claxon inbouwen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
elaxo
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 323i Manueel

claxon inbouwen

Post by elaxo »

ik heb een e30 waar geen claxon in zit en ik snap het niet helemaal , veronderstel dat het hetzelfde systeem is als een e21?

dus er zit zelfs geen draad in de stuur kolom.
Hoe moet ik nu te werk gaan want ik heb al eens de knop uit mijn stuur apart genomen en dan met een batterij verschillende manieren geprobeerd om het deftig te laten werken maar ik krijg het niet klaar.

er zijn 2 aansluitingen aan de stuur knop.

Ik zie ook op veel schema's dat je via het relais moet gaan maar als er geen draad zit hoe kan ik dan via het relais gaan?

hulp please :hammer

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: claxon inbouwen

Post by Peter V. »

Ik snap even niet dat er totaal geen claxon in zit. Volgens mij krijg je een auto niet eens door de keuring heen zonder claxon.

Die draad moet ergens in de stuurkolom zitten. Is het niet dat er ergens contact wordt gemaakt via een sleepring of zo?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: claxon inbouwen

Post by Jeroen »

Yep, sleepring op het stuur die tegen een pen aan komt die aan de zijde van de stuurkolom. Deze wordt doorverbonden via de massa van de stuurkolom ofwel massa geschakeld zoals vrijwel alles in de E30, en idd via een relais en uiteraard een zekering.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply