Het afstellen van de BMW 315

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
keesdrost@hotmail.nl
Newbee
Posts: 9
Joined: Mon Jan 05, 2015 11:16 am
My E21(s): BMW 315 - 1983

Het afstellen van de BMW 315

Post by keesdrost@hotmail.nl »

Hallo allemaal,


Wie heeft er voor mij uitgebreide informatie over het afstellen van de BMW 315 en wil de moeite nemen om dat in dit forum uit te typen? Zou er erg mee geholpen zijn!

Als iemand een ducument heeft met informatie over het afstellen, is dat natuurlijk ook zeer welkom!
Mailen mag naar keesdrost@hotmail.nl

Bedankt!


keesdrost@hotmail.nl
Newbee
Posts: 9
Joined: Mon Jan 05, 2015 11:16 am
My E21(s): BMW 315 - 1983

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by keesdrost@hotmail.nl »

PS: Er zit een gasinstallatie + benzineinstallatie in.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by Jeroen »

Even verplaatst naar de Nederlandse technische sectie, maar welkom hier. En het zou leuk zijn als je jezelf en je auto tzt nog even voorstelt in het 4 cilinder register ook! Veel plezier hier en een antwoord is vast al onderweg, anders kan ik vanavond wel eens even kijken, recent nl over een setje Technidata (oid) gestruikeld!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by uwbuurman »

Welkom, Kees!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by Peter V. »

Welkom.

Het afstellen wordt bij jou dus tweedelig. LPG stel je af op de gasverdamper en benzine apart op de carburateur.

De 1B2 carburateur is wel eentje met wat extra aandachtspunten.
Mede hierom kan ik er weinig rechtstreeks over zeggen. Werkt alles nog zoals het hoort, welke verdamper voor LPG gebruik je etc etc.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
keesdrost@hotmail.nl
Newbee
Posts: 9
Joined: Mon Jan 05, 2015 11:16 am
My E21(s): BMW 315 - 1983

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by keesdrost@hotmail.nl »

Hallo,


Volgens m'n broer moet alles werken zoals het behoort na een juiste afstelling, aangezien alles in orde is motorisch.

Maar als de motor koud is loopt de motor op een heel laag toerental en slaat net niet af (op benzine is dat net zo.)
Als ik hem start moet ik iets gas bijgeven en even 10 seconden erop houden wil die blijven lopen zonder gas.

Als de motor warm is loopt hij iets hoger maar kan onderweg afslaan als ik de koppeling intrap en afrem.


Groet Kees
keesdrost@hotmail.nl
Newbee
Posts: 9
Joined: Mon Jan 05, 2015 11:16 am
My E21(s): BMW 315 - 1983

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by keesdrost@hotmail.nl »

Mijn broer vraagt om gegevens over het ontstekingstijdstip en gegevens over de afstelling van de carburateur en het gassysteem.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het afstellen van de BMW 315

Post by Peter V. »

OK,

Over de koude start gesproken en de eerste 10 seconden. Dit zou natuurlijk kunnen betekenen dat er toch bepaalde zaken van de automatische choke niet goed werken. Verrijkingsventiel, TN starter (koelvloeistof gestuurd), afstelling bimetaal, afstelling chokeklep opening.

Het verhaal van je warme motor kan uiteraard basisafstelling zijn maar ook zeker een vacuumlek. Slangetjes die verdroogt zijn en zeker de flexibele voet onder de carburateur zijn gevoelige zaken. verkeerde afstelling van de gasklepdemper (vacuumklep met veer die je gasklep kan opensturen).

Het afstellen van de verdamper kan ik weinig over zeggen. Vaak zijn er twee schroeven. Eentje voor het mengsel en soms voor de hoeveelheid gas in totaal.

CO afstellen voor rijden op benzine doe je met de CO schroef op de carburateur en op LPG bij de verdamper. Het stationair toerental is bij de carburateur maar kan ook zo zijn dat je voor LPG dit bij de verdamper moet doen? alles afhankelijk van welk merk en type verdamper je gebruikt.

De ontsteking is op zich simpel. Alle vacuumslangen los maken van de verdeler en dan met de lamp gericht op het inspectiegat. 25 graden bij 2300 rpm. Statisch is niet mogelijk omdat je een elektronische ontsteking heb dus die regelt dat zelf.

Ik ga hier niet de gehele afstelprocedure opschrijven want er kan zoveel niet goed staan of werken dat je veel verder afdwaalt van het mogelijke echte probleem.

Ik zou je aanraden om een vraagbaak te kopen omdat daar al vele gegevens instaan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply