M20 spanner distributieriem

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 191
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

M20 spanner distributieriem

Post by Guido »

Goedenmiddag,

Ik ben bezig m'n distributieriem te vervangen. Inclusief spanrol en spanveer.
De spanveer doe ik mee, omdat deze misschien wat spanning is verloren, en ik wil wel dat de riem op de juiste spanning staat.
Volgens de dealer is er maar één type veer. Evenals één type rol en riem (Z127)

Mijn vraag: de nieuwe veer is wel een centimeter korter en lijkt wat slapper.

Ik weet dat vroegguh ook wel eens de veer veranderde. Die had dan een nieuwe kleur en andere voorspanning.
Maar een hele centimeter?

Wat is jullie oordeel? De nieuwe slappe of de oude sterke?


323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Peter V. »

Ik zou de oude sterke nemen. Jouw oude is de blauwe veer?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 191
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Guido »

Nee, de nieuwe is juist de blauwe.
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009... :bag
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Peter V. »

Guido wrote:Nee, de nieuwe is juist de blauwe.
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009... :bag
OK, bij mij zit de blauwe veer erin (2011). Nu moet ik zeggen dat diegene die eruit kwam ook een blauwe was dus wellicht is er nog e.e.a. vervangen in Italië tussen 2009 en 2011.

Ik ondervind geen problemen met de spanning die de blauwe veer heeft gegeven aan de spanner/distributieriem.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 191
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Guido »

Ik ga ook voor de blauwe. De kleur past beter bij het BMW-logo :loll
De vorige, sterke veer zat er 6 jaar in.
Maar dat is maar 9.000 km. En de spanrol maakte al redelijk geluid.
Dat zou kunnen duiden op wat hoge spanning van de riem?

Ze wordt ook verwend met een nieuwe V-riem, bougies, lucht- en brandstoffilter, kleppen stellen etc..
Klepspeling was nauwelijks verlopen. Maar dat zou ook vreemd zijn in 9000km.

Heb ik straks weer een nieuwe auto!
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Jeroen »

Nieuwe spanrol sowieso controleren op speling, ik heb met diverse fabrikaten, ook OEM, al meegemaakt dat een nieuwe spanrol meer speling had op het lager dan de oude. Misschien wel het belangrijkste deeltje voor een stille distributie.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Guido
Upcoming E21 fanatic
Posts: 191
Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
My E21(s): '82 323i Polaris
Location: Netherlands

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Guido »

De nieuwe was gelukkig goed.
De oude had speling en met een slingertje, hoorde je 'gerommel'.
De nieuwe liep zacht en wat 'stroperig'. Spelingvrij.

Gelijk maar eens de motorruimte een fikse poetsbeurt gegeven.
En ingespoten met Wurth Anti-Corrosion. Speciaal voor bescherming voor o.a. motorruimtes.
Kruipt in de kleinste naadjes en plak niet te veel.
Dus geen stof laag na enige tijd. En belangrijk: alles glimt, maar ook weer niet te veel.
Tip van een restaurateur.

Morgen is m'n nieuw voorruit binnen bij de dealert. Reed al een tijdje met een scheurtje.
Gelijk maar de pees en verbindingstukje vervangen.
Nieuwe Bosch ruitenwissers (links met spoiler) en hij is weer nieuw!

Het zit tussen de oren, maar na groot onderhoud rijdt een auto altijd weer lekkerder! :launch
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Jeroen »

Met een nieuwe distributie lopen ze naar mijn gevoel ook altijd weer wat beter. Riem rekt toch wel wat op dus de ontstekingstiming zal met de jaren wellicht wat verlopen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: M20 spanner distributieriem

Post by BertjeConti »

Volgens mij rekt een riem niet op, anders zou deze in de loop van zn levensduur losser komen te staan.
De veer achter de spanrol zet de spanrol op de juiste spanning tijdens de montage van de riem. Daarom moet je de krukas ook altijd een stuk in de looprichting draaien voordat je de bouten van de spanrol vast zet. Daarna wordt de spanrol vast gezet en heeft de veer geen functie meer!!!
de positie van de spanrol is na montage dus fixed.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: M20 spanner distributieriem

Post by Christoph »

Rekken doen ze wel degelijk, zoveel zelfs dat ie een tand kan verspringen. Daarom steeds tijdig vervangen.
Leg een oude maar is op een nieuwe, scheelt meestal niet veel maar toch

Mvg
Post Reply