318i slecht starten en blauwe rook

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Yannickdb
Newbee
My E21(s): '82 BE 318i manual

318i slecht starten en blauwe rook

Post by Yannickdb »

Hey

Ik heb sinds kort last van blauwe rookpluimen. Het is enkel wanneer ik het gaspedaal loslaat tijdens het afrijden van een helling. Stationair of wanneer hij in toeren wordt gejaagd is er dus geen sprake van blauwe rook.

Bijkomende info is ook dat de motor er soms zeer lang over doet om aan te slaan. Na aanslaan draait hij even zeer slecht tot wanneer hij min of meer warm heeft en dan rijdt hij terug normaal. Slecht aanslaan is dus enkel bij koude motor. Heeft iemand hier al ervaring mee en zouden deze 2 problemen verband hebben met elkaar?

Compressietest is onlangs uitgevoerd en was OK voor alle cilinders. Wat raden jullie aan om te doen?

Bedankt voor jullie meningen.

bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Re: 318i slecht starten en blauwe rook

Post by bmw e12 e21 »

De blauwe rookpluimen kunnen duiden op verduurde klepsteelrubbers en/of te veel spel op klepgeleiders.

De slechte koudstart lijkt me een probleem van de Warmloopregelaar(WUR). Jeroen kan deze normaalgezien reviseren.
Zou mss ook de koudstartventiel kunnen zijn die geen brandstof geeft tijdens opwarmfase.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Yannickdb
Newbee

Post by Yannickdb »

Bedankt voor de info.

Dan zal ik dus een cilinderkoprevisie moeten overwegen?..

Ik dacht inderdaad ook in die richting. Wist niet dat Jeroen deze kon reviseren..
Is het koudstartventiel makkelijk te vervangen? Daar heb ik weinig info over.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Tsja met 30 jaar oud spul ontkom je er op een gegeven moment niet aan dat er eens wat grootschaliger werk aan komt. Wat wel scheelt is wat voor olie je gebruikt, ik zou echt 10W40 of 15W40 gebruiken, veel garages gooien tegenwoordig overal maar pisdunne 5W30 of zelfs 0W30 in en dat is vragen om blauwe rook.

Die WUR, yep die kan ik in de revisie mikken. Koudstartventiel mankeert niet vaak wat, maar je kunt hem eens demonteren, in een bakje hangen en kijken of 'ie het doet bij een koude start. Wel zorgen dat je een nieuwe pakking bij de hand hebt. Hij zit in de inlaatcollector geschroefd, gewoon even brandstofleidinkje volgen en je hebt 'm. Maar doorgaans duurt het met een defecte koudstartinjector wat langer voordat de motor aanslaat, maar daarna zou 'ie evengoed normaal moeten lopen.
Regards/groeten, Jeroen
Yannickdb
Newbee

Post by Yannickdb »

Ja dan zal ik dat inderdaad overwegen. Kan ik ergens een handleiding vinden om de demontage en montage te doen? Dat zou me al een kost besparen :) Of kennen jullie misschien adressen? Wat is er dan trouwens aan te raden om nog te vervangen als de kop eraf gaat? Voor 1tje met 230.000 km is de ketting misschien ook aan vervanging toe? Wat de olie betreft gebruik ik reeds 10w40 van Castrol.

Die WUR zou ik dan zeer graag laten reviseren.. Heb je een idee van de kostprijs en hoe dit wordt geregeld? Ik zal het koudstartventiel ook eens controleren. Aangezien hij na aanslaan nog een tijdje slecht draait zal het inderdaad wel niet dat zijn.
Yannickdb
Newbee

Post by Yannickdb »

Niemand die nog reageert... :)
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Vakantietijd! Voor een koprevisie pak je gewoon een vraagbaak of werkplaatshandboek. VIP leden hebben sowieso gratis toegang tot het volledige BMW werkplaatshjandboel in Nederlands en Engels.

Zonder enig idee van welke regio is het lastig om je een advies te geven voor adressen, geef wat meer info, wat wil je, zelf doen of een goed adres om uit te besteden, en zo ja: in welke omgeving?

WUR reviseren is normaliter 60 euro plus de kosten van retourzending. Normaal gesproken stuur je 'm op, beoordeel ik 'm eerst ivm mogelijke bijkomende kosten (meestal is dat niet het geval). Dan weet je tevoren waar je aan toe bent, maak je geld over en ga ik aan het reviseren... voor meer details stuur je me maar een PB!
Regards/groeten, Jeroen
Yannickdb
Newbee

Post by Yannickdb »

Ik zal het eens bekijken voor die werkplaatshandboeken.

Ik bevind me in België regio Hulst. Maar geef er zeker niet om om even te rijden voor een goed adresje. Graag wil ik de 2 even vergelijken. Volledig uitbesteden of enkel de cilinderkop binnengeven... Heef de distributieketting ook extra aandacht nodig tijdens zo'n werkzaamheden..?

Voor die WUR zal ik je contacteren.

Bedankt!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Distributie is in principe okee, hooguit eens kijken of de veer van de spanner niet te slap is. Maar als je koud nooit ratels hoort dan hoef je in principe niets te doen. Gewoon nokkenastandwiel voorzichtig los maken en ketting aan het voorfront wegbinden zodat deze wel netjes om de krukas blijft zitten.

Misschien dat een van onze andere zuiderburen wat suggesties heeft qua adressen?
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Yannickdb wrote:Hoi,

Heb een tijd geleden hier al eens iets over gepost. Bij deze toch nog maar eens opnieuw lanceren.

De motor slaat ongelooflijk slecht aan bij koude start. Niet bij extreem koude temperaturen, als hij gewoon een tijd heeft stilgestaan duurt het veel te lang om aan te slaan. Als hij uiteindelijk aanslaat draait hij nog enkele minuten zeer slecht (soms op 3 cilinders, slechte gasrespons, gesputter). Nadat de motor een tijdje gedraaid heeft loopt hij perfect en slaat hij ook direct aan. Tijdens het lange starten hoor ik soms een kleine plof in de uitlaat.

De bougiekabels, bougie's, stroomverdeler en bobijn zijn nog geen 2 jaar geleden vervangen. De compressie is niet zolang geleden gemeten en is ook goed.
Heb al dingen gelezen over de WUR maar deze ziet er vrij nieuw uit. Zou het dat kunnen zijn? Het koude startventiel kan ik momenteel nog niet testen omdat ik nog geen nieuwe dichting heb.

Wat denken jullie? Welke testen kan ik nog uitvoeren?

Zit er al een tijdje mee en wil het nu toch echt eens aanpakken. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Yannick
Aangezien het nog immer om hetzelfde probleem gaat, laten we alle info in 1 topic bij elkaar houden. Het lijkt er idd op dat de ontstekingszijde prima is, maar dat het dus vooral (of zelfs uitsluitend) bij de start en in de opwarmfase fout gaat.

Voor de start helpt de koude start injector, maar da's alleen de eerste tellen. Loopt de motor éénmaal dan heb je twee regelaars. De warmdraairegelaar regelt de koude verrijking, de extra luchtschuif, meestal elektrisch bediend, regelt het verhoogd stationair toerental. Als je geen vacuumlekken hebt (lekke inlaat cq verdroogde slangen) kun je deze eens onder de loep nemen. De extraluchtschuif kun je eenvoudig op 12V zetten en kijken of de doorlaat na een minuut of 10 dicht is. Kun je nog even kijken of deze wel z'n 12V krijgt van de auto en of deze niet ernstig vervuild is, maar meestal zit het met deze wel goed. Dan blijft over één van de meest voorkomende euvels en dat hadden we eerder al aangedragen, de warmdraairegelaar waarvan met name het bimetaal defect kan zijn of het membraan vast kan zitten. Daar kun je aan de buitenkant weinig van zien.

Ofwel, het probleem is blijkbaar nog immer hetzelfde, de oplossingen ook...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply