sloot ik die dingen aan op een voorversterker en wat ik toen hoorde overtrof mijn stoutste verwachtingen. Maar ja, amper 2x10W houdt niet over en dan komt al gauw de zoektocht naar meer vermogen. Zelfbouw was dan de enigste keuze, dus de plannetjes werden gesmeed, materialen werden gekocht, maar in de uitvoering..... speelde het financiële plaatje wel een rol.
Totdat ik voor mijn elektro technische studie in 1992/1993 een project moest doen en je raad het al, dat werd een buizenversterker. Vele uurtjes gingen daar inzitten. Uiteindelijke werd het een variant op een PP ontwerp van Rainer zur Linde, maar i.p.v een 6L6GC, de zwaardere KT88. Toen kocht je nog originele GEC's voor hfl 159,- p/st, maar als student is dat maal vier voor een PP en dat was toch wel een te grote hap uit het budget, dus dat werden (toen al) Chinese imi's. Voor de uitgangstrafo's kwam ik in contact met de excentrieke Ed de Jong en de toen nog TUE afstudeerder Guido Tent... mensen met passie, maar Ed had zich ook op een voetstuk geplaatst, maar hij had de spullen die ik nodig had (Audio Note UK uitgangstrafo's). Uiteindelijk resulteerde dat in een werkend prototype, met heel veel lessons learnt en een uitstekende beoordeling en bijbehorende studiepunten.
Eind 1993 was ik in Eindhoven en luisterde toevallig naar het afstudeer project van Guido, een single ended 300B eindversterker. Wel met Golden Dragon buizen, dus niet de WE, maar dat maakt niet uit. De indruk was heel goed. Toen wilde ik ook een SE eindversterker, maar ja student en geld. Wel ben ik begonnen met het hamsteren van NOS buizen. Bij Kent Elektronics in Zeeland kocht ik best veel; een lading GZ37 van Mullard voor een tientje per stuk, VT25's voor ietsje meer. In die tijd leerde ik ook Dick van de Merwe kennen; en dat versterkte de plannen voor een SE versterker, maar de fondsen daarvoor kreeg ik pas nadat ik was afgestudeerd. Wel had ik inmiddels een leuke verzameling NOS buizen gekocht van leveranciers als Angela Instruments, Antique Electronic Supply en Triode Electronics en in Canada zat ook zón club waar ik een viertal originele GE VT4C voor US$125 opsnorde. Moet je nu proberen?
Inmiddels had ik de lessons learnt van mijn KT88PP klasse A project verwerkt in een complete rebuild. Dat leidde tot een vereenvoudiging van het ontwerp en gebruik van betere condensatoren en elco's (Elna Cerafine en Rubycon Black Gates). Die versterker heb ik in de basis nog steeds in gebruik, al heb ik de 6027 ingangstrap medio 2008 vervangen door een long-tail fasedraaier met de 5687; die is beter in staat om de KT88 aan te sturen.
Het Single Ended project heb ik medio 1997 gestart. Eerst Tango XE60 transformatoren uit Japan laten komen, dat was een rib uit mijn lijf. Chassis is 3mm dik rood koper. Inganstrap is een choke-loaded CX326 van Cunningham (1928) en de eindbuis is de illustere RCA UX250 (1929) waar ik een behoorlijk leuk voorraadje van heb opgebouwd.

De plannen zijn om de ingangstrap aan te passen met een u-stage. De CX326 wordt dan vervangen door een RCA 5692 (red base) en een D3a als stroombron. De eindtrap blijft de RCA UX250 met de Hirata-san XE60. Helaas heb ik daar nu te weinig tijd en rust voor. Heeft deels te maken met mijn werk, oorspronkelijk een analoog ontwerper en lead-engineer, maar sinds een jaar of twee een project-manager, een positie waar helaas te veel politiek bijhoort en waarvan maar mijn collega techneuten niets van moeten hebben. Daarom vindt ik het nu leuker om met auto's bezig te zijn; al houdt ik mijn collectie van circa 500 NOS en antieke buizen (waaronder best veel Western Electric en RCA Cunningham) voor later gebruik aan.
Veel later leerde, het moet begin jaren negentig geweest zijn, sloot ik die dingen aan op een voorversterker en wat ik toen hoorde overtrof mijn stoutste verwachtingen. Maar ja, amper 2x10W houdt niet over en dan komt al gauw de zoektocht naar meer vermogen. Zelfbouw was dan de enigste keuze, dus de plannetjes werden gesmeed, materialen werden gekocht, maar in de uitvoering..... speelde het financiële plaatje wel een rol.
Totdat ik voor mijn elektro technische studie in 1992/1993 een project moest doen en je raad het al, dat werd een buizenversterker. Vele uurtjes gingen daar inzitten. Uiteindelijke werd het een variant op een PP ontwerp van Rainer zur Linde, maar i.p.v een 6L6GC, de zwaardere KT88. Toen kocht je nog originele GEC's voor hfl 159,- p/st, maar als student is dat maal vier voor een PP en dat was toch wel een te grote hap uit het budget, dus dat werden (toen al) Chinese imi's. Voor de uitgangstrafo's kwam ik in contact met de excentrieke Ed de Jong en de toen nog TUE afstudeerder Guido Tent... mensen met passie, maar Ed had zich ook op een voetstuk geplaatst, maar hij had de spullen die ik nodig had (Audio Note UK uitgangstrafo's). Uiteindelijk resulteerde dat in een werkend prototype, met heel veel lessons learnt en een uitstekende beoordeling en bijbehorende studiepunten.
Eind 1993 was ik in Eindhoven en luisterde toevallig naar het afstudeer project van Guido, een single ended 300B eindversterker. Wel met Golden Dragon buizen, dus niet de WE, maar dat maakt niet uit. De indruk was heel goed. Toen wilde ik ook een SE eindversterker, maar ja student en geld. Wel ben ik begonnen met het hamsteren van NOS buizen. Bij Kent Elektronics in Zeeland kocht ik best veel; een lading GZ37 van Mullard voor een tientje per stuk, VT25's voor ietsje meer. In die tijd leerde ik ook Dick van de Merwe kennen; en dat versterkte de plannen voor een SE versterker, maar de fondsen daarvoor kreeg ik pas nadat ik was afgestudeerd. Wel had ik inmiddels een leuke verzameling NOS buizen gekocht van leveranciers als Angela Instruments, Antique Electronic Supply en Triode Electronics en in Canada zat ook zón club waar ik een viertal originele GE VT4C voor US$125 opsnorde. Moet je nu proberen?
Inmiddels had ik de lessons learnt van mijn KT88PP klasse A project verwerkt in een complete rebuild. Dat leidde tot een vereenvoudiging van het ontwerp en gebruik van betere condensatoren en elco's (Elna Cerafine en Rubycon Black Gates). Die versterker heb ik in de basis nog steeds in gebruik, al heb ik de 6027 ingangstrap medio 2008 vervangen door een long-tail fasedraaier met de 5687; die is beter in staat om de KT88 aan te sturen.
Het Single Ended project heb ik medio 1997 gestart. Eerst Tango XE60 transformatoren uit Japan laten komen, dat was een rib uit mijn lijf. Chassis is 3mm dik rood koper. Inganstrap is een choke-loaded CX326 van Cunningham (1928) en de eindbuis is de illustere RCA UX250 (1929) waar ik een behoorlijk leuk voorraadje van heb opgebouwd.

De plannen zijn om de ingangstrap aan te passen met een u-stage. De CX326 wordt dan vervangen door een RCA 5692 (red base) en een D3a als stroombron. De eindtrap blijft de RCA UX250 met de Hirata-san XE60. Helaas heb ik daar nu te weinig tijd en rust voor. Heeft deels te maken met mijn werk, oorspronkelijk een analoog ontwerper en lead-engineer, maar sinds een jaar of twee een project-manager, een positie waar helaas te veel politiek bijhoort en waarvan maar mijn collega techneuten niets van moeten hebben. Daarom vindt ik het nu leuker om met auto's bezig te zijn; al houdt ik mijn collectie van circa 500 NOS en antieke buizen (waaronder best veel Western Electric en RCA Cunningham) voor later gebruik aan.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11861
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Ik ben aan het sparen voor een Krell ksa...
Nu nog steeds erg tevreden met de Rotel rmb1098.
Dit bakbeest van 1kw kan mijn mcs moeiteloos aansturen.
Geen pure klasse À, maar wel controle.
Leuk hè die verschillende ingangen die je kan nemen voor een beetje knap geluid.
Nu nog steeds erg tevreden met de Rotel rmb1098.
Dit bakbeest van 1kw kan mijn mcs moeiteloos aansturen.
Geen pure klasse À, maar wel controle.
Leuk hè die verschillende ingangen die je kan nemen voor een beetje knap geluid.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29776
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!
Inderdaad, zoveel leuke wegen naar genieten van muziek! Van buizentechniek weet ik hoegenaamd niets. Ik heb dan dat ene buisje in elke eindtrap, en oh ja op zolder staat nog een Grundig TK14 uit 1962. Een portable bandrecorder, voor zover 9,5 kg zo genoemd kan worden en saillant detail hij heeft wel het lichtnet nodig, maar voor die tijd portable. Geheel volgestouwd met buizen, als ik 'm weer eens tegen kom zal ik 'm weer eens aanzetten.
Vroegah als tiener sleepte ik oude tv's weg als ze op straat werden gezet en had ik zomaar gratiesss een mooie kleurentv op m'n kamertje staan, Philips chassis K8 dus ook vol met buizen. Kachel was niet nodig in de kamer en als 'ie aan ging had het hele blok minder licht. Oh ja en volgens mij heb ik toen met de tv open wel m'n portie röntgenstraling gehad hahaha.
Vroegah als tiener sleepte ik oude tv's weg als ze op straat werden gezet en had ik zomaar gratiesss een mooie kleurentv op m'n kamertje staan, Philips chassis K8 dus ook vol met buizen. Kachel was niet nodig in de kamer en als 'ie aan ging had het hele blok minder licht. Oh ja en volgens mij heb ik toen met de tv open wel m'n portie röntgenstraling gehad hahaha.
Regards/groeten, Jeroen