Bmw E21 316 1979
Bmw E21 316 1979
Hallo allen,
Kersvers eigenaar van een Bmw E21 316 bouwjaar 1979. Het is mijn eerste oldtimer en dus een soort van vuurdoop. Ik ben al jaren gepassioneerd door alles met wielen. Toch heb ik beroepshalve weinig overlap met de autowereld. Mijn kennis deed ik tot noch toe op van internet. Tegenwoordig kan je daar heel wat vinden maar wat is nu juist en wat is nu fout? Daarom schrijf ik me binnenkort in om avondlessen autotechniek te volgen. Ik hoop langzaam meer te leren en zelf wat te sleutelen aan de wagen.
Een oldtimer kopen was toch wel een hele stap. Zonder heel veel kennis ben ik de wagen gaan bekijken. De wagen was in redelijke staat. Hier en daar een plekje roest maar dat had ik wel verwacht. Mijn algemene indruk was goed. Mechanisch kon ik er weinig over zeggen. Hij startte meteen, geen blauwe rook, remmen deed hij ook. Voor mij was dat al voldoende.
Ik was vooral gecharmeerd door het interieur in combinatie met de Resedagrün kleur. Ik heb toch 2 keer gevraagd of dat wel echt het originele interieur was. Over de geschiedenis van de wagen wist de eigenaar mij het volgende te vertellen:
De man bestelde de wagen in 1978 en heeft er meer dan 1 jaar op moeten wachten. Sinds begin jaren 1990 kwam de wagen amper nog buiten. Hij werd wel nog gepoetst en regelmatig liet hij de motor draaien. Het was een basismodel zonder al te veel opties. Enkel het vinyl interieur en de metallic lak waren bijbesteld. Een radio zit er niet in. Rond 2010 moet de eigenaar de wagen verkocht hebben wegens het verlaten van zijn woning voor een rusthuis. Vervolgens is hij nog 1 maal van eigenaar gewisseld voor ik hem gekocht heb.
De wagen was compleet origineel behalve de ophanging. Er zit nu een fonkelnieuwe billstein ophanging onder. Niet origineel maar een zeer verdienstelijke upgrade.
Men doel met de wagen is om hem zo lang mogelijk bij te houden. Bijleren over de techniek en al doende wat bij te leren.
Interieur
Kersvers eigenaar van een Bmw E21 316 bouwjaar 1979. Het is mijn eerste oldtimer en dus een soort van vuurdoop. Ik ben al jaren gepassioneerd door alles met wielen. Toch heb ik beroepshalve weinig overlap met de autowereld. Mijn kennis deed ik tot noch toe op van internet. Tegenwoordig kan je daar heel wat vinden maar wat is nu juist en wat is nu fout? Daarom schrijf ik me binnenkort in om avondlessen autotechniek te volgen. Ik hoop langzaam meer te leren en zelf wat te sleutelen aan de wagen.
Een oldtimer kopen was toch wel een hele stap. Zonder heel veel kennis ben ik de wagen gaan bekijken. De wagen was in redelijke staat. Hier en daar een plekje roest maar dat had ik wel verwacht. Mijn algemene indruk was goed. Mechanisch kon ik er weinig over zeggen. Hij startte meteen, geen blauwe rook, remmen deed hij ook. Voor mij was dat al voldoende.
Ik was vooral gecharmeerd door het interieur in combinatie met de Resedagrün kleur. Ik heb toch 2 keer gevraagd of dat wel echt het originele interieur was. Over de geschiedenis van de wagen wist de eigenaar mij het volgende te vertellen:
De man bestelde de wagen in 1978 en heeft er meer dan 1 jaar op moeten wachten. Sinds begin jaren 1990 kwam de wagen amper nog buiten. Hij werd wel nog gepoetst en regelmatig liet hij de motor draaien. Het was een basismodel zonder al te veel opties. Enkel het vinyl interieur en de metallic lak waren bijbesteld. Een radio zit er niet in. Rond 2010 moet de eigenaar de wagen verkocht hebben wegens het verlaten van zijn woning voor een rusthuis. Vervolgens is hij nog 1 maal van eigenaar gewisseld voor ik hem gekocht heb.
De wagen was compleet origineel behalve de ophanging. Er zit nu een fonkelnieuwe billstein ophanging onder. Niet origineel maar een zeer verdienstelijke upgrade.
Men doel met de wagen is om hem zo lang mogelijk bij te houden. Bijleren over de techniek en al doende wat bij te leren.
Interieur
Last edited by Realix on Mon Apr 03, 2017 7:10 pm, edited 5 times in total.
-
- E21 VIP
- Posts: 211
- Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
- My E21(s): '80 320 baur
- Location: The Netherlands
Re: Bmw E21 316 1979
Welkom,
Een nette wagen, interieur ziet er ook erg fraai uit en al leuke plannen zo te horen!
Een nette wagen, interieur ziet er ook erg fraai uit en al leuke plannen zo te horen!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Wow, erg nette en onverprutste auto hoor! Temperatuurproblemen zijn nou niet echt issues van dit motortype, maar wellicht is het koelsysteem vervuild, de radiateur of de waterpomp oud? Hou 'm netjes!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11787
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Lief en leuk ding. Erg origineel zo.
Ik vind de opbouw verstralers wel gaaf om te zien hoor.
Ik vind de opbouw verstralers wel gaaf om te zien hoor.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18712
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Bmw E21 316 1979
Welkom, leuke wagen! Wel grappig dat die sticker erop zit, terwijl we de auto niet echt kennen hier.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12008
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Ziet er netjes uit. Zo houden hoor.
Wat is je bedoeling met de lichtmetalen velgen? Ik heb nog een vrij nette set 13 originele BMW spaakwielen liggen. (lijken op 13 inch alpina velgen).
Wat is je bedoeling met de lichtmetalen velgen? Ik heb nog een vrij nette set 13 originele BMW spaakwielen liggen. (lijken op 13 inch alpina velgen).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Dat had ik ook, de gedachte van "ben ik nou vergeetachtig aan het worden of?"uwbuurman wrote:Welkom, leuke wagen! Wel grappig dat die sticker erop zit, terwijl we de auto niet echt kennen hier.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Bmw E21 316 1979
Mooi!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Bmw E21 316 1979
Zal het koelsysteem eens laten leeglopen en spoelen. Nieuwe koelvloeistof erin en testen. Welke kleur moet er in? (heb nooit de verschillende kleuren koelvloeistof gesnapt, op internet is het een eeuwige discussie)Jeroen wrote:Wow, erg nette en onverprutste auto hoor! Temperatuurproblemen zijn nou niet echt issues van dit motortype, maar wellicht is het koelsysteem vervuild, de radiateur of de waterpomp oud? Hou 'm netjes!
Wel, de klassieke stalen velgen die er nu onder zitten verkopen (als iemand die nog zal willen...) en een mooi setje lichtmetalen velgen eronder, uiteraard originele.Peter V. wrote:Ziet er netjes uit. Zo houden hoor.
Wat is je bedoeling met de lichtmetalen velgen? Ik heb nog een vrij nette set 13 originele BMW spaakwielen liggen. (lijken op 13 inch alpina velgen).
Ik ben er geen fan van, zullen binnenkort te koop staan. Hopelijk is het chrome niet te veel beschadigd, of door de bumper geboord... Mocht het toch zo zijn laat ik ze staan.323baur wrote: Lief en leuk ding. Erg origineel zo.
Ik vind de opbouw verstralers wel gaaf om te zien hoor.
Tja, toch hangt hij erop hoor ik neem wel eens een foto.uwbuurman. wrote: Welkom, leuke wagen! Wel grappig dat die sticker erop zit, terwijl we de auto niet echt kennen hier.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Bmw E21 316 1979
Mooie aanleiding om even een korte write up te maken: Welke koelvloeistof? Bottom line: blauw/groen.
Stalen velgen: bewaar ze maar, voor mooie originele looks op een dag. Het gaan straks de meest schaarse velgen worden omdat iedereen ze vervangt. Als je met 13" blijft rijden vind ik 't niet eens zo'n verkeerde keuze trouwens!
Stalen velgen: bewaar ze maar, voor mooie originele looks op een dag. Het gaan straks de meest schaarse velgen worden omdat iedereen ze vervangt. Als je met 13" blijft rijden vind ik 't niet eens zo'n verkeerde keuze trouwens!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Bmw E21 316 1979
Vandaag de koelvoeistof vervangen om het warmlopen tegen te gaan. Volgens het werkplaatshandboek moet er 7.2 liter in, tot mijn verbazing kreeg ik amper 5 liter uit het koelsysteem. Geen idee waar de overige 2 liter blijft hangen...
Terug opgevuld en ontlucht, tijdens mijn eerste rondrit bleek het probleem nog exact hetzelfde te zijn. Nu viel mij ook op dat er geen warme lucht uit de ventilatie kwam ook al stond de deze op de warmste stand. Iemand een idee hoe dit komt? Ik vermoed dat het warmlopen hier mee te maken heeft gezien dit circuit ook moet openstaan om correct te ontluchten.
Edit: even een apart topic aangemaakt: viewtopic.php?f=26&t=23943&start=0
Terug opgevuld en ontlucht, tijdens mijn eerste rondrit bleek het probleem nog exact hetzelfde te zijn. Nu viel mij ook op dat er geen warme lucht uit de ventilatie kwam ook al stond de deze op de warmste stand. Iemand een idee hoe dit komt? Ik vermoed dat het warmlopen hier mee te maken heeft gezien dit circuit ook moet openstaan om correct te ontluchten.
Edit: even een apart topic aangemaakt: viewtopic.php?f=26&t=23943&start=0
Re: Bmw E21 316 1979
Ik zou zeggen kijk de waterpomp na geen verwarming uit de ventilatie duid vaak op kapotte waterpomp of vaste thermostaat etc gr sam
e21 318 79
ford mondeo 2.0 aut
you've got to roll
ford mondeo 2.0 aut
you've got to roll
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12008
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Of het kabeltje wat de kachelkraan bedient werkt niet goed meer. (komt vaker voor)
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Bmw E21 316 1979
Kabeltje was idd los gekomen, heb het terug vastgemaakt en een dot lijm tussen het klemmetje gedaan in de hoop dat het vast blijft zitten. Kachelkraan voelde ook warm aan.
-
- E21 VIP
- Posts: 976
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Bmw E21 316 1979
Welkom hier, erg leuk autootje!
Gr. Jan
Gr. Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau