Visco maakt veel lawaai
Visco maakt veel lawaai
Hallo,
De visco van mijn 323i maakt enorm veel lawaai (zoemen) en draait sneller wanneer het toerental stijgt. Is dit normaal? Is de koppeling stuk of kan dit andere redenen hebben? Hij draait altijd mooi op temperatuur.
Zie hier het filmpje: https://youtu.be/i7ZSdHiVEPI
Alvast bedankt voor de reacties!
De visco van mijn 323i maakt enorm veel lawaai (zoemen) en draait sneller wanneer het toerental stijgt. Is dit normaal? Is de koppeling stuk of kan dit andere redenen hebben? Hij draait altijd mooi op temperatuur.
Zie hier het filmpje: https://youtu.be/i7ZSdHiVEPI
Alvast bedankt voor de reacties!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Visco maakt veel lawaai
Klinkt inderdaad een beetje vreemd. Geen gescheurd blad ofzo?
So many cars, so little time
Re: Visco maakt veel lawaai
Neen, geen gescheurd blad. Het koppelstuk was afgebroken en heb dan een hele nieuwe laten plaatsen. Dus nieuwe schoep, koppeling etc. De schoep werd wel gerecupereerd van een stukkenwagen maar was en is volledig in orde.. Maar is het normaal dat deze continu draait en ook meedraait afhankelijk van het toerental?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Visco maakt veel lawaai
De visco draait altijd wel wat mee natuurlijk.
Het is niet zo dat als ze nodig is (vanwege hoge temperatuur) dat ze dan pas gaat meedraaien. Als ze gekoppeld is dan gaat ze echt met het toerental mee tot ongeveer 2800-3000 rpm. Harder niet.
Een goede visco zal zelfs bij een koude start ook eerst even meedraaien en dan ontkoppelen (kan een 20 seconden duren).
Ik hoor niets echt verontrustend hoor.
Het is niet zo dat als ze nodig is (vanwege hoge temperatuur) dat ze dan pas gaat meedraaien. Als ze gekoppeld is dan gaat ze echt met het toerental mee tot ongeveer 2800-3000 rpm. Harder niet.
Een goede visco zal zelfs bij een koude start ook eerst even meedraaien en dan ontkoppelen (kan een 20 seconden duren).
Ik hoor niets echt verontrustend hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Visco maakt veel lawaai
Boven de 3000rpm is het gezoem inderdaad weg, dus ik vermoed dat dit normaal is. Maar aan het zoemend geluid onder 3000rpm zal ik dus moeten wennen
?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Visco maakt veel lawaai
Het is natuurlijk pas de bedoeling dat de visco echt gaat meedraaien als het nodig is. Als ze niet gekoppeld is dan zul je ze eigenlijk bijna niet horen. Als ze wel gekoppeld is lijkt het wel een vliegtuig met propeller.Loers wrote:Boven de 3000rpm is het gezoem inderdaad weg, dus ik vermoed dat dit normaal is. Maar aan het zoemend geluid onder 3000rpm zal ik dus moeten wennen?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Visco maakt veel lawaai
In mijn geval is er dus wel een probleem aangezien hij ALTIJD gekoppeld is en klinkt als een vliegtuig onder 3000rpm. Waarschijnlijk zal ik dus een nieuwe koppeling moeten zoeken??
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Visco maakt veel lawaai
Een probleem is een groot woord. jouw temperatuurmeter zal bijna altijd rond het midden staan of net ervoor en met een nieuwe visco zal deze veel meer variëren. De visco komt dan in tegen 3/4 van de meter.
Die van mij heeft het ook gehad en sinds kort zit er een nieuwe op.
Jij heb een type 1 320/6 dus het oude type. Dit betekent dat jouw visco met een centrale bout vastzit op de poelie van de waterpomp. Bijna allemaal die jij nieuw kunt vinden zullen kapot zijn omdat deze visco's rechtop bewaard dienen te worden.
Ik heb de mijne omgebouwd naar type 2. Deze visco koppelingen zijn beter te vinden maar je zal je waterpomp en poelie moeten vervangen.
Lees dit maar eens:
viewtopic.php?f=24&t=23876
Die van mij heeft het ook gehad en sinds kort zit er een nieuwe op.
Jij heb een type 1 320/6 dus het oude type. Dit betekent dat jouw visco met een centrale bout vastzit op de poelie van de waterpomp. Bijna allemaal die jij nieuw kunt vinden zullen kapot zijn omdat deze visco's rechtop bewaard dienen te worden.
Ik heb de mijne omgebouwd naar type 2. Deze visco koppelingen zijn beter te vinden maar je zal je waterpomp en poelie moeten vervangen.
Lees dit maar eens:
viewtopic.php?f=24&t=23876
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Visco maakt veel lawaai
Je kunt misschien beter even naar de gefilterde/opgeruimde versie van dit topic in het technische gedeelte kijken:
viewtopic.php?f=60&t=23968
Wat meer info over oude/nieuwe type in the FAQ gedeelte:
viewtopic.php?f=38&t=13416
Basis, zoals Peter al aangaf: oude type blaast meer mee dus het geloei dat je tot 3.000 rpm ervaart zul je dan voor lief moeten nemen, daarmee zal je temp wel iets stabieler zijn dan het nieuwere type dat er later inkomt, maar dus minder onnodig meeblaast, minder koppel kost en minder slijtage op je waerpomp betekent. Anyway, lees die topics eens door en je bent helemaal op de hoogte.
viewtopic.php?f=60&t=23968
Wat meer info over oude/nieuwe type in the FAQ gedeelte:
viewtopic.php?f=38&t=13416
Basis, zoals Peter al aangaf: oude type blaast meer mee dus het geloei dat je tot 3.000 rpm ervaart zul je dan voor lief moeten nemen, daarmee zal je temp wel iets stabieler zijn dan het nieuwere type dat er later inkomt, maar dus minder onnodig meeblaast, minder koppel kost en minder slijtage op je waerpomp betekent. Anyway, lees die topics eens door en je bent helemaal op de hoogte.
Regards/groeten, Jeroen