Page 1 of 1

M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 3:48 pm
by Guido
Goedenmiddag,

Ik ben bezig m'n distributieriem te vervangen. Inclusief spanrol en spanveer.
De spanveer doe ik mee, omdat deze misschien wat spanning is verloren, en ik wil wel dat de riem op de juiste spanning staat.
Volgens de dealer is er maar één type veer. Evenals één type rol en riem (Z127)

Mijn vraag: de nieuwe veer is wel een centimeter korter en lijkt wat slapper.

Ik weet dat vroegguh ook wel eens de veer veranderde. Die had dan een nieuwe kleur en andere voorspanning.
Maar een hele centimeter?

Wat is jullie oordeel? De nieuwe slappe of de oude sterke?

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 4:25 pm
by Peter V.
Ik zou de oude sterke nemen. Jouw oude is de blauwe veer?

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 4:38 pm
by Guido
Nee, de nieuwe is juist de blauwe.
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009... :bag

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 5:14 pm
by Peter V.
Guido wrote:Nee, de nieuwe is juist de blauwe.
De oude, kleurloze is inmiddels uit 2009... :bag
OK, bij mij zit de blauwe veer erin (2011). Nu moet ik zeggen dat diegene die eruit kwam ook een blauwe was dus wellicht is er nog e.e.a. vervangen in Italië tussen 2009 en 2011.

Ik ondervind geen problemen met de spanning die de blauwe veer heeft gegeven aan de spanner/distributieriem.

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 5:56 pm
by Guido
Ik ga ook voor de blauwe. De kleur past beter bij het BMW-logo :loll
De vorige, sterke veer zat er 6 jaar in.
Maar dat is maar 9.000 km. En de spanrol maakte al redelijk geluid.
Dat zou kunnen duiden op wat hoge spanning van de riem?

Ze wordt ook verwend met een nieuwe V-riem, bougies, lucht- en brandstoffilter, kleppen stellen etc..
Klepspeling was nauwelijks verlopen. Maar dat zou ook vreemd zijn in 9000km.

Heb ik straks weer een nieuwe auto!

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 7:38 pm
by Jeroen
Nieuwe spanrol sowieso controleren op speling, ik heb met diverse fabrikaten, ook OEM, al meegemaakt dat een nieuwe spanrol meer speling had op het lager dan de oude. Misschien wel het belangrijkste deeltje voor een stille distributie.

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:28 pm
by Guido
De nieuwe was gelukkig goed.
De oude had speling en met een slingertje, hoorde je 'gerommel'.
De nieuwe liep zacht en wat 'stroperig'. Spelingvrij.

Gelijk maar eens de motorruimte een fikse poetsbeurt gegeven.
En ingespoten met Wurth Anti-Corrosion. Speciaal voor bescherming voor o.a. motorruimtes.
Kruipt in de kleinste naadjes en plak niet te veel.
Dus geen stof laag na enige tijd. En belangrijk: alles glimt, maar ook weer niet te veel.
Tip van een restaurateur.

Morgen is m'n nieuw voorruit binnen bij de dealert. Reed al een tijdje met een scheurtje.
Gelijk maar de pees en verbindingstukje vervangen.
Nieuwe Bosch ruitenwissers (links met spoiler) en hij is weer nieuw!

Het zit tussen de oren, maar na groot onderhoud rijdt een auto altijd weer lekkerder! :launch

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:33 pm
by Jeroen
Met een nieuwe distributie lopen ze naar mijn gevoel ook altijd weer wat beter. Riem rekt toch wel wat op dus de ontstekingstiming zal met de jaren wellicht wat verlopen?

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:57 pm
by BertjeConti
Volgens mij rekt een riem niet op, anders zou deze in de loop van zn levensduur losser komen te staan.
De veer achter de spanrol zet de spanrol op de juiste spanning tijdens de montage van de riem. Daarom moet je de krukas ook altijd een stuk in de looprichting draaien voordat je de bouten van de spanrol vast zet. Daarna wordt de spanrol vast gezet en heeft de veer geen functie meer!!!
de positie van de spanrol is na montage dus fixed.

Re: M20 spanner distributieriem

Posted: Wed Jul 22, 2015 7:19 pm
by Christoph
Rekken doen ze wel degelijk, zoveel zelfs dat ie een tand kan verspringen. Daarom steeds tijdig vervangen.
Leg een oude maar is op een nieuwe, scheelt meestal niet veel maar toch

Mvg