M20 spanner distributieriem
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 191
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
M20 spanner distributieriem
Goedenmiddag,
Ik ben bezig m'n distributieriem te vervangen. Inclusief spanrol en spanveer.
De spanveer doe ik mee, omdat deze misschien wat spanning is verloren, en ik wil wel dat de riem op de juiste spanning staat.
Volgens de dealer is er maar één type veer. Evenals één type rol en riem (Z127)
Mijn vraag: de nieuwe veer is wel een centimeter korter en lijkt wat slapper.
Ik weet dat vroegguh ook wel eens de veer veranderde. Die had dan een nieuwe kleur en andere voorspanning.
Maar een hele centimeter?
Wat is jullie oordeel? De nieuwe slappe of de oude sterke?
Ik ben bezig m'n distributieriem te vervangen. Inclusief spanrol en spanveer.
De spanveer doe ik mee, omdat deze misschien wat spanning is verloren, en ik wil wel dat de riem op de juiste spanning staat.
Volgens de dealer is er maar één type veer. Evenals één type rol en riem (Z127)
Mijn vraag: de nieuwe veer is wel een centimeter korter en lijkt wat slapper.
Ik weet dat vroegguh ook wel eens de veer veranderde. Die had dan een nieuwe kleur en andere voorspanning.
Maar een hele centimeter?
Wat is jullie oordeel? De nieuwe slappe of de oude sterke?
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M20 spanner distributieriem
Ik zou de oude sterke nemen. Jouw oude is de blauwe veer?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 191
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
Re: M20 spanner distributieriem
Nee, de nieuwe is juist de blauwe.
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009...
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009...
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M20 spanner distributieriem
OK, bij mij zit de blauwe veer erin (2011). Nu moet ik zeggen dat diegene die eruit kwam ook een blauwe was dus wellicht is er nog e.e.a. vervangen in Italië tussen 2009 en 2011.Guido wrote:Nee, de nieuwe is juist de blauwe.
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009...
Ik ondervind geen problemen met de spanning die de blauwe veer heeft gegeven aan de spanner/distributieriem.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 191
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
Re: M20 spanner distributieriem
Ik ga ook voor de blauwe. De kleur past beter bij het BMW-logo
De vorige, sterke veer zat er 6 jaar in.
Maar dat is maar 9.000 km. En de spanrol maakte al redelijk geluid.
Dat zou kunnen duiden op wat hoge spanning van de riem?
Ze wordt ook verwend met een nieuwe V-riem, bougies, lucht- en brandstoffilter, kleppen stellen etc..
Klepspeling was nauwelijks verlopen. Maar dat zou ook vreemd zijn in 9000km.
Heb ik straks weer een nieuwe auto!
De vorige, sterke veer zat er 6 jaar in.
Maar dat is maar 9.000 km. En de spanrol maakte al redelijk geluid.
Dat zou kunnen duiden op wat hoge spanning van de riem?
Ze wordt ook verwend met een nieuwe V-riem, bougies, lucht- en brandstoffilter, kleppen stellen etc..
Klepspeling was nauwelijks verlopen. Maar dat zou ook vreemd zijn in 9000km.
Heb ik straks weer een nieuwe auto!
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: M20 spanner distributieriem
Nieuwe spanrol sowieso controleren op speling, ik heb met diverse fabrikaten, ook OEM, al meegemaakt dat een nieuwe spanrol meer speling had op het lager dan de oude. Misschien wel het belangrijkste deeltje voor een stille distributie.
Regards/groeten, Jeroen
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 191
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
Re: M20 spanner distributieriem
De nieuwe was gelukkig goed.
De oude had speling en met een slingertje, hoorde je 'gerommel'.
De nieuwe liep zacht en wat 'stroperig'. Spelingvrij.
Gelijk maar eens de motorruimte een fikse poetsbeurt gegeven.
En ingespoten met Wurth Anti-Corrosion. Speciaal voor bescherming voor o.a. motorruimtes.
Kruipt in de kleinste naadjes en plak niet te veel.
Dus geen stof laag na enige tijd. En belangrijk: alles glimt, maar ook weer niet te veel.
Tip van een restaurateur.
Morgen is m'n nieuw voorruit binnen bij de dealert. Reed al een tijdje met een scheurtje.
Gelijk maar de pees en verbindingstukje vervangen.
Nieuwe Bosch ruitenwissers (links met spoiler) en hij is weer nieuw!
Het zit tussen de oren, maar na groot onderhoud rijdt een auto altijd weer lekkerder!
De oude had speling en met een slingertje, hoorde je 'gerommel'.
De nieuwe liep zacht en wat 'stroperig'. Spelingvrij.
Gelijk maar eens de motorruimte een fikse poetsbeurt gegeven.
En ingespoten met Wurth Anti-Corrosion. Speciaal voor bescherming voor o.a. motorruimtes.
Kruipt in de kleinste naadjes en plak niet te veel.
Dus geen stof laag na enige tijd. En belangrijk: alles glimt, maar ook weer niet te veel.
Tip van een restaurateur.
Morgen is m'n nieuw voorruit binnen bij de dealert. Reed al een tijdje met een scheurtje.
Gelijk maar de pees en verbindingstukje vervangen.
Nieuwe Bosch ruitenwissers (links met spoiler) en hij is weer nieuw!
Het zit tussen de oren, maar na groot onderhoud rijdt een auto altijd weer lekkerder!
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: M20 spanner distributieriem
Met een nieuwe distributie lopen ze naar mijn gevoel ook altijd weer wat beter. Riem rekt toch wel wat op dus de ontstekingstiming zal met de jaren wellicht wat verlopen?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: M20 spanner distributieriem
Volgens mij rekt een riem niet op, anders zou deze in de loop van zn levensduur losser komen te staan.
De veer achter de spanrol zet de spanrol op de juiste spanning tijdens de montage van de riem. Daarom moet je de krukas ook altijd een stuk in de looprichting draaien voordat je de bouten van de spanrol vast zet. Daarna wordt de spanrol vast gezet en heeft de veer geen functie meer!!!
de positie van de spanrol is na montage dus fixed.
De veer achter de spanrol zet de spanrol op de juiste spanning tijdens de montage van de riem. Daarom moet je de krukas ook altijd een stuk in de looprichting draaien voordat je de bouten van de spanrol vast zet. Daarna wordt de spanrol vast gezet en heeft de veer geen functie meer!!!
de positie van de spanrol is na montage dus fixed.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
Christoph
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 57
- Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
- My E21(s): groene 315 van 1982
- Location: Zichem België'
Re: M20 spanner distributieriem
Rekken doen ze wel degelijk, zoveel zelfs dat ie een tand kan verspringen. Daarom steeds tijdig vervangen.
Leg een oude maar is op een nieuwe, scheelt meestal niet veel maar toch
Mvg
Leg een oude maar is op een nieuwe, scheelt meestal niet veel maar toch
Mvg